Скандалите около цените за сянката по българското Черноморие продължават да нагнетяват напрежение около туристическия бранш и по-точно за летния туризъм по Черноморието, който е на път да отчете първото си сериозно понижение за последните няколко години.
Разминаване на цените
Една от причините за това състояние са прекомерно високите цени по плажовете за чадъри и шезлонги. И въпреки уверенията на министъра на туризма Николина Ангелкова, че цените, според сключените около 60 нови концесионни договори, варират от 36 стотинки на плаж „Нестинарка", през 1.20 лева на "Бургас Север", 2 лева на "Кабакум" до 10 лева на Слънчев бряг за чадър и шезлонг, а на места и до 18 лева. Оказа се, че има скандално високи цени - по 70 лева на плаж „Перла", а за посочения като плаж с най-ниска цена - „Нестинарка", има сериозно разминаване.
Всъщност концесионерът на плажа „Нестинарка" до Царево си добавя „екстри" като шалте, напитки от бара и др., за да си докара цена до 5 лева за чадър и още толкова за шезлонг, разкри проверка на bTV.
След телевизионния репортаж, Министерството натуризма се задейства, но концесионерът не бил открит, за да му се връчи констативен акт за нарушение в размер на 5000 лева, което представлява 5% от концесионната такса.
Обяснението за санкцията е, че с цената от 36 стотинки е спечелена концесията, а с предлаганите по-високи цени, концесионерът пряко нарушава условията по договора, и заради това нямало нужда да бъде предупреждаван, а директно се пристъпва към глоба, след като експерти на туристическото ведомство са направили проверка на място.
Уточнението от Министерството на туризма: „Нарушителят не бил открит, за да му бъде връчен актът, но в концесионния договор имало посочен адрес и на него ще бъде намерен. Освен глобата ще получи и предупреждение, че при повторно нарушение договорът му ще бъде прекратен." Другият вариант е, ако не бъде намерен, протоколът за нарушението ще му бъде изпратен по пощата с обратна разписка. Логичният въпрос е защо това не е сторено веднага, а се изчака телевизионният репортаж, за да се задействат държавните чиновници.
Всъщност проблемът е, както се казва, не на този, който се възползва от неуредици в нормативната база и тромавата държавна администрация, а на държавата, която регламентира и контролира спазването на законите и наредбите. Според Министерството на туризма, откритите разлики в цените били заради концесионните договори - едни били стари, другите - нови. Или по новите цените за сянката по морето са по-ниски, а по старите - по-високи.
Освен това, при старите договори цената на шезлонгите имала по-малка тежест, докато в новите - по-голяма. В момента цената на чадъра и шезлонгите формира 40% от оценката при определяне на концесионерите на плажове. Същата тежест има и концесионното възнаграждение, а 20% се падат на обещаните инвестиции. С други думи, колкото по-ниски цени предлагат концесионерите за чадър и шезлонг, толкова по-голяма е възможността да спечели търга за концесията. И пак въпрос: Дали това се спазва и дали се контролира?
Задава се спад на летния сезон
Заради неуредиците около концесиите и не само, летният сезон 2019 може да се окаже първият от четири години със спад. Справка на Министерството на туризма показва, че през 2015 година (първата след отделянето на ведомството като самостоятелно) е отчетен спад от 8%, а през следващите години - нарастване: през 2016 г. ръст от 19%; през
2017 г. увеличение със 17%; през 2018 г. нарастване с 5.8%. Министърът на туризма Николина Ангелкова обаче уверява, че ведомството „ще се бори да запази нивата от 2018 г. и вече работи за сезон 2020 и 2021 г."
Дали това се случва, предстои да видим много скоро, в края на юли, когато НСИ ще обяви данните за туризма за юни. Те са много важни, защото ще отразят ситуацията в първия активен летен месец. И тогава ще се разбере дали прогнозите за спад на Лято 2019 година са верни или преувеличени.
Защо беше забравена конкуренцията
Истината е, че отрасълът туризъм е в силно конкурентна среда - вътрешна и външна, но и ролята на държавата като регулатор, не е малка.
Една от основните причини за спада на чуждестранните туристи за летния сезон в България е силната конкуренция от Турция, Гърция, Кипър, Египет, Тунис и Мароко. Тези пазари се покриват от най-големите туроператори в света, повечето от които работят и на българския пазар. По данни на Министерство на туризма в началото на юни най-големите туроператори отчитат и сравнително големи понижения при запасванията за България: при Thomas Cook спадът е около 25%; при Schau-ins-Land е около 24%; намалението при при DER Touristik е около 17%. Едва ли оставащите два месеца до края на активния летен сезон, ще има промяна. Нека не се забравя, че световна практика е да се резервират летните почивки още в началото на календарната година.
Съществен отлив има при руските туристи, което се свързва с относително ниския курс на руската рубла, но най-вече от изключително евтините оферти от Турция и Кипър специално за руснаци.
И третата обективна причина, според министър Ангелкова, е поскъпването на самолетните билети заради по-високия курс на долара.
И пак въпрос: В посочените конкурентни страни има държавно подпомагане на туризма, докато у нас се чака някакво проучване, което ще бъде готово през август, въз основа на което ще се предприемат конкретни мерки. Става дума за консултантската компания „Ърнст & Янг", която ще анализира държавните приходи от туризъм в сравнение с ползите от потенциален стимул на туроператори, съобщи в интервю за столичен ежедневник министър Ангелкова. За препоръките ще се използва и чуждият опит, но и законодателството на ЕС, което ограничава много държавната помощ.
Това означава, че Лято 2019 е загубено, но затова пък въпросното праучване ще послужи на големите туроператори, и очакванията са, че ефект ще има за 2020 година, увери министър Ангелкова.
Къде отиват приходите от концесиите на плажовете
Окончателните данни показват, че приходите от концесии на плажовете за миналата година са 18.2 млн. лв., като тази сума се е увеличила с над 5 млн., откакто Министерството на туризма пое управлението на морските плажове. 50% от тази вноска отива за общините, на чиято територия са курортите, 40% - за Сребърния фонд, и 10% - за областните управи, за да осигурят спасители и медицински пунктове на неохраняемите плажове.
Защо българите предпочитат Гърция
Официалната статистика за 2018 г. показва, че туристическите посещения от Гърция в България са малко над 1.1 млн. души, а туристическите пътувания на българи до Гърция са 1.4 млн. Тези сравнителни данни за настоящата година ще станат ясни в началото на 2020 година, но тенденцията за разтваряне на ножицата със сигурност ще се запази - по-малко гърци в България и повече българи в Гърция. Достатъчно е само да се прегледат репортажите от ГКПП от началото на лятото.
Обясненията са много за тази тенденция, но с най-голяма тежест е: цените отговарят на нивото на обслужване!
Още по темата:
Защо родното Черноморие губи българските туристи?
Българският туризъм с потенциал за 40% ръст през следващите 10 години
Кои са най-добрите туристически дестинации в Европа за 2019 година
EUR | 1.955830 |
USD | 1.794830 |
GBP | 2.330590 |
CHF | 2.080230 |