Такива рампи трябва да бъдат изградени на т. нар. входове на пътищата за електронно таксува. Снимка АПИ
Въвеждането на системата за електронно таксуване (тол такси за автомобили над 3.5 тона и електронни винетки за леки коли и бусове до 3.5 тона - бел. авт.) е реформа в пътния сектор и като краен резултат се очаква повишаване на приходите за изграждане на пътища. Според предложения по-мек вариант на тарифите се предвижда постъпленията от тол такси да са около 550 - 650 млн. лв. годишно. Това съобщи пред депутати от прламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление по време на изслушването за напредъка по въвеждане на електронната система за таксуване и подчерта, че тя функционира устойчиво.
По този начин, както се изрази преди време премиерът Борисов, тол системата ще се превърне в печатница за пари, с които ще се ремонтират и строят нови пътища.
По-мекият вариант е за 10 стотинки на изминат километър от тежкотовораните коли, докато първоначалния вариант беше за 70 стотинки, който предизвика масово недоволство. Затова беше създаден Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата, който се ръководи от заместник-министъра на регионалното развитие Николай Нанков. Той увери депутатите, че разговорите с превозвачите по отношение обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса, и тарифите продължават, а относно тол таксите за пътни превозни средства (ППС) над 3.5 тона се обсъжда по-мек вариант, но Нанков не е съобщил нейният размер. Целта на консултативния съвет е да да се стигне до решение и кои пътища ще влязат в обхвата на тол-а и каква да е таксата за изминат километър. Това най-вероятно ще стане ясно на 16 юли, за когато е насрочено второто заседание на консултативния съвет.
Вижте още: 50% по-малко платени пътища, по-ниски ТОЛ такси за камионите над 3.5 тона
Прогнозата
До 8 юли 2019 година или за половин година от продажбата на електронни винетки са отчетени приходи в размер на 257 826 706 лева. Ако се запази този темп на нарастване, до края на годината приходите от винетки ще достигне 516 653 412 лева. С въвеждането на тол системата обаче, контролът ще бъде още по-голям, затова и прогнозите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) са за повече постъпления.
Как се разпределят приходите от винетки
Според резчетите на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) най-много или 80% са приходите от продадени електронни винетки за автомобили до 3.5 тона, които и след въвеждането на тол системата ще останат с електронни винетки. Следват: 5% за ППС от 3.5 до 12 тона и 15% за ППС над 12 тона, които ще плащат тол такса за изминато разстояние.
Това означава, че разликата от около 124 млн. лева в повече ще дойде от завишения контрол чрез системата за електронно отчитане на ППС предимно на тежкотоварни над 3.5 тона МПС.
Равносметката от винетките досега
До 8 юли 2019 г. са продадени 4 517 612 електронни винетки, а само за периода от 20 април дотогава - 1 630 029 електронни винетки, съобщи министър Аврамова. Тя допълни, че приходите от електронни винетки са 257 826 706 лв., като от 20 април до 8 юли те са над 75 млн. лв. Очакванията на министър Аврамова са до въвеждането на електронното отчитане на всички ППС, приходите от продадени винетки да са около 400 млн. лева. Най-вероятно тя има предвид до края на септември, защото според източници от МРРБ се очаква тол системата да заработи от 1 октомври, въпреки че превозвачи смятат, че това е невъзможно и реалният срок е 1 януари 2020 година. Защото преди да се въведе тол системата, тя трябва да се тества продължително време (най-малко три месеца) в реални условия, а до 1 октомври едва ли ще бъде изградена (виж по-надолу в текста).
Контролът
Освен това, от старта на електронната винетка от началото на 2019 година чрез Агенция „Социално подпомагане" е предоставено право на ползване на републиканската пътна мрежа на 214 771 автомобила на правоимащи лица (предимно инвалиди).
Регионалният министър отчете, че жалбите за двойно плащане и неиздадена електронна винетка са намалели, като след 20 март 2019 г. те са само 29.
С увеличаването на състава на отдел „Контрол и правоприлагане" от 441 на 567 служители се създадоха условия за посрещане на интензивния летен трафик с разширен 12-часов прозорец на работа на мобилните екипи, информира Аврамова.
Назначените служители са обучени от изпълнителя на системата за работа с монтираните в автомобилите съоръжения, а „Пътна полиция" е провела 2 обучения за безопасност при спиране на водачи на пътя, съобщи министърът.
От 20 април, след като са формирани мобилните екипи, са извършени 436 226 проверки, като те са със 157% повече спрямо направените от старта на системата до тогава. От всикки проверени, само при 5.9% от тях са с установени нарушения. 17% от всички нарушения са на ППС, управлявани от чужденци, а 90% от нарушителите са се възползвали от правото си да платят компенсаторни такси.
От въведената нова контролна схема приходите от доброволно платени компенсаторни такси за установени нарушения са в размер на около 20 хил. лв. дневно. Общо към момента те са 2 043 334 лв.
На срещата с народните представители директорът на Национално тол управление Олег Асенов съобщи, че във връзка с изпълнение на контролни дейности са оборудвани 60 специализирани работни места за служители на Агенция „Митници", разположени на изходите на гранични-контролно пропускателни пунктове на страната.
Готова ли е инфраструктурата на тол системата
В отговор на въпрос регионалният министър Петя Аврамова информира, че са издадени разрешения за строеж за общо 218 контролни единици, като първото е от 4 февруари т.г., а последното - от 10 юли. Към днешна дата са монтирани 77 нови стационарни камери, изградени и монтирани са фундаменти за 18 рамки и изцяло оборудвани са други 5. Към 16 август системата ще бъде готова технически и ще има достатъчно рамки за контрол, увери министър Аврамова.
За същите срокове съобщи преди няколко дни и председателят на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски пред БНР, като уточни, че тол системата ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16 август, както е заложено в заданието по договора с изпълнителя. Шефът на АПИ обясни, че системата ще функционира технически за таксуване с маршрутни карти, бордови устройства и GPS тракери за обработка на геопространствени данни.
Планирано е да има три начина за тол таксуване - маршрутна карта, GPS тракери и бордови устройства.
След като бъде изградена инфраструктурата и системата за контрол и таксува, започва и тестването, което по предварителни разчети трябва да продължи два месеца или до средата на октомври, което означава, че системата не може да заработи на 1 октомври.
По време на тестовете, по думите на Терзийски, от една страна ще се докаже ефективността на системата, а от друга - да се добие представа за същинските разходи на превозвачите за тол такси. С други думи, в търговска експлоатация тол системата ще заработи след 15 октомври, затова и в парламента се обсъждат промени в Закона за пътищата, които предвиждат отлагане само на търговската експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние.
Още по темата:
Над 184 000 е-винетки за над 4.7 млн. лв. са продадени на румънски автомобили досега
Електронното таксуване за пътуване по пътищата се отлага за догодина
Правителството не отстъпва за въвеждането на ТОЛ системата на 16 август
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |