Снимка: Архив infostock.bg
Рекордни сметки за парно в София. Рекордно високи сметки за парно ще платят столичани тази година. 200 лева отгоре излиза отоплителният сезон (парно и топла вода) за двустаен апартамент. Ако миналата година за жилище от 50 до 70 кв. м. абонат е платил 522,22 лв, то тази сумата расте до 721,26 лв.
Това показват изравнителните сметки, изготвени от най-големия топлинен счетоводител у нас, който обслужва близо половината от абонатите на "Топлофикация София". За гарсониера общата сума за отоплителния сезон нараства със 100 лева - от 367 лева миналата зима на 467 лева през тази. А за тристаен - с близо 230 лева повече.
Драстичното увеличение на сметките се дължи на поскъпването на парното с 16% през годината, обясни управителят на фирмата Милена Стоянова. Другите причини са значително по-дългият и по-студен отоплителен сезон 2018/2019, допълни тя.
За сравнение миналата година софиянци са използвали отопление 168 дни, като среднодневната температура е била 5,49 °С. Този отоплителен сезон е продължил 174 дни, а средните дневни температури са били 4,40 °С. Температурата през най-студения месец - януари, също е била по-ниска тази година по-рано. През 2018 г. средната температура за януари е била положителна - 1,4°С, а през януари 2019 г. са отчетени минус 0,8 °С.
КАТ свали табелите на автомобил и ги загуби. Катаджии свалиха номерата на автомобил и ги изгубиха. Вече 6 месеца не могат да ги намерят и върнат на собственика. Това разказа вчера потърпевшата Емилия Башева от Кърджали пред Нова телевизия.
Преди половин година Емилия дала колата на приятеля си, с когото живеят, да пътува по работа. Той бил спрян от полицаи, които установили, че има неплатена глоба и му взели книжката. Малко по-късно, преди да е успял да се издължи, го спират пак и свалят номерата на автомобила, защото кара без книжка. Въпреки че виждат ясно, че колата се води на друго име и по закон срокът на тази принудителната административна мярка не може да е по-дълъг от 1 месец.
30-те дни изтичат и вече 5 месеца КАТ-Кърджали не може да намери и върне номерата.
"От началото на месец март до днес тази кола си стои паркирана, не се ползва, защото няма номера. Започна се ходене по мъките. Трябваше да наемем адвокат, спечелихме дело и обезщетение от 513 лева, но номерата не ни връщат", казва г-жа Башева. Докато чака, тя се е принудила да купи друга кола, която да карат с приятеля си.
Пенсии за 620 000 лв. запорирани заради неплатени ток и парно. Пенсиите на 4794 пенсионери за над 620 хил. лв. са били запорирани през миналата година заради неплатени сметки за ток, вода и парно, дългове към данъчните или банки, както и за издръжка. Това показва статистиката на Националния осигурителен институт (НОИ) за 2018 г.
Най-много са запорираните пенсии в София, където са блокирани 186 хил. лв. на 1373 пенсионери. На второ място по възрастни длъжници се нарежда Перник, където за запорза 42 хил. със запор са 348 пенсионери. Следват длъжниците в Пловдив, където те са с 20 по-малко от миньорския град, но сумата при тях е 43 хил. лв. Най-малко запори са наложени в Силистра, Търговище и Кърджали. В трите области има общо 116 длъжници, които имат борчове за 12 хил. лв.
През миналата и тази година защита от запори върху пенсиите ползват около 1,8 млн. души
Причината е, че според Гражданския процесуален кодекс доходи под размера на минималната работна заплата не могат да бъдат секвестирани. През 2018 г. минималната заплата бе 510 лв., а през тази е 560 лв.
Удръжките от запорираните пенсии се определят в зависимост от размера на дохода на пенсионера спрямо минималната заплата. Така, ако пенсионерите получават между 560 и 1120 лв., те ще се разделят с 1/3 от доходите си, ако нямат деца, или с 1/4, в случай че се грижат за непълнолетен наследник. Сметките показват, че ако пенсионер получава 561 лв. и е осъден от ЧСИ, ще му бъдат удържани до 185,13 лв., или 140 лв. в зависимост от това дали има малки деца.
Ако доходите му са над 1120 лв., то запорът ще е 1/2 или 1/3.
Пенсионерите обаче може да бъдат осъдени за дългове, независимо какъв е размерът на доходите им, ако дължат издръжка за деца.
Пълното безхаберие на АПИ е довело до затварянето на магистрала "Струма". От една година Агенция "Пътна инфраструктура" и РИОСВ-Перник знаят, че под магистрала "Струма" се складират отпадъци, които могат да пламнат, но не са предприели нищо. Това стана ясно от изявление на зам.-кмета на Дупница Крум Милев. "Опитахме се да се справим с проблема по различни начини. Съставяли сме актове на "Феникс ресурс" за нарушение по Закона за управление на отпадъците. Водим дела за неправомерното ползване на тия имоти. Писали сме до АПИ и до РИОСВ. От АПИ нямаме отговор, въпреки че писахме още през април 2018 г. Оттогава знаят, че има опасност от пожар", заяви той пред Нова тв.
Едва вчера от АПИ се задействаха и обявиха, че в петък шефът на агенцията Георги Терзийски ще нагледа работата по разчистването на пространството под моста. Вчера геодезисти, повикани от общината, са отишли на място, за да изчислят обема на вторичните суровини и отпадъците под моста.
Девети ден след пожара на магистрала "Струма" край Дупница планината от незаконно складирани отпадъци продължава да стои там и да носи заплаха от нови инциденти. Нито собственикът на отпадъците - фирмата "Феникс ресурс", нито община Дупница, нито пътната агенция, която е собственик на земята под магистралата, нито екоминистерството са предприели до момента някакви действия по разчистването на терена. Участъкът от новостроената магистрала между Дупница и Бобошево е затворен, тъй като колоните на виадукта са компрометирани от огнената стихия. Оптимистичните варианти са едното платно да бъде пуснато двупосочно евентуално следващата седмица. За другото платно ще се чака поне месец и половина. Все още не е ясно колко ще струва ремонтът и кой ще го плати.
Данъкоплатците в София са платили солено и за ремонта на Северния парк. Пореден случай в Столичната община за ремонт и купуване на съоръжения на съмнително високи цени бе огласен вчера. Кметът на район „Надежда" Димитър Димов и представители на общината са одобрили плащания на уреди в ремонтирания Северен парк на цени, които са в пъти по-високи от стойността на същите изделия на дребно, съобщи гражданското обединение „Спаси София". Неговият представител Борис Бонев е независим кандидат за кмет на столицата. От неправителствената организация са потърсили оферти от същите фирми, с които общината е сключила договор, и получили близо 2 до 3 пъти по-ниски оферти.
Един от примерите е с ограда, поставена на площадка в Северния парк до входа откъм жк „Свобода". За нея са платени 11 000 лв., докато за същата ограда на „Спаси София" е била поискана цена от 4000 лв., съобщи Бонев. Общината е платила 4158 лв. за детска люлка, която обичайно струва 2033 лв. Най-шокиращи обаче били разликите при покупката на маси за шах. Вместо пазарна цена от 977 лв. "общинската" маса струва 2348 лв. „Ако от едни люлки и пейки някой успява да "усвои" толкова, колко ли милиони от нашите пари изтичат при наистина големите ремонти? Редовно получаваме циничното оправдание, че няма пари за една или друга дейност, за решаването на един или друг градски проблем. Как да има, като се крадат?", питат от „Спаси София".
През 2017 г. кметът на „Надежда" Димов и представители на Столичната община сключват няколко договора за ремонт и реконструкция на Северния парк. Един от тях е с фирма, която трябва да изгради две детски площадки, фитнес площадка, зона за разходка на кучета и зона за активен отдих, съобщават от "Спаси София". Стойността на контракта е 338 000 лв. С част от парите в зоната за разходка на кучета са монтирани 9 различни уреда срещу близо 11 000 лв. Сред тях има тунел на стойност 1638 лева, обръчи за 881 лева и препятствия за около 700 лева. Най-озадачаващият елемент във въпросната зона е комплект греди за обучение на кучета. Според обществената поръчка те подпомагат пазенето на равновесие, експериментирането, скачането и координацията на домашните любимци. В действителност въпросният уред представлява две метални тръби, забити в пръстта, които са частично облицовани с шперплат, посочиха от "Спаси София". За това съоръжение данъкоплатците в София са платили 3025 лв., допълват от сдружението.
Германската Würth Elektronik ще изгради нов завод за електрокомпоненти в Белозем. Производителят на елементи за автомобилната промишленост "Вюрт електроник ИБЕ БГ" ще изгради нов завод в съседство със сега действащия в с. Белозем, община Раковски.
Дейността на фирмата се състои в навиване на медни бобини и залепване на феритни ядра. Частите се вграждат в по-големи компоненти на следващите по веригата автомобилни производители.
Между 8 и 10 декара
В бъдещия завод ще се извършва транспортиране на суровини, лепене, темпериране, заваряване, формоване, краен контрол и навиване, става ясно от решение на РИОСВ - Пловдив, за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда.
За климатичната инсталация ще се използва подземна вода, а тъй като в завода ще се сглобяват готови електрокомпоненти, промишлените отпадъци ще са в ограничени количества и ще се предават за рециклиране. Не е предвидено строителство на допълнителна пътна инфраструктура, констатира РИОСВ - Пловдив.
"На този етап ще бъдат застроени между 8 и 10 декара площ. В бъдеще разполагаме с възможности за строителство на две подобни халета, тъй като германската група има планове за прехвърляне на още производства в нашата страна", обясниха за "Капитал" от българското дружество. От компанията не посочиха размера на инвестицията. Очаква се новият завод да повиши с около 20% производствения капацитет.
В момента дейностите са на етап съгласуване и одобряване на инвестиционния проект, предстои издаване на разрешителни за строеж. Очаква се строителството да започне след около година и да приключи след година и половина, уточниха още от "Вюрт електроник ИБЕ БГ".
Най-голямото от шестте подразделения
"Вюрт електроник ИБЕ БГ" ЕООД е създадено през 2002 година като дъщерно дружество на германската група Würth Elektronik iBE GmbH - част от концерна Würth Elektronik, чиято дейност е ориентирана към директните продажби на крепежни изделия, монтажна техника, автоконсумативи и инструменти.
Миналата година българското дружество приключи изграждане на нова производствена сграда за монтаж на изделия върху 2000 кв.м площ. Сега фирмата е разположена на 12 000 кв.м, сред които производствени халета, 700 кв.м склад, административна сграда и спортна зала.
Електрическите тротинетки Lime започват работа в София от днес. Най-голямата компания за споделени електрически тротинетки в света Lime започва работа в София от днес. Превозните средства, които нашумяха през последната година, ще могат да бъдат ползвани чрез мобилно приложение, в което вече може да се види картата на местата, откъдето могат да се взимат и оставят тротинетките. Отключването на тротинетка струва 1.50 лв., а след това цената е 30 стотинки на минута. Всяка от тротинетките ще бъде с ограничена максимална скорост до 20 км/ч.
Първоначално фирмата се очакваше да обяви дейността си през пролетта, но решението бе забавено. Една от причините за това са и опитите за регулация от страна на общината, след като вече станаха редица инциденти с частни тротинетки, основно защото все още е неясно къде е мястото на тротинетките на пътя.
Начало и в София
"В София започваме с по-малък брой тротинетки. Това, което мога да кажа, е, че ще бъдат поне 150", коментира пред "Капитал" мениджърът операции на Lime Тамаш Тот, който отговаря за разрастването към София, след като преди това е работил по започването на бизнеса на Lime в Будапеща и Букурещ.
Освен Lime през септември в същия сектор трябва да започне работа и българската Hobo, както и трети играч, който още не е обявил официално намеренията си. Рязкото навлизане на компаниите, както и големият брой собственици на електрически тротинетки повдига въпроса дали София разполага с нужната инфраструктура, след като от години имаше оплаквания от страна на пешеходци и велосипедисти, че столицата е град предимно за коли.
"София има много велоалеи, което е добро начало. Всичко е добре разделено, паркирането е уредено. Не виждам София като град с лоша инфраструктура или предизвикателство за Lime", казва Тот.
Голямата цел - по-малко коли
Голямата цел не само на Lime, но и останалите компании, които отдават електрически тротинетки през приложение, е една и съща - по-малко автомобили в града. Заради високата скорост, която тротинетките могат да развиват обаче, както и малкото на брой и тесни велоалеи в града новите превозни средства могат да се окажат също проблем, особено за пешеходците. Тротинетките на Lime, които се правят специално за фирмата, ще бъдат с ограничение 20 км/ч, но други могат да достигнат 30 км/ч. Често те се карат върху тротоарите и се стига до инциденти.
Всеки втори кърлеж по морето заразен. Всеки втори кърлеж по морето е заразен с опасна инфекция, която се предава много лесно на хората след ухапване. Това стана ясно от данни на Националния център за заразни и паразитни болести и на регионалните здравни инспекции.
„Въпреки че ухапванията в началото на лятото бяха около три пъти повече от миналата година, заболяванията, които се предават от кърлежи и които се диагностицират в центъра, са с 30% по-малко", каза неговият директор проф. Тодор Кантарджиев, национален консултант по микробиология. Той добави, че и случаите на лаймска болест също са намалели. „Всичко това се дължи на факта, че Националният център по заразни и паразитни болести широко препоръчваше взимането на еднократна доза антибиотик при свалянето на кърлеж", поясни проф. Кантарджиев и заяви, че кърлежите пренасят и други болести, придружени с неразположение и температура, като ерлихиоза и анаплазмоза. По думите му те се пипват най-често в градските градинки.
16 случая на лаймска борелиоза, популярна повече като лаймска болест, са регистрирани в страната през последната седмица, показва справка на Националния център за заразни и паразитни болести. Заразяването е чрез ухапване от кърлеж. Всички случаи са потвърдени и лабораторно. 250 са случаите на инфекцията у нас от началото на годината към средата на август.
Спрямо миналата година те са със 108 по-малко. Осем са случаите на марсилска треска след ухапване от кърлеж за седмица. От началото на годината те са общо 101. За същия период през миналата година те са били с 63 повече. Трима са се разболели от началото на годината от кримска конго-хеморагична треска.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |