Снимка: Архив infostock.bg
Катаджии погнаха електрическите тротинетки. Катаджии започват да санкционират водачите на електрически тротинетки, тъй като те нямат право да се движат по пътищата в София. Това съобщи Любомир Костадинов от „Пътна полиция" в София.
„Всички тези новоизлезли електромоторчета, моторетки, тротинетки, както ги казват, нямат право по закон да се движат по пътищата. Има доста инциденти с тях. Тези, които ги управляват, съответно се водят, че управляват нерегистрирано моторно превозно средство", каза комисар Любомир Костадинов. Той обаче не отговори дали е незаконно тротинетките да се управляват по тротоарите. Според Закона за движение по пътищата наказанието за управление на нерегистрирано МПС е лишаване от право да се управлява за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лева.
„Труд" от десет дни апелира да бъдат приети поне елементарни правила за поведението на водачите на тротинетки и да им се налагат глоби, ако карат като луди и където си поискат. Едно от предложенията ни беше на първо време двуколесните да бъдат задължени да се движат само по велоалеи и да спазват поне изискванията към велосипедистите в Закона за движение по пътищата.
„Трябва да има законова регламентация на електрическите тротинетки, водачите им трябва да спазват действащия Закон за движение по пътищата. По смисъла на сега
действащия закон това са моторни превозни средства. След като са моторни превозни средства, трябва да отговарят на определени изисквания. Вече са създадени и работни групи, които работят това да се регламентира законово", заяви и вътрешният министър Младен Маринов.
Нови правила за плащане на ДДС. Нови правила за плащане на ДДС при търговия със страни от ЕС както и по-строги мерки за отчитане на оборотите в страната ще бъдат въведени с предложените от Министерството на финансите данъчни промени. При извършване на превоз от България до друга страна от ЕС ще трябва да бъдат представяни поне две доказателства, за да ползва износителят нулева ставка по ДДС. Сред тези доказателства например може да бъдат фактура за превоза или товарителница; застраховка или банкови документи, доказващи плащането за превоза; документ от публичен орган, като например нотариус, с който се потвърждава пристигането на стоката в страната от ЕС; разписка от складодържател в страната от ЕС, която потвърждава съхраняването на стоките. Освен това, ако стоките са превозени от самия получател в страна от ЕС, българската фирма ще трябва да представи и декларация от него, за извършената сделка.
Всичко това се прави, защото една от схемите за укриване на ДДС е да се обяви, че стоките са изнесени от България за държава от ЕС, а в същото време се продават в страната без да се плащат данъци. Друга промяна за стопиране на тази схема, е въвеждане на изискване за наличие на ДДС номер на получателя в държавата от ЕС, където стоката пристига, като условие за прилагане на нулева ставка по ДДС от страна на българската фирма износител. Получателят в ЕС ще трябва да представи ДДС номера си на българската фирма, която пък ще го вписва във VIES декларацията, която подава в НАП.
С промените в закона ще бъде затворена една често използвана схема за неплащане на ДДС при търговия в страната. Често в курортите един и същи магазин се прехвърля на поредица от фирми, така че да не бъде достигнат оборот от 50 хил. лв. и да не плаща ДДС. Затова при извършване на еднородна дейност от две или повече фирми в един и същ обект в облагаемия оборот на всяка следваща фирма ще се включва оборотът на всички предишни за последните 12 месеца.
Асоциация: Промени в закон може да вдигнат сивя сектор. Мобилните бензиностанции, предвидени в предлаганите промени в закона за горивата, насърчават контрабандата. Продажбата на горива без касова бележка също работи в полза на сивата икономика. Това смятат от Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Предлаганите нови текстове от Министерството на икономиката на практика обезсмислят закона, който беше приет през януари от Народното събрание и който има за цел да ограничи сивия сектор. Това заявява Светослав Бенчев от асоциацията. Според него от текста, с който БПГА разполага, излиза, че всеки ще може да продава горива от мобилни станции. "Петролната асоциация винаги е настоявала, че това е изключително вредно, защото там се кешират парите от търговията с горива в сивия сектор, фактически контрабандата", категоричен е Бенчев.
Според него текстът на новия проект дава възможност и за продажба на горива без касови бележки. В момента има два начина за отчитане на горивата по ДДС - когато зареждаме на бензиностанции и получаваме фискална данъчна бележка. Другият вариант е за индустриални потребители - когато горивото се доставя на крайния потребител, той изпраща електронно съобщение до НАП, с което заявява, че е получил дадено количество гориво.
В същото време доставчикът също трябва да изпрати съобщение, с което да потвърди, че е доставил същото количество. Готвените промени обаче позволяват този тип гориво да се препродава на трети лица, без да се изисква никаква касова бележка.
Цацаров нареди проверки какво горят в 4 теца. Главният прокурор Сотир Цацаров разпореди на министъра на околната среда и водите Нено Димов да започне незабавна проверка в четири теца - "Топлофикация - Перник", "Бобов дол", "Топлофикация - Сливен" и "Брикел", съобщиха от прокуратурата.
Повод е постъпил сигнал от ДАНС за застрашаване на екологичната сигурност на страната при изгаряне на отпадъци от топлофикационни дружества.
Цацаров иска да се установи дали са издадени разрешителни за съхранение и горене и всички други необходими документи за осъществяване на производствената дейност. Ще се проверяват видът и количеството на отпадъците.
Главният прокурор е разпоредил да се провери и дали има замърсяване на околната среда и дали е настъпила опасност за здравето на хората. Цацаров иска от министъра на вътрешните работи да окаже съдействие на МОСВ при проверката, като е дал срок от 1 месец.
От министерството съобщиха, че ще спазят срока за проверките, а разултат имаше още в първия ден. РИОСВ в Перник спря в сряда два парогенератора - 4 и 5, в пернишката топлофикация заради използване на биомаса, в нарушение на издаденото комплексно разрешително на дружеството.
Във вторник граждани на Перник се оплакаха от задушлив дим, който според тях идвал от топлофикацията. От дпужеството заявиха, че не изгарят отпадъци и твърденията не са верни.
Във вторник министърът на околната среда Нено Димов съобщи, че са постъпили близо 700 възражения срещу инвестиционното намерение на ТЕЦ "Република" за горене на отпадъци.
Правителството позлати Околовръстния път на София. 24 милиона лева за километър. Това е планираната сума за 6-километровата отсечка от Околовръстното шосе на София. В сряда правителството одобри 144.6 милиона лева за трасето от пътен възел "Младост" до "Цариградско шосе", където е връзката с магистрала "Тракия". Намеренията за изграждането на този участък са от повече от десетилетие, но досега въпреки тежките задръствания нищо не бе направено. Разписаната сума превръща този участък в поредното "златно" трасе при новоизгражданите пътища.
Според намеренията на правителството парите ще дойдат от все още неработещата тол система за тежкия трафик. Освен средствата за Околовръстното от бъдещите тол такси са разпределени още над 400 млн. лв. Те са определени за ремонти, укрепване и обезопасяване, проучвания на пътища и съоръжения по републиканската мрежа за следващите три години.
Първите отпуснати средства за Околовръстното шосе ще са до 13 млн. лв. по бюджета на регионалното министерство за 2019 г. Предвижда се новата отсечка от Околовръстното да бъде с по 3 ленти за движение, средна разделителна ивица, разделителни ивици между локалните и директното трасе, 2 локални платна и тротоари към тях. Одобрената от правителството сума превръща обхода на София в златен. От самото начало на строителството на къси участъци от това трасе парите на километър непрекъснато растат. За сравнение на друг участък, отново от Околовръстния път на София, строен преди 10 години, са отишли около 16 млн. лв. за километър. Става въпрос за почти 5 км магистрален път от разклона на "Симеоновско шосе" до булевард "България", също част от Южната дъга на София.
Сред най-скъпите участъци у нас е и 3-километрова отсечка, отново от столичното Околовръстно шосе в участък, познат като Западна тангента. Търгът за нея бе за цена от 74 милиона лева, което е 24.6 млн. лв. за километър.
Шести блок на АЕЦ "Козлоудй" ще има нов живот до месец. До месец 6-и блок на АЕЦ "Козлодуй" очаква да получи нов лиценз за експлоатация, който ще му позволи да работи през следващите 10 години. По този начин се удължава животът на блока, чийто проектен ресурс изтича тази година. Това съобщи пред БНР изпълнителният директор на Първа атомна Александър Николов. Вчера централата навърши 45 години от пускането си, а гост на събитието бе ресорният министър Теменужка Петкова.
Според Николов техническото състояние на реактора и съоръженията показват, че той може да произвежда ток и през следващите 30 години. "Анализът е готов, предоставен е на Агенцията за ядрено регулиране преди една година. Състоянието на 6-и блок аналогично е такова, каквото е на 5-и блок. Шести блок ще може да бъде експлоатиран още 30 години", увери той.
В рамките на месец и половина шести блок спря на два пъти. Последно това стана в началото на август, когато блокът спря за часове заради технически проблем. Оказа се, че две от главните циркулационни помпи са изключили и са задействали автоматиката за разтоварване на блока. В началото на юли отново се наложи спиране на реактора, но за около 4 часа, след задействане на електрическата защита на генератора.
Скоро шести блок на АЕЦ отново ще бъде спрян, но за годишен планов ремонт. Блокът работи изцяло с новия тип руско гориво. За 5-и блок се правят анализи дали може да премине към работа с американско гориво, доставено от компанията "Уестингхаус", посочи още Александър Николов.
Държавата ще разшири газопровода до ТЕЦ "Варна". Пореден жест от държавата ще получи Ахмед Доган при реализирането на бизнес начинанията си. След липсата на проверка за произхода на средствата, с които почетният председател на ДПС купи ТЕЦ "Варна", последвалото безпроблемно издаване на всички разрешителни за работата ѝ, както и предоставянето на многомилионните договори за студен резерв, сега държавата ще подсигури и захранването на централата с природен газ. За целта "Булгартрансгаз" ще инвестира над 1 млн. лв. в реконструкцията на станция "Страшимирово", която захранва ТЕЦ-а. По този начин още през следващата година ще могат едновременно да работят и трите блока на централата, докато сега газовата инфраструктура позволява пускането на само по един от тях.
Освен че в случая се инвестират държавни пари за целите на само един-единствен бизнесмен (газопроводът не може да се ползва от друг), е важно и това, че докато ТЕЦ "Варна" беше собственост на CEZ, държавата отказваше да осигури доставките на газ за нея и това стана една от причините за затварянето на мощността. Сега, когато собственик е Доган, обслужването на ТЕЦ-а вече е приоритет.
Какво точно ще се прави
От "Булгартрансгаз" посочват, че на 26 юни са сключили договор с ТЕЦ "Варна", който предвижда увеличаване на капацитета на газовите доставки към централата до 200 хил. куб. м на час. Сега газовата мрежа може да осигури максимум 120 хил. куб. м на час.
По принцип този проект е включен в годишната инвестиционна програма на "Булгартрансгаз" и дори се очакваше да бъде задвижен още в началото на година, за да може ТЕЦ "Варна" да задвижи и трите си енергоблока, чиито горивни инсталации са модифицирани да работят на газ. От една страна, това не се случи заради скоростното пускане на проекта за транзитен газопровод от турската до сръбската граница като продължение на "Турски поток" и всички свързани с него процедури. А от друга, се оказа, че част от мощностите на ТЕЦ "Варна" имат нужда от сериозни ремонти, преди да бъдат въведени в експлоатация и няма смисъл да се бърза със захранването им с природен газ.
Споделеното пътуване изяде 3 млн. лева на превозвачите. Хилядите пътуващи споделено с шофьори от социалните мрежи намаляват приходите на автобусния бранш с 3 млн. лева годишно. Това показа проучване на „Монитор" сред десетките групи за модерно транспортиране в интернет.
Най-големи са групите за пътуване от столицата в посока морето и Пловдив. Само за август към Бургас и обратно шофьори са превозили 2500 души. Повечето областни градове има поне по две групи, където предлагащи и търсещи услугата се срещат. Най-голямата такава група е "Пътуващи Бургас - София и обратно!", която към този момент има близо 66 000 членове.
До Варна и мераклиите за превоз са над 35 000, но втората по големина група е до Пловдив, където на месец поне 1200 души се возят с „частни" шофьори. По-назад са старозагорски, пазарджишки и русенски групи, наброяващи всяка от тях над 10 000 души. Общата членска маса на групите за споделено пътуване надминава 200 000.
Цените варират според марката автомобил, но най-често са на 60% от тази на автобусите. Така превозът София-Бургас се търгува по 20 лева за място при 27 лева цена за автобусен билет. По 8 лева пък плащат потребителите между София и Пловдив при 13 лв. с рейса. Около 25 лв. се върти цената на север до морето при официален транспорт 30 лв. за място. На база видимите уговорки за пътувания излиза, че по линията София-Бургас лицензираните автобусни фирми са изгубили близо 70 000 лева приходи само през август. Пропуснатите приходи по линията София-Варна са за над 40 000. Дори в посока малки градове като Благоевград и Монтана рейсовете се разминават с постъпления за по около 10 000 лв. Общата сметка от всички групи е за над 3 млн. лв. годишно, като в сметките не влизат нелегалните превози с бусове, нито уговорените извън Фейсбук споделени пътувания.
Въпреки пропуснатите приходи превозвачите нямат против споделеното пътуване, коментира пред „Монитор" Магдалена Милтенова - председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, член на Националното сдружение на автобусните превозвачи и Конфедерацията на автобусните превозвачи. Протестът на бранша е срещу нелегални междуселищни превози на пътници, където ощетяването от подобни схеми за хазната е около 300 млн. лева. Въпреки ангажимента от страна на премиера Бойко Борисов заради летния сезон действията срещу нелегалните бусове са се забавили.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |