Снимка: АПИ
Има много голяма вероятност две части от дълго чакания скоростен път между Видин и Ботевград да започнат да се строят до края на годината. На 5 юли Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за проектиране и строителство и за строителен надзор за три лота от Видин до Ружинци - 54.3 км от път I-1 (E-79), който ще бъде част от магистралата между Видин и Монтана. През февруари бяха отворени офертите за двата лота между Ботевград и Мездра - 32.7 км от (E-79). Заради релефа и трудните условия за неговото изграждане габаритите ще са за скоростен път с по две ленти за движение в двете посоки.
Двете отсечки са с обща дължина от 87 км или малко повече от половината от цялото трасе, което е 165 км. Предварителните разчети на АПИ са двата участъка да бъдат завършени през 2021 година, а останалите 78 км - до 2023 година. Проектите са разделени на лотове, за да може на обектите да се работи едновременно и да завършат в кратък срок.
Относно участъка Ружинци-Монтана е изработен технически проект, а за участъка Монтана-Враца е приет само идеен проект. Най-краткият участък между Враца и Мездра (9 км) и сега е с габарити на скоростен път с две ленти в двете посоки, затова от АПИ очакват по-бързо да бъде рехабилитиран, но и за него предстои да бъде обявена обществена поръчка.
Какво е известно досега за пътя Видин - Ботевград
*Цените са без ДДС
Срокове и финансиране
Пътят между Видин и Ботевград е приоритетен за правителството, което е записано и в управленската програма на Кабинета Борисов 3 за мандата 2017-2021 година. След като жители на Видин пет поредни съботи излизаха на протест и блокираха достъпа до втория мост над Дунав за автомобили, Министерският съвет реши на оперативна заседание на 7 март 2018 година, пътят от Видин до Ботевград да бъде завършен до декември 2021 година, а най-тежките участъци да са готови до края на 2020 година. За неговото изграждане са планирани 1.6 млрд. лв., които ще бъдат бъдещи постъпления от тол такси и електронни винетки, каза тогава пред журналисти Николай Нанков, който по онова време беше министър на регионалното развитие и благоустройството.
Очевидно е, че тези срокове няма как да бъдат спазени, а и оперативните разчети на АПИ са съвсем други. Нека припомним, че след протестите на видинчани, премиерът Бойко Борисов им обеща да пътуват до София по магистрала през 2021 година.
От АПИ уточняват, че ще се прилага нова схема на плащане за избраните изпълнители, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати след приключване на строителните дейности, а преди това - междинни плащания при завършени строително-монтажни дейности. Целта е бъдещите изпълнители на направлението Видин - Ботевград да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок.
Освен това, пак според АПИ, пътят Видин - Ботевград е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ до 2022 г., тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от Дунав мост 2 ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус", „Тракия" и „Струма". С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик.
Трасето Мездра - Ботевград
Реалният рестарт на проекта за рехабилитацията на Е-79 Видин - Монтан беше в началото на февруари тази година, когато на 4 февруари бяха отворени офертите за втория лот (13.4 км) и на 22 февруари за първия лот (19.3 км). Закъснението беше, заради обжалване от един от участниците в Комисията за защита на конкуренцията. Първата поръчка за двата лота, която беше обявена през март 2018 година се забавиха не само заради обжалване, но и заради протести от населени места между Ботевград и Мездра. Освен това, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прекрати процедурата на близо 20-километрово трасе от този участък като незаконосъобразна.
Затова се наложи АПИ да обяви през октомври миналата година нова обществена поръчка за изпълнители и строителен надзор за изграждането на 33 км от път I-1 между Ботевград и Мездра.
Вижте още: 302 млн. лв. определи пътната агенция за скоростния път Ботевград-Мездра
Логично поредният голям инфраструктурен проект предизвика голям интерес, защото оферти подадоха едни от най-големите български строителни компании. За двата лота за 32.7-километровото трасе на бъдещия скоростен път между Ботевград и Мездра свои оферти са подали: „ГБС-Инфраструктурно строителство", „Джи Пи Груп" и „Трейс Груп Холд" самостоятелно, а други като „ПСТ Груп", "Геострой" и „Пътстрой" като основни играчи в състава на строителни обединения, създадени специално за двете обществени поръчки.
Все още няма подписан договор с изпълнител за проектиране и реализиране на проекта, както и за строителен надзор.
Вижте още: Кой ще строи скоростния път между Ботевград и Мездра
Трасето Видин - Ружинци
Индикативната стойност на строително-монтажните работи за 54.3 км е близо 460 млн. лв. без ДДС, а проектът ще се реализира със средства от републиканския бюджет. Срокът за подаване на офертите за строителство е до 12 август т. г., а за надзор - 15 август т. г., съобщи на 5 юли АПИ, когато обяви обществените поръчки за трите обособени позиции:
В обособена позиция №1 е отсечката от Видин до пътен възел „Макреш" (от км 3+757 до км 33+400). Общата й дължина е 29.643 км. Индикативната стойност за изпълнение на строително-монтажните работи е 250 750 157 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът е 30 месеца. Прогнозната стойност на тръжната процедура за строителен надзор е 3 775 000 лв. без ДДС.
Трасето в участъка от км 3+757 до км 8+870 ще преминава по съществуващия обходен път на Видин, който ще бъде реконструиран и разширен с две ленти за движение в посока, т. е. ще бъде осигурен пътен габарит Г20. След км 8+870 трасето ще бъде изградено изцяло по нов терен извън съществуващия път І-1 с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица. Към новия пътен габарит ще бъдат привързани двата съществуващи пътни възела - при пресичането на новия път с път ІІ-12 Видин- Брегово (пътен възел „Брегово" и с път ІІ-14 Видин- Връшка чука ( пътен възел „Новоселци").
За повишаване безопасността на движение и безконфликтното пресичане с републиканската мрежа в участъка от км 8+870 до км 33+400 ще бъдат изградени 3 пътни възела - п. в. „Видин" при обходния път на града при 9-ти км, п. в. „Дунавци" при пресичането с третокласния път Дунавци - Синаговци при 20-ти км, и п. в. „Кула" за връзка с пътя Кула - Страцимирово - гара Страцимирово, при 30-ти км. В отсечката ще бъдат изградени 21 големи съоръжения - 2 моста над реките Делийска и Войнишка, 2 виадукта, 3 надлеза, 5 пътни подлези и 9 селскостопански надлези и подлези. При 15-ти километър от двете страни на пътя ще има площадка за отдих, която ще бъде с ток, вода и пречиствателно съоръжение.
В обособена позиция №2 е участъкът от разклона за Макреш, при бъдещия пътен възел „Макреш", до с. Бела, при пътен възел „Бела" (от км 33+400 до км 47+000). Общата дължина на този участък е 13,6 км. Индикативната стойност е 115 042 400 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът за изпълнение е 24 месеца. Прогнозната стойност на поръчката за надзор е 1 737 886 лв. без ДДС.
Тази отсечка от пътя е извън обхвата на съществуващия път I-1 и преминава по ново трасе, с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица, като в определени участъци с по-големи наклони е предвидено изграждането и на лента за бавно движещи се товарни автомобили. Между 33-ти и 37-ми км отсечката е западно от съществуващия път I-1 (Е79). При 36-ти км новият път ще пресича ж. п. линията Видин-София с надлез и ще минава над напоителен канал. От 37-ми до 42-ри км ще се спуска към град Димово и река Арчар, ще пресича път I-1 и при 40-ти км ще преминава над град Димово. От 42-ри до 47-ми км пътят ще продължава над град Димово и село Бела, ще е разположен успоредно на пътя Димово - Ружинци и при 46-ти км отново ще пресича път I-1 с пътен възел.
В този участък ще бъдат изградени 2 пътни възела - п. в. „Макреш" при 36-ти км, и п. в. „Бела" на път I-1 в участъка Бела - Скомля, който е при 46-ти км. Ще бъдат построени редица съоръжения - 8 моста, 2 селскостопански подлеза, водостоци и т. н. В близост до пътен възел „Бела" ще бъде разположен контролен център за управление на трафика.
В обособена позиция №3 е отсечката от с. Бела до Ружинци (от км 47+000 до км 58+128). Общата й дължина е 11,128 км. Прогнозната стойност за изпълнение на строително-монтажните работи е 94 135 800 лв. без ДДС, но тя не е пределна. Срокът за изпълнение е 24 месеца. Индикативната стойност на поръчката за надзор е 1 424 287 лв.
Отсечката между с. Бела и Ружинци ще бъде изградена с габарит на автомагистрала Г28, включващ две ленти за движение в посока, аварийна лента, банкети и разделителна ивица, като в определени участъци с по-големи наклони е предвидено изграждането и на лента за бавно движещи се товарни автомобили Такава ще има между 36-ти и 39-ти км в платното за Видин и между 39-ти и 44-ти км в посока Ботевград.
Между 47-ми и 52-ри км пътят ще преминава успоредно на ж. п. линията, като е отдалечен от нея и не засяга съществуващия селскостопански път. След това при 49-ти км ще пресича река Скомля над язовира, ще преминава над две дерета и при 52-км трасето ще пресича ж. п. линията Видин - София. Между 52-ри и 58-ми км след преминаването на пътя за село Орешец, новият път ще се спуска към Ружинци. При 56-ти км отсечката ще преминава над път I-1 /E79/ Видин - Кула.
В участъка ще бъдат изградени надлез над ж. п. линията Видин - София, мостове над реките Барата и Скомля, 3 селскостопански подлеза. При 50-ти км от двете страни на пътя ще има площадка за отдих с тоалетни, паркинги, осветление и пречиствателно съоръжение.
Още по темата:
Как се харчат парите от ЕС за пътища в България проверява Европейската сметна палата
Най-големите български строители наддават за скоростния път Ботевград - Мездра
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |