Снимка: БГНЕС
Първите сигнали от българските хотелиери след новината, че един от най-старите световни туроператори Thomas Cook е фалирал, са притеснителни. Онези от тях, които работят активно с британската компания имат основания, защото практиката с туристическите компании от чужбина, а и от България е, да се приемат поръчки, да се обслужват туристите по тях през целия сезон, а разплащането да се извършва в края на сезона.
Данните на Министерството на туризма показват, че британската компания води в България между 350 000 и 450 000 туристи на година.
Случаят с фалита на британския туроператор е безпрецедентен. Такова нещо не се е случвало в историята на туризма поне откакто съществува туризъм, категорични са от бранша, и засегнат ще бъде целият свят.
Най-мрачните прогнози, обаче, са за верижна реакция - след фалита на Thomas Cook, да фалират и български хотели, защото към тях пък ще предявят претенции доставчици, вкл. и за заплати от обслужващия персонал, а те няма с какво да се разплатят.
По данни на сдруженията на собствениците на хотели в двата ни големи курорта - „Слънчев бряг" и „Златни пясъци", където почиват предимно британските туристи, които са пристигнали у нас с Thomas Cook, са над 3000, от които около 2500 почиват в „Слънчев бряг". Първите транспортирани с полети от Варна и Бургас в понеделник са около 420. За останалите са осигурени места за настаняване, вкл. и храна, докато бъдат транспортирани до родината си, уверяват хотелиерите.
"Получихме официално писмо от британска компания за кризисни ситуации, която пое ангажимента да осигури на всички туристи транспорт до родината им. Увериха ни, че ще ги извозят на етапи при първа възможност. Очаквам това да се случи по-рано от почивките, които са били предварително резервирани, за да намалим поне с малко загубите си", обясни пред журналисти председателят на Съюза на собствениците в Слънчев бряг Пламен Копчев.
За онези туристи, на които почивката не е приключила, поради липса на плащане може да бъдат ограничени някои заявени услуги, като екскурзии, а дори и преминаване на друг режим на хранене.
Как се стигна до фалита на най-стария британски туроператор
Съветът на директорите на Thomas Cook, най-старият британски туроператор, стигна до заключението, че трябва да се обяви принудителната ликвидация и прекратяване на бизнеса след провал в преговорите с кредиторите, съобщи в понеделник „Ройтерс".
Компанията е спряла всички полети, отменя отмени пътувания и резервации. Фалитът на Thomas Cook е логично следствие след неуспешни преговори, продължили няколко месеца с инвеститори и кредитори. Планът за спасяване, който беше договорен с китайската инвестиционна компания Fosun, който включваше размяна на дългове за дял в компанията, се провали поради необходимостта от отпускане на допълнителни средства на туроператора. Дълговете на Thomas Cook дългове са около 2 милиарда паунда.
„Молбата за принудителна ликвидация на дружеството е подадена във Върховния съд и е издадена заповед за назначаване на ликвидатор на дружеството", съобщи Thomas Cook. Изпълнителният директор на компанията Петер Функфаузер се извини на клиенти, служители, доставчици и партньори. "Поради безпрецедентния брой британски клиенти, засегнати от ситуацията, които в момента са в чужбина, Органът за гражданска авиация предостави флот от самолети от целия свят, за да върне клиентите на във Великобритания", се казва в съобщението на специализирания сайт на британското правителство, създаден за помощ след фалита. В него клиентите могат да намерят подробна информация за такива полети.
Според анализатори, потърсени за коментар от „Ройтерс", основната причина за срива на е в резултат от промените на туристическия пазар, на който популярността на пакетните почивки силно намаляват, а в същото време туристите предпочитат да резервират само хотели онлайн, които им предлагат по-големи отстъпки и в много случаи „ол инклузив" обслужване.
Как действа британското правителство
От него става ясно, че за 23 и 24 септември британските власти са осигурили по два дублиращи полета от Бургас за Бирмингам и Манчестър, а днешните са към летища в Лондон и Северна Англия. На този етап няма повече информация за България. Пише само, че туристите на Thomas Cook от Обединеното кралство ще бъдат върнати в страната от 23 септември до 6 октомври.
По-рано британският външен министър Доминик Рааб заяви, че британското правителство има план да върне у дома 160 хиляди туристи от страната, заседнали по света заради фарита на туроператора. От своя страна Thomas Cook заяви, че 600 хиляди от неговите клиенти са на почивка по целия свят, включително 160 хиляди британски граждани.
Връщането на почиващите ще струва на правителството около 750 милиона долара, съобщи CNN, позовявайки се на източници от Британския орган за гражданска авиация. Тези пари обаче ще бъдат платени от Братански гаранционен фонд, който ще покрие всички разходи за операцията по спасяване на бедстващите британски граждани, определена от медиите на Острова като „Метерхорн".
Загубите за българския туризъм
Още е рано за точни прогнози, но предварителните разчети сочат за минимум 100 милиона евро. Прогнозата е на Института за анализ и оценка в туризма. Неговият директор Румен Драгонов обясни в сутрешния блок на БНТ, че „цялата щета, която ще бъде за българските хотелиери е от порядъка на 36 млн. евро, което означава, че сумарно заедно със загубите, които ще претърпим в следствие на това, че няма да пристигнат туристи до 8-ми октомври, до когато е била планирана програмата на Thomas Cook за България, всички полети са отменени". Ще пострада и зимната програма, както и договорите, които са били сключени за следващия летен сезон 2020 г., няма да се случат. „Общо сумарно около 100 млн. лв. ще бъде загубата за българския туризъм", обобщи Румен Драганов.
И поуките от фалита
„Ще бъдем свидетели на една изключителна организация, която създава Англия с техния гаранционен фонд, за който ние многократно сме повтаряли, че България трябва да създаде такъв гаранционен фонд вместо системата за застраховки, която само източва туроператорите", каза Румен Драганов.
Как ще реагира българското правителство предстои да видим, но ще има спешна среща по проблема в Министерството на туризма по покана на министър Николина Ангелкова с представители на посолството на Великобритания в България, с хотелиери и туроператори, работещи с компанията. Резултатите ще станат ясни след 17 часа, уточниха от ведомството.
От там обясниха, че министерството вече е изпратило писма до големите туроператорски асоциации у нас, за да се разбере колко туристи през туристически пакети са направили резервации с Thomas Cook.
„В непрекъснат контакт сме и с британското посолство в България. Имаме информация, че правителството на Обединеното кралство и британският Орган по гражданско въздухоплаване са предприели всички стъпки, така че британските туристи, а и не само те, да бъдат върнати обратно по техните домове", каза пък вчера Николина Ангелкова.
Тя прогнозира, че този фалит ще доведе до затруднения за сезон 2020. „Предстоят сериозни анализи и разговори за следващото лято. Риск за всички, които работят с Thomas Cook, има", каза Ангелкова.
Още по темата:
Министър Ангелкова: България с потенциал за балнео дестинация
Кои са най-предпочитаните винени дестинации в света
Хотелиери очакват повече туристи по морето през август и септември
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |