Снимка: Архив infostock.bg
Мая в катастрофа при обратен завой ден преди кампанията. Катастрофа с две ранени жени беляза старта на кампанията на Мая Манолова.
Нищо чудно пътният инцидент, като лош знак, да я е разколебал да оповести решението си. Тя сама разказа за сблъсъка, че е ранена нейна колежка, която ще остане в „Пирогов" 2 дни.
„Аз не шофирах, така че не мога да кажа каква е причината за инцидента. Това се установява. Вярвам, че той е случаен", каза Манолова.
Пострадала е и шофьорката на автомобила „Опел", блъснал „МаздаЧа, в която се возела омбудсманката. Жената бе с поставена шина на врата, отказала е да остане под лекарско наблюдение. Беше пребледняла, не поиска да говори с екипа на „Труд". Заедно с мъж, който я придружаваше, чакаха идването на кола на пътна помощ, за да откарат автомобила.
Ударът станал малко след 8,30 ч на столичния булевард „Христо Ботев". По първоначални данни от полицията, на около 30-ина метра до кръстовището на Петте кьошета, колежката на Манолова опитала да направи обратен завой при непрекъснати линии на маркировката, за да кара в посока към Женския пазар. В същото време „Опел"-ът отивал към кръстовището, където имало зелен сигнал, но се движел по трамвайните ленти. И това е нарушение, извършвано много често там, защото шофьорите за ляв завой към бул. „Скобелев" в посока към НДК образуват втора колона, ако по релсите няма трамвай.
5.9 фалшиво сирене произвели мандрите. Близо 5,9 хиляди тона сирене с растителни мазнини са произвели преработвателните предприятия за половин година. Това показват данните на Министерството на земеделието, храните и горите. Само през юни българите са изяли близо един тон сирене с палмова мазнина.
В същото време производството на истинско сирене намалява, като само за месец спадът е с близо хиляда тона.
За първите шест месеца от преработвателните предприятия са излезли 34,5 хил. тона сирене от краве мляко. Само през юни произведените количества са малко на 6 хиляди тона, докато месец преди това количествата са били близо 7 хиляди тона.
Намаляват и количествата изкупено краве мляко в страната. До края на юни предприятията са изкупили 327,7 хил. тона, което е с 1,2% (4 хил. т) по-малко в сравнение със същия период на предходната година.
Спадът на изкупеното мляко води до свиване производството на някои продукти. Най-много е намаляло производството на масло с 8% и сирената от краве мляко. Според експерти изкупните цени на кравето мляко в страната ще започнат да се покачват постепенно от края на лятото.
В10-и клас ще учат Радичков по преразказ заради авторски права. Неуредени авторски права между издателство и наследниците на писателя Йордан Радичков се оказаха причина децата в 10-и клас да не могат да прочетат разказа му "Нежната спирала" в оригинален вид, а преразказан.
За текста в "Христоматия" за 10-и клас на издателството "БГ учебник" във фейсбук сигнализира Гергана Пирозова. Тя попаднала на странното решение в помагалото на дъщеря си. Христоматията е издадена през тази година. В нея е публикувана цялата литература, която учениците трябва да прочетат и знаят в 8-и, 9-и и 10-и клас по новата програма на министерството на образованието.
Разказът "Нежната спирала"е на една от последните страници на сборника. До заглавието му обаче в скоби е изписано, че произведението е преразказ, а не оригиналното. Под линия след текста авторският колектив уточнява:
"Поради несъгласие на наследниците на автора разказът да се публикува в учебници и помагала предлагаме подробен преразказ на произведението, направен от Цветана Милчева."
"Устата ми зее от 10 минути насам. Ми това не е Радичков, другари и другарки, това е Цветана Милчева, която преразказва Радичков. И само това ли намерихте да публикувате и знаят ли наследниците, че някой пише от името на Радичков, че езикът му е осакатен и се представя пред учениците като автентичен. Поразена съм!", пише Пирозова.
Нови 3,5 млн. лева за археология по "Хемус". Пътната агенция покани Националния археологически музей към БАН да подаде оферти за археологически проучвания за втория етап от изграждане на магистрала "Хемус" - шейсетте километра между пътен възел "Каленик" през отбивката за Плевен до пътен възел "Летница". Това гласи обявата, публикувана в понеделник на сайта на АПИ.
Пътната агенция и музеят към БАН имат рамков договор от 2015 г., по силата на който археолозите извършват предварителните проучвания по трасето на "Хемус". Така те трябва да установяват дали по него или в зоната на сервитута на бъдещата магистрала има значими артефакти, които изискват по-задълбочени проучвания и евентуално консервиране.
Според Закона за културното наследство след приключването на предварителните проучвания се свиква междуведомствена комисия, назначена от министъра на културата. Тя решава дали работата на археологическия обект е приключила и теренът може да се освободи за строителни дейности. Ако са нужни допълнителни дейности за опазването на откритите паметници, разкопките трябва да продължат до пълното проучване на обекта, като разходите се поемат от възложителя, т.е. от АПИ. След това отново се свиква комисия, която решава какво да се прави с откритото.
Първоначалното проучване, което се обявява сега, има прогнозна стойност 3,5 млн. лв. с ДДС. Самото трасе е разделено на 16 подучастъка, за които са предвидени различни срокове за проучването - между 30 и 90 календарни дни. На три от подучастъците има надгробни могили, личи от списъка, който е приложен към заданието.
Окончателните доклади за откритото трябва да се представят на АПИ до 30 дни от приключването на срока на проучването, т.е. окончателният резултат от първоначалното проучване на археологията ще са ясни към началото на идната година. Ако не се налагат допълнителни дейности, строителството на този 60-километров участък може да започне напролет, тъй като изпълнителят му отдавна е ясен - държавната "Автомагистрали" ЕАД.
Само преди около 2 седмици в друг участък от "Хемус" - между Белокопитово и Буховци, археолозите се натъкнаха на два обекта, които са от около 5 хиляди години преди новата ера. Единият от тях се нуждае от по-подробно изследване, което ще отнеме два месеца.
Лобитата пренаписаха закона за горивата. Спорният закон за горивата, който отнесе много критики заради това, че обслужва големите фирми в петролния бранш и цели да изтласка малките играчи, ще претърпи поредни корекции. За да се тушира напрежението между малки и големи, се предлага поредно облекчаване на някои от вече одобрените тежки режими за търговия, съхраняване и превозване на нефтени продукти. Те бяха наложени от Българската петролна и газова асоциация преди близо година. Големите петролни компании използваха народни представители от всички политически партии, които внесоха законопроекта директно в Народното събрание без публично обсъждане. Още тогава се появиха критики, че законът е силно лобистки.
Този път предложенията за промени идват от министъра на икономиката Емил Караниколов и вероятно ще отдалечат още повече закона от времето, в което той ще започне да се прилага на практика. Законът за регулиране на икономическите дейности с нефт и нефтопродукти, както е цялото му наименование, формално влезе в сила на 28 януари тази година, без да може да се прилага заради липсата на наредбата, указваща реда за регистрация на участниците на петролния пазар. Тя се появи в края на юли, а предложенията за нови законови промени идват два месеца преди изтичането на тримесечния срок, в който наредбата трябва да влезе в сила - 26 октомври.
От публикуваните за обществено обсъждане предложения за промени става ясно, че министър Караниколов иска облекчения както за търговците на горива на едро и дребно, така и за фирмите за пълнене и търговия с втечнен газ. Финансовото изискване към търговците на едро да имат поне 1 1 млн. лв. собствен капитал отпада.
Каракачанов се разбърза и с покупката на кораби и бронирани машини. След като успяха да прокарат покупката на 8 изтребителя и за тях бяха платени накуп цели 2.2 млрд. лв, от Министерството на отбраната се разбързаха и за другите два големи проекта - този за придобиването на 2 патрулни кораба за ВМС и за 150 бронирани машини за Сухопътни войски. За тях се предвижда да отидат още близо 2.5 млрд. лв - около милиард за корабите, останалото за машините за пехотата. Засега се планира те да бъдат плащани все пак разсрочено през годините.
За строежа на двата патрулни кораба за Военноморските сили до края на годината трябва да имаме сключен договор, обяви в понеделник пред журналисти министърът на отбраната Красимир Каракачанов при откриването на новата учебна 2019-2020 година на Военна академия.
Той добави, че в момента е даден срок за подобряване на три подадени оферти - на българска, немска и италианска фирма. Две от тях били в рамките на заложените 984 млн. лв, а една я надвишава. Заради летния сезон конкурсът бил удължен с месец. Към този момент не се налага изменение в проекта за инвестиционен разход, но както знаете, и там е заложено изискването минимум един от двата кораба да бъде построен в България, посочи министърът.
Каракачанов изрази надежда до края на ноември или през декември договорът за корабите да бъде сключен. "Разбира се, зависи от подобрението на офертите", посочи министърът.
Здравното министерство спря търга за строителство на детската болница. Министерството на здравеопазването за втори пореден път спира търга за изграждане на национална детска болница, съобщи mediapool.bg. Това става ясно от обявлението в Агенцията за обществени поръчки, като за причина е посочена жалба, с която като временна мярка се иска спиране на поръчката. Срещу търга за строителство на стойност 95.4 млн. лв. бяха подадени две жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Първата беше от строителна фирма и не беше уважена. Втората е от Камарата на архитектите в България, която смята процедурата за порочна и настоява като временна мярка тя да бъде спряна, докато КЗК се произнесе по временната мярка или окончателно. Търгът за болницата вече беше удължен от 20 август, като беше решено ведомството да приема оферти до 11 септември.
Какво представлява поръчката
Идеята на здравното министерство е за строежа на национална детска болница да бъде използван корпус на територията на Александровска болница, чиято първа копка е направена през 1978 г., а корпусът от бетон и носещи стени е издигнат и изоставен през 1991 г.
Ведомството е извършило обследване през февруари тази година, което е показало, че строежът може да бъде довършен, като се ползва сегашната конструкция. По времето на правителството на Пламен Орешарски беше направено обследване, което показа, че скелето не може да се укрепи и трябва да се събори.
Според поръчката болницата може да се построи за три години и това ще струва 95.4 млн. лв. В момента 12-етажният корпус с две основни сгради и шест триетажни и два подземни етажа е на обща площ 47 156 кв.м. Министерството иска да бъдат изградени и още два триетажни корпуса, като изпълнителят трябва да реконструира 40-годишните основи и да дострои корпусите. Въпреки това то не е публикувало в документацията резултатите от обследването на корпусите.
Защо архитектите обжалват
От камарата на архитектите изтъкват, че липсват основни параметри на техническото задание и затова инвестиционният проект не може да изпълни целта си да бъде създадена съвременна клиника, отговаряща на всички медицински стандарти. Така според тях възложителят не е гарантирал правилното изпълнение на поставената задача и пряко е застрашил обществения интерес.
"Аурубис България" е произвел по-малко мед към края на юни. Производството в медодобивния завод "Аурубис България" е намаляло за деветте месеца до края на юни. Това показва отчетът на германската група Aurubis за периода на финансовата 2018/19 година. Освен неплановите прекъсвания на работата в края на миналата година тази пролет в Пирдоп имаше спиране и за планов ремонт, което се отрази на производствените обеми. Натиск върху финансовите резултати, които групата дава по бизнес сегменти, са оказали и по-ниските цени на медта.
Свиване на преработката
Между октомври и юни "Аурубис България" е преработила 19% по-малко концентрат. Това е довело до спад на продукцията на катоди (мед с висока чистота), както и на сярна киселина, която се получава като страничен продукт от пречистването на технологичните газове.
Общо за сегмента "Рафиниране и преработка на метали", в който освен българския завод влизат още пет предприятия на групата, количеството преработен концентрат е намаляло с 13% на годишна база. Това частично се дължи на силните резултати предходната година, но основната причина за понижението са плановите и неплановите спирания на завода в Пирдоп.
По-малките количества преработен концентрат са и причината за по-слабото производство в сегмента както на катоди (спад от 7% до 876 хил. т), така и на сярна киселина (-15% до 1.8 млн. т).
Стабилни приходи, спад на печалбата
Приходите на сегмента остават приблизително на същото ниво като миналата година (виж таблицата). Макар че средната цена на медта е била 10% по-ниска, поскъпването на благородните метали до голяма степен е компенсирало този ефект. Оперативната печалба преди данъци (ЕВТ) значително е намаляла спрямо същия период на миналата година, когато обаче беше отчетен много висок резултат.
3000 деца на гурбетчии отново в родните школа. 3 085 деца на гурбетчии са се завърнали да учат у нас миналата учебна година, сочат данни на просветното министерство, предоставени на „Монитор". Най-много от тях са започнали да ходят на училище в Пловдив - 396. По над 200 има и в областите Стара Загора, Пазарджик, Бургас и Варна.
В тази бройка влизат хлапета, които са посещавали училище, след това са напуснали страната ни с родителите си, но отново се връщат и продължават обучението си. Малчуганите, които са родени в чужбина и за първи път ще бъдат част от българската образователна система, също попадат в списъка с деца на гастарбайтери, които са се завърнали да учат у нас.
В столицата са се завърнали деца от цяла Европа, Щатите и Арабските емирства, коментира шефката на образователния инспекторат в София Ваня Кастрева. След като вземат своите документи, процедурата за записването им зависи от класа, който са завършили в чужбина.
„От първи до четвърти клас трябва да имат превод на документите от заклет преводач, от 5-и клас нагоре се изисква и апостил на документите. От 7-и до 12-и клас необходимите документи се легализират от регионалните инспекторати по образованието, като е важно да имат и нотариална заверка", обясни Кастрева. Тя уточни, че родителите имат затруднения най-често още на този етап, тъй като забравяли за апостила или изцяло да си вземат документите за завършен клас и се налагало да търсят помощ от познати в същата държава.
Преди за изберат училище, в което има свободни места, родителите трябва да проверят дали децата им трябва да полагат приравнителни изпити. От първи до шести такива не се изискват и кандидатстването се извършва в желаното училище. Кандидат-гимназисти и учениците от седми клас нагоре обаче задължително се явяват на изпит, с който да покажат знанията си по български език и литература, ако не са го изучавали в неделните училища. Спрямо образователната система, в която са били, може да се наложи да полагат и изпити по история или география. Всички предмети, по които завърналите се ученици ще показват знания, се включват в удостоверението, което те получават за признат клас от регионалното управление, уточни шефката на образователния инспекторат.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |