Снимка: КЗП
За предстоящите Коледни и Новогодишни празници, а и за 8 декември - празника на българските студенти, интернет платформите за туристически резервации, а и сайтовете на хотелите вече обявяват традиционните си намаления при ранни записвания. Те обаче крият и много капани.
„Затова е много важно предложенията да се проучат внимателно отрано, защото не винаги офертите за зимните празници са толкова действителни, колкото изглеждат картинките и описанията, особено на предлаганите в интернет пакетни пътувания", предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в интервю за сутрешния блок на БНТ.
„Да направим съпоставки, да потърсим в регистрите на Министерството на туризма за туроператорите и категоризираните туристически обекти - дали действително това, което се предлага на нашето внимание, съответства на това, което законът изисква, за да сме спокойни, че наистина получаваме срещу своите пари онова, което трябва да получим", препоръча Маргаритов.
Внимавайте с „екстрите"
Той призова хората да не се поддават лесно на анонси с известен натиск, като например „остава само още една свободна стая", „в момента още десет потребителя разглеждат тази оферта" и т.н. „Това може да бъде трик, без да е нелоялна търговска практика, тъй като е възможно да има изрична уговорка, че въпросното място за настаняване не се предлага единствено в тази платформа, а тя предлага само определен брой стаи, които наистина може да са на изчерпване", коментира Маргаритов. Той добави, че целта на този подход е клиентът да вземе решение, без да е направил достатъчно обстоен маркетинг, за да е сигурен, че предложението действително е най-изгодното.
Обикновено пакетните предложения за Коледно-новогодишните празници съдържат доста допълнителни услуги. Не са малко и оплакванията на потребители в КЗП, че при резервирането на хотел, се предлага допълнителни услуги, които се включват в цената, а когото потребителят пристигне научава, че трябва да заплати допълнителни суми за тези „екстри". „Това е нелоялна търговска практика", категоричен е Маргаритов.
По повод резервациите за 8 декември
Маргаритов каза, че някои хотелиери или туроператори решават, че ще могат да си спестят част от услугите, които по принцип предлагат в съответните места за настаняване, защото става дума за големи весели компании, които невинаги са чак толкова претенциозни.
„В никакъв случай това не трябва да бъде така, защото студентите си плащат и трябва да получат всички задължителни атрибути от едно място за настаняване, което да речем е категоризирано като тризвезден хотел - към такива обекти най-често се насочват студентите за изкарването на празниците", обясни председателят на КЗП, който настоя при проблем веднага да се реагира.
Как реагира КЗП
„Имахме конкретни случаи през минали години, при които бързата реакция доведе до там, че на момента бяха решени проблеми. Например, с недостатъчно добре отоплени стаи, с опити да бъдат настанени повече хора в една стая", припомни Димитър Маргаритов.
По неговите думи, понякога в резултат на проверките, които се извършват на място, процедурата е по-дълга. „Но тук вече говорим за налагане на санкции, за произнасяне на Комисията за наличие на нелоялна търговска практика, глоба за търговеца. Когато говорим за бързата реакция обаче, най-важното е да се помогне на потребителите-туристи да получат компенсация, която може да бъде под формата на възстановяване на част от платените средства за почивката, предоставяне на допълнителна услуга, която първоначално не е била включена в пакета, но е удовлетворяваща потребителите и т.н.", обясни Маргаритов.
В регистъра на КЗП за нелоялни търговски практики от 2015 година до 18 октомври 2019 година са наложени забрани и други санкции на 239 юридически лица. Преобладават магазини, търговки вериги, фирми за бързи кредити и мобилни оператори. Две са заповедите за установени нарушения на хотели и три на туристически оператори.
Равносметката за 2018 година показва, че в КЗП по време на миналогодишните празници, в периода от 22 декември 2018 до 1 януари 2019 г. са получени 470 жалби за нарушения на търговци, сочат данните на Комисията. Увеличението е с 10-15 %, спрямо предходната 2017 година. Най-често сигналите са били за неуважени рекламации на стоки и проблеми с доставките.
Не забравяйте за потребителските права
Той разясни и правата при проблеми с пакетни пътувания на туроператори. „Има важни срокове, които са в полза на потребителите. Не може две седмици преди началото на пътуването да се променя цената и десетина дни преди тръгването да се променят съществените елементи в него - места за настаняване, транспортни средства, предвидени посещения на туристически атракции и т.н.", даде пример председателят на КЗП. „Ако обаче потребителят не може да замине поради свои причини, има вероятност да изгуби част от платените средства, тъй като туроператорът вече е ангажирал съответните хотели и тази причина не е достатъчно извинителна", обърна внимание Маргаритов. И добави, че във всички случаи комуникацията е много важна, за да се уточняват дори и в движение възникнали проблеми и възможни варианти за оперативното им решаване.
Как да реагира жертвата на нелоялна търговска практика
Няма потребител, който да не може да стане жертва на нелоялна търговска практика. От друга страна, не може да се каже, че всички търговци у нас са нелоялни. Големият въпрос е свързан с това в качеството си на потребители да реагираме тогава, когато сме поставени в ситуация на жертви на нелоялна практика.
В друго интервю в края на август Маргаритов насърчи потребителите към бързи реакции при нарушаване на правата им, тъй като това ще позволи бързата намеса и на контролния орган, което пък ще улесни установяването на обективните обстоятелства по случая, констатирането на нарушенията и налагането на санкции за тях. Имало и механизъм КЗП да се намеси и потребителят да си получи парите обратно, дори когато се установи например търговски трик при маркирането на цената на касата, а нередността да е забелязан впоследствие.
"Преди като че ли повече хора си мислеха, че не е удобно да се реагира, че това няма да доведе до никакви последици за нелоялния търговец. Но истината е друга. Когато реагираме, първо - има много по-голям шанс да възстановим накърнените си потребителски права. И второ - никак не е за подценяване фактът, че това действа респектиращо на самите търговци, които разбират, че този път "номерът им не е минал" и се замислят дали в бъдеще би трябвало да постъпват по този начин", разясни Маргаритов. "Това трябва да бъде основният механизъм на потребителско поведение - активна позиция и когато не можем да се справим сами, да търсим съдействието на институциите, в това число и на нашата Комисия", добави председателят на КЗП.
Още по темата:
Познаваме ли правата си на потребители?
Повече жалби отчита Комисията за защита на потребителите по празниците
9 фирми за бързи кредити на съд
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |