От ляво на дясно: Христо Гълбачев, изпълнителен директор на „Астрал Холидейз“; Николина Ангелкова, министър на туризма; Никола Генчев, изпълнителен директор на застрахователната компания Unica. Снимка: Министерство на туризма
За последните осем години - от 2011 до 2019-та, фалираха пет от най-големите туроператорски фирми в България: "Алма тур" (2011), "Он травел" (2012), "Валери 90" (2013), "Алфатур" (2016) и „Астрал Холидейз" (2019).
Възниква и логичният въпрос: Защо и има ли нещо общо между петте фалита?
Основната причина е свързана с дейността на туроператорите на пазарите в чужбина, където те предимно оперират, или обвързаността им с други туроператорски фирми.
Наблюдения на Института за анализи и оценки в туризма показват, че фалитите обикновено се случват в края на съответния летен или зимен туристически сезон, когато хотелите и другите доставчици трябва да си получат парите за изпълнените заявки на туроператорите, които обаче не могат да платят.
Така се задейства схемата на „скачените съдове" - като фалира големият, повлича след себе си и малките, с които работи.
Това важи най-вече за
Фалита на „Астрал Холидейз"
Компанията е официален представител за България на най-стария туроператор - британската компания Thomas Cook, която обяви, че прекратява дейността си на 24 септември 2019 година, а само две седмици след това, на 7 октомври, след 24 години на българския туристически пазар, обяви фалит и една от най-големите туроператорски фирми у нас „Астрал Холидейз". Тепърва предстои да се изяснява какви загуби ще претърпят клиенти и партньори, макар че от компанията уверяват, че са се разплатили с хотелиерите, а самолетните билети са платени предварително.
Това беше обявено от изпълнителния директор на „Астрал холидейз" Христо Гълбачев след среща в понеделник с минисътра на туризма Николина Ангелкова (вижте снимката горе): „Няма клиент на фимата, който да е в България или чужбина, който да остане на улицата. Платени са всички полети хотели и трансфери. За всички туристи зад граница, „Астрал холидейз" е изпълнила ангажиментите си, няма да има клиенти, които да останат необслужени".
Информацията бе потвърдена и от заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева, която заяви по Нова телевизия във вторник сутринта: „Министерството на туризма е получило уверение от изпълнителния директор на фалиралия туроператор, че задълженията им към хотелиери и доставчици са платени."
На друго мнение е Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма. Той каза в сутрешния блок на БНТ, че българският туроператор оставя много неразплатени доставчици. Като се прибавят и неразплатените оферти на Thomas Cook, заплашени от фалит са много хотели на Слънчев бряг и Златни пясъци, с които основно работи британският туроператор в България. Според собствениците на хотели в двата черономски курорта, 58 хотела очакват плащане от Thomas Cook.
В деня, в който „Астрал Холидейз" обяви фалит, нейни 251 български клиенти са били на почивка в чужбина, но те ще се завърнат в страната си без проблем, уверяват от туроператорската компания. Най-вероятно, обаче, няма да получат пълния си заявен пакет за пребиваване, след като хотелите, в които са настанени научат за фалита. Така постъпиха повечето хотели, които бяха настанили туристи по линия на Thomas Cook, когато британската компания обяви фалит.
Представител на Министерството на туризма обясни в сутрешния блок на БНТ, че компанията е спазила всички изисквания за обявяване на несъстоятелност, което е в полза на туристите.
Другите фалити
През 2011 година фалира „Алма тур", заради проблеми с контрагенти от Русия, където предимно оперира туроператорът. До фалит формално се стига, след като авиокомпаня „България еър" отказа да превозва руски туристи на „Алма тур", почиващи в България. Другите два пазара, на които оперираше предимно с български туристи, са Турция (курорта Анталия) и Гърция (остров Крит), но те пострадаха заради руския пазар. Застраховател на „Алма тур" е „Армеец" и неговият изпълнителен директор Цветанка Крумова потвърди тогава, че дружеството ще поема разходите за завръщането на българските потребители на туроператора със специални чартърни полети.
През 2012 година фалира "Он травел", след 13 години на пазара, заради проблеми на пазарите в Испания и Турция, където оперира предимно туроператорът за български туристи. Това от формална гледна точка, но според Министерството на икономиката (по това време туризмът беше към това ведомство) тогава, основната причина да бъде отнет лиценза да дружеството преди да фалира, е заради системни нарушения. От Комисията за защита на потребителите съобщиха тогава, че са наложени седем глоби на фирмата в последните две години преди фалита, които са свързани с административни нарушения - липса на писмени договори, реквизити от туристически ваучери, промяна на условия "в движение" и други.
През 2013 година фалира "Валери 90", след като е отнет лиценза на компанията, заради много нарушения. Тя осигурява краткотрайни екскурзии в европейски столици, а до фалита се стига, след като група българи пристигат в Лондон по линия на „Валери 90" и се оказва, че нощувките им не са платени. Туроператорът обявява фалит в края на август без да предупреди клиентите си своевременно, а всички потърпевши не бяха обезщетени от застрахователя, тъй като туроператорската компания има застраховка с лимит от 75 хил. лева.
През 2016 година фалира "Алфатур", заради геополитическа настабилност, довела до проблеми на пазарите в Турция и Египет, по които работи туроператорът през последните години преди да бъде обявен в несъстоятелност. Фалитът изненада бранша, тъй като финансовите показатели на дружеството за предходната година са били добри. През 2015 г. компанията е отчела приходи за 8.3 млн. лв., което представлява понижение с 6.3% спрямо предходната година, но въпреки това е на печалба с 37 хил. лв.
Неприятният момент при "Алфа тур" e, че фалитът се случва точно преди коледните и новогодишните празници, затова и засегнатите бяха над 2000 туристи. На много от тях почивките бяха осигурени от други туроператори, които след това си търсиха правата от фалиралия туроператор.
Какво трябва да направят засегнатите от фалит на туроператор
Много е важно, преди да подпишат договор и запратят за почивката си с туроператор, туристите да проверят дали има сключена застраховка, за да имат право на обезщетение при евентуален фалит. В такъв случай, след обявения фалит, клиентът трябва да отиде в офиса на застрахователната компания, да попълни съответните документи, като прилага своя договор за организирано туристическо пътуване, документите, с които е направил плащане, и в рамките на 15-дневен срок трябва да му бъде възстановена сумата, съветват от Института за анализи и оценки в туризма.
Конкретно с най-пресния фалит, застрахователят на „Астрал Холидейз" и Unica, а покритието е за 700 000 лева. Нейният главен изпълнителен директор Никалай Геннчев увери в понеделник след срещата в Министерството на туризма: „Ние възнамеряваме максимално бързо да удовлетворим финансово всеки един от пострадалите клиенти на "Астрал холидейз".
Застрахователят ще изплаща с предимство пари на хората, чийто екскурзии предстоят и не са платени от турооператора. За тази цел е необходимо туристите да потърсят застрахователя - онлайн, на телефон или в офис на компанията.
Още по темата:
3.8% ръст чуждите туристи през август, преди фалита на „Томас Кук"
Заплашен ли е българският туризъм от фалита на Thomas Cook?
EUR | 1.955830 |
USD | 1.840090 |
GBP | 2.344750 |
CHF | 2.085330 |