Снимка: БГНЕС
Близо месец, след като в София започнаха да се предлагат тротинетки за споделено пътуване, а през това време водачите на двуколесните превозни средства не бяха пощадени от КАТ, държавата се сети със закъснение да предприеме мерки за регулиране на движението на тротинетките в столицата, а и в страната.
„Електрическите тротинетки ще се третират като велосипеди - това е едно от предложенията за регулиране на новите превозните средства", съобщи в интервю за сутрешния блок на bTV председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова.
Услугата споделено пътуване започна да се предлага от 22 август
от американската компания Lime, която получи лиценз от Столична община и веднага зареди обособените за целта паркинги със 150 двуколесни возила.
За 10 минути с електрическа тротинетка в София се заплаща 4.50 лева или по 0.30 лева на минута, а първоначалното наемане струва 1.50 лева. Цените са приблизително същите като в страните, в които оперира американската компания. В Атина е по-скъпо - 0.16 евро на минута и 1 евро за първоначално наемане (отклъчване). В Букурещ услугата е по-евтина - 0.13 евро за минута и 0.60 евро за отключване, а цената в Будапеща е същата като в България. В Париж и Виена за минута се плаща по 15 цента и по 1 евро за отключване.
Koмпaниятa e нaй-гoлямaтa зa cпoдeлянe нa eлeĸтpичecĸи тротинетки в cвeтa, ĸaтo нeйнитe ycлyги ca дocтъпни в пoвeчe oт 40 гpaдa в 18 eвpoпeйcĸи дъpжaви, а извън Европа Lіmе oпepиpa в нaд 100 гpaдa нa пeт ĸoнтинeнтa, стана ясно при представянето на услугата през август.
Като в поговорката - каруцата през коня
Броени дни след старта, Facebook се напълни със снимки на възможно най-неподходящите места, на които са захвърлени тротинетките. Съобщено бе и за откраднати двуколесни возила. КАТ залови крадец от провинцията, който бе натикал в колата си три тротинетки.
Съобщено бе и за глобени водачи на тротинетки. Аргументите на КАТ са, че тротинетките нямат право да се движат по улици и булеварди отворени за обществено ползване, по които няма обособени части от пътя за велосипеди.
И какво излиза, пак типично по български, както гласи поговорката, слагаме каруцата пред коня. С други думи, пускаме услуга, за която липсва регламент, а престрашилите се да я ползват са заплашени от санкциите на КАТ. В интерес на истината е, че след като бе пусната услугата за споделеното пътуване са появи информация, че Столична община ще бъде инициатор да бъдат разписан в законодателството регламент за придвижването с тротинетки.
И още. В началото на месец септември министърът на вътрешните работи Младен Маринов обяви, че работна група в Министерството на вътрешните работи изготвя по-прецизен регламент за това как трябва да се движат ползвателите на електрически тротинетки.
В същия ден по БНР началникът на Пътна полиция - София, Любомир Костадинов каза, че ще започнат да санкционират собствениците на електрически тротинетки, тъй като по закон те нямат право и регламент да се движат по пътната мрежа у нас. Тогава не стана как ще се излезе от омагьосания кръг: дали КАТ ще санкционира водачи, които са наели за споделено пътуване тротинетки, тъй като фирмата има лиценз да предлага услугата, но водачите нямат право да се движат по пътната мрежа.
И остава открит въпросът: А дотогава КАТ ще продължи да глобява, а фирмата с лиценз ще търпи загуби от захвърлени тротинетки? Потвърди го и Малина Крумова, която каза: „С колегите от МВР сме коментирали, че когато се създаде регулация, ще се намери начин и как да се контролира тя."
Какво се предлага
С аргумента, че „не искаме да ограничим това екологично транспортно средство - то облекчава трафика и позволява индивидуално придвижване", Малина Крумова обяви, че тротинетките ще могат да използват велоинфраструктура или зони с успокоено движение. Това по нейните думи означава, че по улиците електрическите тротинетки ще могат да се движат в най-дясната част на платното, но само по такива, където ограничението за движение е до 50 км/ч., но максимално допустиват аскорост на двуколесните ще бъде ограничена до 25 км/ч. "Разчитам, че хората сами ще се грижат за собствената си безопасност. С колегите от МВР сме коментирали, че когато се създаде регулация, ще се намери начин и как да се контролира тя", обясни Крумова.
Отворен остава въпросът с каските. "Предизвика дискусия каската, според нас трябва да е задължителна, но срещаме отпор от ползвателите. Постигнахме съгласие за светлоотразителните елементи в тъмната част на денонощието. Важно е тротинетките да имат светлини и отпред, и отзад", обясни Крумова.
Санкциите
се предвиждат да са същите като при велосипедистите, за които има законов регламент къде могат да се движат. За тротинетките ще се въведе възрастово ограничение - 16 години , децата на 14 и 15 години ще могат да се движат само по велоинфраструктурата (велоалеи).
Предложенията отиват на обществено обсъждане
На този етап тротинетките няма да се регистрират, както и волосипедите. „Днес предложенията ще бъдат публикувани за обществено обсъждане", обяви още председателят на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата". Както е по-закон, предложения ще се приемат до един месец, след датата на публикацията в портала за обществени консултации на Министерския съвет.
Следват поне два месеца за внасяне, обсъждане и приемане на законодателни промени в парламента, за да се стигне до законов регламент за ползването на електрическите тротинетки.
Още по темата:
Ограничават скоростта на тротинетките, 157 паркинги в София за двуколесните возила
Илия Левков: Електрическите превозни средства - от собственост към услуга
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |