Снимка: iStock
Преди да бъде въведена за масово ползване на услугата за споделено пътуване с електрически тротинетки в София, Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) и представители на Столична община са се договорили електрически тротинетки на територията на столицата да бъдат отдавани под наем само ако са регистрирани и с ограничение на скоростта до 20 км/час.
От съобщението до медиите от ДАБДП става ясно, че това е първата от обявените серия от срещи с местната власт за предстоящите изменения в Закона за движение по пътищата, с които да се регламентира ползването на такъв тип превозни средства, тъй като вече има заявен интерес от фирми, които да предлагат услугата за споделено пътуване с електрически тротинетки (почасово отдаване под наем).
Регистрацията се изисква
за да се гарантира проследяемост и безопасност на движението им, уточняват от Столична община. Подобно изискване не се планира за частните ползватели. Само за споделената услуга се обмисля и създаването на нормативна възможност общините да определят максимален брой превозни средства, които могат да бъдат регистрирани на територията им за отдаване под наем, както и местата за тяхното паркиране, така че да не пречат на движението на пешеходците и на автомобилите.
Къде ще бъдат паркингите за тротинетки
От следващия месец в централната градска част на София започва обособяването на 157 нови места за безплатно паркиране на велосипеди, мотопеди и тротинетки. Мярката е в подкрепа на засилващия се интерес на гражданите към алтернативите на придвижването с автомобил в града, стана ясно по време на срещата. Новите места за паркиране на двуколесни превозни средства са в синя и зелена зона, като на по-късен етап се предвиждат и около 70 места върху пешеходни пространства и в периферията на паркове - като буферни зони, където да се оставят те. Планира се разширяване на този вид паркинг зони и в жилищните квартали.
За безопасността и максимална скорост
Представителите на ДАБДП подчертаха, че един от най-важните аспекти при подготвяната промяна е регламентиране на задължителни предпазни средства при използване на електрически тротинетки, което трябва да бъде съобразено и при предлагането им за споделено пътуване.
Обект на дискусия бе и максималната скорост на движение на този тип превозни средства, която предстои да бъде регламентирана на национално ниво и приета като нормативно ограничение в Закона за движение по пътищата. И тъй като на частните притежатели на тротинетки не може да се въвежда ограничение на скоростта, ако това не е предвидил производителят, вносителите ще бъдат задължени да ограничат скоростта им.
Съществуват и други варианти за манипулации на скоростта - както чрез директен внос от трета страна, така и софтуерно, затова изискванията ще бъдат детайлизирани и ще бъдат обект на допълнителен контрол, допълват от ДАБДП.
През последния месец ДАБДП направи преглед на европейския опит в тази посока. Подходът на страните-членки в ЕС е различен - в някои от тях, хората които използват това оборудване се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено. Максимално разрешената скорост за тях също варира - между 18 км/час (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват, става ясно от анализа на ДАБДП.
И тъй като липсва единен чуждестранен подход и наличието на различна специфика в населените места, ДАБДП инициира серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции, първата от които се проведе днес, 31 юли. От ДАБДП считат, че въвеждането на регламент за ползването на тротинетки в максимално кратки срокове е належащо, особено като се има предвид, че много деца и подрастващи вече ги използват.
Какво предлага Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата"
От държавната агенция са категорични, че трябва да бъдат разписани ясни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки да носят. Също така, по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни пътни превозни средства (ППС). В Закона за движение по пътищата трябва да бъде определена и максимална допустима скорост, която според ДАБДП, не трябва да надхвърля 20 км/ч в градски условия.
Чувствителна тема, която също следва да бъде обект на контрол, е минималната възраст за водачите на този тип превозни средства. Предложението на ДАБДП, което ще бъде обект на допълнително обсъждане, е тази възрастова граница да бъде 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 години.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |