Снимка: Архив infostock.bg
Производителите на мед искат субсидии. Производителите на мед искат субсидии, ако страните от ЕС и тези от Южна Америка - Аржентина, Бразилия, Уругвай, Парагвай, сключат търговското споразумение за по-голям износ на продукта. Те предлагат директно подпомагане за опрашителната дейност на пчелите.
"Голямата заплаха на бранша тази година е търговското споразумение между Европа и Южна Америка за внос от 45 хиляди тона мед", каза инж. Михаил Михайлов, председател на Обединен български пчеларски съюз. Ако то се осъществи, Европа може да остане без български мед, тъй като изкупните цени на европейския пазар могат да паднат и да затруднят износа на българските пчелари, предимно за Западна Европа.
"В България произвеждаме между 10 и 12 хиляди тона годишно, а консумираме около 2000 тона, другото количество остава за износ", каза още пчеларят.
Аржентина е една от най-големите страни-производители на пчелен мед в света с добив от 51 хиляди тона годишно, следвана от Бразилия с добив от 39 хиляди тона, предимно на акациев мед. Цените на бразилския мед на дребно достигат рекордно ниските от 1,5-2 долара, а на едро ще са още по-ниски, притесняват се пчеларите.
Освен за меда, при сключване на сделката между страните от Латинска Америка и тези от ЕС, се отворят нови търговски възможности за износ на говеждо и пилешко месо, царевично и соево брашно, кафе, плодове и плодови сокове.
Медарят се оплака и че в България вносният мед подбива качествения наш продукт. У нас търговците масово внасят украински и китайски мед на по-ниски цени от българския.
България втора по евтино месо в ЕС. Цената на месото у нас е една от най-ниските в Европейския съюз, показват данните на Евростат. Страната ни е втора по този показател, като българите плащат за месо 64% от средната цена за съюза. След нас е единствено Литва, където цената е била 71% от средноевропейската.
Малко по-скъпо плащат за пържола в Полша и Румъния, където цената е 63% от средната. Данните на Евростат включват говеждо, телешко, свинско, агнешко, козе и пилешко месо и месни продукти.
Най-скъпо е излизало барбекюто в Австрия със 146% над средното равнище в ЕС, следвана от Люксембург със 142%, Франция със 131% и Белгия със 126%.
От началото на тази седмица цената на свинското у нас тръгна нагоре. В Благоевград най-евтиното месо досега се продаваше по 6,70 лв. за кг, а сега вече няма под 8 лева за килограм. С над 2 лева е повишението на кило свинско и продуктите от него в магазините в Пазарджишко. Така килограм кайма на един от местните производители от около 7 лева на места вече се предлага за 9,35 до 9,75 лева. Суровите колбаси струват 9,20 лева при предишна цена 7-7,50 лева. Месото за готвене също е близо 9 лева.
Евростат отчита още, че цените на храната и безалкохолните напитки в България са се увеличили до 74,8% от средното в ЕС през миналата година. Така страната ни се нарежда на 26 от 28 държави, като в Полша (68%) и Румъния (65%) е по-евтино. Най-скъпо е в Дания - със 130% цени над средните.
За поредна година алкохолът и цигарите са най-евтини в България (58% от средното за ЕС), а на предпоследните места са Румъния и Унгария с над 10% разлика.
40 000 харчат чужбинските пенсии у нас. Близо 42 хил. са българите, получили право на пенсия от чужбина. Броят им е нараснал почти двойно за последните 4 години. Повечето от тях си гледат старините у нас. Отделно 9000 чужденци получават пенсиите си в България с посредничеството на НОИ, от тях 5426 са руснаци.
12 хил. наши пенсионери пък живеят зад границата и парите им се изплащат там. Българите получават пенсии от 40 държави. Най-често това са хора, работили в Германия, Испания и Италия.
През 2014 г. работилите навън и добили право на чужда пенсия български граждани са били 25 793 души, а през миналата вече са 41 963, показва статистиката на Националния осигурителен институт.
7449 души са взели немски пенсии през 2018 г., на около 7000 българи е признат стаж от Гърция.
Средната пенсия на гурбетчиите по данните на НОИ е 235,43 лв. Но това е само сумата, която се изплаща от българския институт. Останалите пари, натрупани от осигуровки в чужбина, се изплащат от местния.
Спад на чуждите туристи през юли за първи път от 5 години. Спадът на чуждите туристи, почиващи в България, който през юни бе в рамките само на 2,49%, през юли се е задълбочил, достигайки 6,2% на годишна база. Това показват данните на НСИ, разпространени във вторник. В противовес на това данните за българските граждани, почиващи в чужбина, показва ръст от 6,9% на годишна база за юли, но става дума само за около 780 хил. души, докато чуждите туристи у нас дори с намалението са над 1,1 млн. човека.
През юли 2019 г. у нас са пристигнали или преминали общо 2,083 млн. чужди граждани, но онези, които са посочили за цел на пътуването "почивка или екскурзия", са само 1,156 млн. човека. През юли 2018 г. тези цифри са били съответно 2,152 млн. и 1,232 млн. души.
За последен път през настоящото десетилетие спад на чуждите туристи у нас е имало през лятото на 2015 г. През юни 2015 г. той е бил 23,91% в сравнение с юни 2014 г., но през следващия месец се е ограничил до 3,35%, а през август 2015 г. е имало лек ръст.
Причината тогава бе резкия отлив на руски туристи, които заради девалвацията на рублата намалиха пътуванията в чужбина. По същото време започна и осезаемият спад на покупките на имоти в България от руснаци.
През юли 2019 г. най-много чужди граждани пристигат в България от Румъния, Турция, Германия, Гърция и Украйна, а Русия е на седмо място. Спадът на руските туристи само през юли 2019 г. на годишна база е 15,7%. По принцип най-голямата група сред чужденците, посетили България, е тази на гражданите от Европейския съюз - 60,1%. Това е с 5,2% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година.
Заканите на Борисов срещу мутрите катастрофираха и в съда. Заканите на премиера Бойко Борисов, МВР и прокуратурата за бързо и жестоко наказание на хората, извършили погрома в столичното заведение "Бесо", катастрофираха в съда. Това стана, след като състав на Софийския градски съд (СГС) освободи от ареста единствените двама задържани, и то срещу парична гаранция от по 2000 лв. Според СГС дори срещу един от двамата нямало нито категорични доказателства, че е присъствал в заведението, нито някой от разпитаните свидетели го е разпознал като участник във вандалската проява.
На 12 август група от 6-има мъже изпочупиха посред бял ден масите и столовете в пълното с хора заведение, отправиха заплахи към собственика и припомниха най-мрачните мутренски години. МВР разбра за случая часове по-късно, но не от сигнал на потърпевши или свидетели, а от видео от охранителни камери, разпространено в социалните мрежи. Това не попречи на вътрешното министерство да изсипе куп закани срещу извършителите.
Същото направи веднага и премиерът Бойко Борисов. По време на поредното си роуд шоу той обяви: „Двама собственици си мерят кой е по-голям тарикат". Той показа, че е раздразнен от факта, че пострадалите не са сигнализирали МВР, а са огласили случая в социалните мрежи. „Всички са с повдигнати обвинения, арестуват се по най-бързите процедури да се вкарват в затвора. Един по един ще ги изловят бързо и ги излавят", добави тогава премиерът.
Оказа се, че в ареста са само двама души, а обявеният за поръчител съдружник е бил разпитан и пуснат без каквито и да е обвинения. Освен това се разбра, че всъщност още в петък - три дни преди нападението над заведението, в полицейско управление в столицата е имало сигнал за проблем, и то подаден от лицето, което МВР се опитва да прокара като поръчител на нападението. Пак тогава стана ясно, че тепърва ще се издирват още лица, а арестуваните до момента отказват да дават обяснения.
БСП и АПИ спорят кой е откраднал повече милиони от асфалт. Сблъсъкът между БСП и управляващите по темата за некачествените пътища прерасна във взаимни обвинения кой колко милиона е откраднал в годините. Георги Свиленски, зам.-председател на ПГ на левицата, обвини властта, че "краде" от асфалта. Зам,-министърът на регионалната политика Николай Нанков отвърна, че всички помнят как се "крадяло" при правителствата на социалистите.
"Да, асфалт не се яде, но асфалт се краде, г-н Борисов, и това, че асфалт се краде го доказва състоянието на българските пътища, които ги правите", коментира Свиленски на пресконференция в партийната централа. „Спрете да правите тези опасни за българските граждани пътища. Вече доказани и от прокуратурата с това, че качеството на асфалтовата смес е не това, което трябва да бъде. Подменяте пробите, лъжете и европейските си партньори, които дават пари за тези магистрали, и българските граждани, които пътуват по тези опасни пътища", обвини червеният депутат.
Повод за поредния рунд между опозиция и власт стана годишнината от жестоката катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души. След поредната трагедия на пътя БСП започна офанзива за проверка на качеството на ключови пътища, тъй като се появиха съмнения, че прясно ремонтираният участък при Своге е бил с лоша настилка.
Крадат ли се електрическите тротинетки в София. "Очакваше се" беше най-често срещаният коментар, когато във вторник вестник "Монитор", а след това и други медии излязоха със статия за откраднати тротинетки, едва няколко дни след като компанията за споделяне Lime влезе на софийския пазар с няколкостотин превозни средства. Според "Монитор" за под пет дни са били откраднати поне 15 електрически тротинетки, или около 10% от първоначално пуснатата флотилия на Lime. Компанията обаче казва друго.
"През изминалите дни имаше опит за кражба на 2 електрически тротинетки, но благодарение на бързата реакция на полицията и нашето съвместно сътрудничество те бяха намерени", коментираха от компанията пред "Капитал". Отговорът е в директен разрез с вече придобилата популярност информация в интернет, че има масово кражби на електрически тротинетки, както и че някои от тях са с изтръгнати GPS системи.
Загуба на време
Кражбата на тротинетки е до голяма степен загуба на време. Те нямат бутон за включване и изключване, така че да се карат без софтуер и извън мрежата на Lime, а и са правени по специален дизайн на компанията - това означава, че частите им не могат да бъдат използвани за нещо друго.
Електрическите тротинетки на Lime (както и на всички останали компании в тази сфера в глобален мащаб) се управляват чрез софтуер - отключват се и се заключват чрез приложение. Дори и чисто теоретично софтуерът да бъде разбит, батерията на тротинетките издържа по-малко от час, след което се нуждаят от зареждане - което обаче отново е по поръчка на Limе и не може да бъде намерено в търговската мрежа.
"Хората трябва да разберат, че електрическите тротинетки са услуга за споделена мобилност в града. Те не могат да се използват, без да бъдат отключени, тъй като колелата са блокирани и при опит за преместване се задейства алармен сигнал", казват още от компанията. "Тротинетките се следят постоянно от GPS система и могат да бъдат намерени по всяко време. Lime разработва свой собствен персонализиран модел тротинетки, което означава, че ако някой се опита да вземе определени части от нашите тротинетки, те няма да бъдат подходящи за никой друг модел на пазара."
Пускат морски таксита между кварталите на Бургас. Морски таксита ще кръстосват морето и ще свързват кварталите на Бургас.
Това е най-новата идея на местната администрация. Проектът е още в начален етап, но първият хидробус може реално да бъде пуснат още следващата пролет. За да се случи водният транспорт на къси разстояния е необходимо да се променят поне две наредби.
По този повод във вторник в Бургас пристигна транспортният министър Росен Желязков. Той разгледа на място пристанището, заедно с шефа на Морска администрация, кап. Живко Петров и кмета на града Димитър Николов. Кеят до Магазия 1 на порта ще бъде една отправните точки, от която ще тръгват морските таксита. Идеята е хидробусите да плават от Морската гара до Сарафово, Крайморие, остров Света Анастасия и рибарското селище Ченгене Скеле в местността Отманли. А в по-късен етап да бъдат пуснати и до съседните курорти Поморие, Черноморец, Созопол и Несебър. Право да бъдат морски таксита ще имат малки, но бързи корабчета. Освен, че ще бъдат полезни за жителите и гостите на града, те ще бъдат и вид атракция, стана ясно от краткия брифинг, даден от кмета Димитър Николов, директорът на „Морска администрация" кап. Живко Петров и транспортният министър Росен Желязков.
Атракцията се очаква да влезе в действие още от следващото лято. Идеята за хидробусите е заимствана от Дания и Швеция, които имат опит с плаванията в градски условия. "За да стане това факт, ще трябва да се променят две наредби, като тук вече думата ще има Министерството", посочи кап. Живко Петров.
Община Бургас има намерение да закупи ново корабче, което да обикаля между петте дестинации. То ще е за по-малко пътници от сега действащия катамаран „Анастасия", но за сметка на това ще е два пъти по-бързо и ще може да се използва и при по-бурни вълни.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |