Снимка: Архив infostock.bg
Тротинетките забранени по тротоара. Електрическите тротинетки нямат право да се движат по площите, предназначени само за пешеходци. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, качен за обществено обсъждане, с които се регламентира използването на индивидуални електрически превозни средства.
Водачите на такива скутери задължително трябва да носят каска, а в тъмните часове на денонощието - светлоотразителна жилетка и да карат с включени светлини. Те трябва да се движи по велоалеите, а когато няма такива - най-близо до дясната граница на платното за движение.
Забранява се на шофьорите на тротинетки да се движат със скорост над 25 километра в час и да возят други хора. Те не могат да карат по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час, както и по такива II клас без изградени велоалеи.
Не се допуска още тротинетката да се движи успоредно до друга, да се управлява без ръце или да се тегли от автомобил.
Въвежда се и задължителна минимална възраст, за да карате електрическа тротинетка - 14 години. От 14 до 16 години можете да се движите само по велоалеите с тротинетката. Задължително трябва да имате 16 години, за да я каратепо улици от II до VI клас и пътища с максимално разрешена скорост до 50 км в час.
Всяка община ще може да приеме свои правила за ползването на електрически тротинетки, предвижда още законът.
В него се въвеждат и нови изисквания към такситата. Ако шофьор вози пътници без включен апарат, ще му се отнема удостоверението за срок от една година. Същата санкция ще търпи и ако апаратът не е с оценено съответствие и/или не е преминал метрологичен контрол.
Иде криза за инженери и лекари в следващите 10 година. Недостиг на инженери, лекари, учители и икономисти в следващите години прогнозира министърът на образованието Красимир Вълчев. "До 10 г. ще се пенсионират 40% от хората. Младите, които ще навлизат, ще бъдат едва 2/3 от тези, които ще се пенсионират. Ще имаме огромна обществена загуба ако нямаме инженери, лекари и учители. Ще имаме недостиг и на икономисти, журналисти, юристи и др.", каза той по време на форум в УНСС посветен на перспективите и предизвикателствата пред висшето образование 30 г. след началото на прехода. Според Вълчев ще трябва да се засили изучаването на математика и природни науки.
Заради навлизането на технологиите и машините, ще бъдат все по-търсени хуманитарните и социални умения. "Дипломата вече не е билет за по-добър живот. Образованието вече няма да бъде билет за една професия. В следващите 50 г. всеки ще се наложи да си сменя професията. Това изисква съвсем друг низ от умения като креативност, критично мислене, адаптивност, комуникативност и сътрудничество", посочи Вълчев. Той препоръча висшите училища да работят върху свързаността с бизнеса, както и с европейски университетски мрежи. В следващите години системата на висшето образование ще работи с по-малко студенти, но финансирането ще се увеличи.
В идното десетилетие основните предизвикателства пред образователната система ще са и външната миграция, масовизирането на висшето образование и интеграцията на отпадналите деца в образователната система, посочи Вълчев.
Желязков: Подобряваме пристанище Варна за големи кораби, не заради теца на Доган. Проектът за удълбочаване на пристанище Варна от сегашните 11.5 на 13.5 м не се прави в частен интерес на ТЕЦ "Варна" (собственост на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган - бел.ред.)", заяви по Би Ти Ви в понеделник транспортният министър Росен Желязков.
"Това е вратата на България и ние я отваряме, за да не отиват товарите в Констанца", каза министърът. Той попита риторично "защо някой не каже, че го правим заради пристанището на Батков", което също се намира на територията на Варненския залив.
Проектът за удълбочаване на цялата територия, която обхващат двата залива - Варненският и Белославският, заедно с канала, над който е Аспаруховият мост, ще струва към 350 млн. лв., като парите се отпускат от бюджета. За изпълнението Желязков съобщи още през май т.г. Тази година са предвидени 200 млн. лв., а догодина - още 150 млн. лв.
След завървшането на проекта ще могат да влизат кораби с тонаж до 60-70 хиляди тона, докато сегашните условия позволяват съдове до 30-35 хиляди тона.
В района има около 17 корабни места въпреки че мястото позволява до 100, като в края на Белославското езеро се намират терминалите на "Девня цимент", "Солвей Соди" и "Агрополихим", чийто товарооборот е основният. Проектът за удълбочаването се обсъжда от години и по думите на Росен Желязков, докато във Варна са се търсели пари, в бургаското пристанище това отдавна е направено и част от товарите вече преминават оттам.
ВТБ излиза изцяло от състава на акционерите на "Виваком". Руската инвестиционна банка ВТБ Капитал, част от групата компании ВТБ, изцяло ще излезе от състава на акционерите на българската телекомуникационна компания "Виваком", съобщи РБК, позовавайки се на пресслужбата на банката, предаде dir.bg.
Решението е взето във връзка със сделката по продажбата на българския оператор на компанията "Юнайтед груп" (United Group).
ВТБ съобщи, че инвестиционното й подразделение ВТБ Капитал е продало целия си дял във "Виваком" на "Юнайтед груп", информира Ройтерс.
ВТБ капитал се присъедини към консорциума Be Те Ел (VTL) през 2015 година, за да инвестира във Виваком.
ВТБ Капитал, която се присъедини към консорциума VTL за инвестиране във "Виваком" през 2015 година, заяви, че "заедно със своите съинвеститори и новото управление на компанията успяхме значително да увеличат стойността на "Виваком" и да запазим водещите си позиции на българския пазар, което спомогна за генериране на силен интерес към активите на българския телеком".
В изявлението на ВТБ Капитал също така се казва, че придобиването на "Виваком" от "Юнайтед груп" "още веднъж подчертава водещите пазарни позиции на българския оператор и обещаващи перспективи. Уверени сме, че компанията ще продължи своя устойчив растеж при новия собственик".
ВТБ Капитал допълни, че собствената му инвестиция във "Виваком" е "още един пример за успешна сделка с частен капитал в региона".
Фонд "Земеделие" е наложил 38 млн. лв. глоби за къщи за гости. След разразилия се през пролетта скандал с къщите за гости, ползвани като частни имения, Държавен фонд "Земеделие" е открил още нарушения и към момента е написал актове за глоби за 38 млн. лв. Фондът твърди, че са проверени 288 проекта, наложени са санкции в размер от 5 до 100% от полученото еврофинансиране, а основните провинения били неизпълнение на заложения бизнес план и за обещани, но неразкрити работни места. ДФЗ обаче отказва да съобщи кои са конкретните обекти и нарушители под претекст, че в момента вървели срокове за обжалване на актовете.
Това става ясно от отговори на фонд "Земеделие", изпратени до "Биволъ" на запитване за резултатите от проверките. Именно разследващият сайт първи направи разкрития за роднинските и приятелски връзки в ползването на европомощи по Програмата за развитие на селските райони и за бума на луксозни вили за лично ползване, финансирани като къщи за селски туризъм. Темата бе подета и от други медии, а общественото възмущение доведе до трусове във фонд "Земеделие" и до оставката на агроминистъра Румен Порожанов. Най-голямата "бомба" досега е разкритието, че зам.-министърът на икономиката Александър Манолев също се е възползвал от селската програма и чрез подставено лице си е направил имение с минерална вода. Манолев също загуби поста си, като до момента той е и единственият обвиняем по проверка на прокуратурата, започнала през май.
Само 20% от студентите ходят редовно на лекции. Само 20% от студентите у нас ходят редовно на лекции, което означава, че висшето образование не осигурява нужното качество на обучение. Тревожните данни изнесе просветният министър Красимир Вълчев на форум в УНСС.
"Направихме проверка в 4 университета и установихме 15-20% посещаемост, и то в редовна форма на обучение. Това означава, че имаме прикрита задочна форма, както и че висшето образование не може да осигури нужното натрупване на знания и умения у младите хора", заяви просветният министър, призовавайки студентите да не учат само от сесия на сесия, а ежедневно, а преподавателите - да бъдат по-взискателни не само на изпити. В началото на месеца в. "Сега" публикува материал за нарушения в отчитането на студенти в няколко университета, където преминали в задочна форма на обучение продължават да се водят редовни студенти заради по-големите субсидии за тях.
Вълчев сподели за свой разговор с преподавател от Пловдивския университет, който му се оплакал, че се готви старателно за лекции и дава всичко от себе си, заставайки пред студентите си, но въпреки това не успява да провокира интереса им. Негов колега от Западна Европа пък полагал доста по-малко усилия - показвал слайдове със задачи, възлагал прочитането по 5 книги за седмица, но студентите изпълнявали, защото били провокирани да учат. "Най-важната задача пред преподавателите вече е да успеят да провокират интереса на учениците си и да ги вдъхновят. Това обаче става с нови методи на преподаване", коментира министър Вълчев.
Арестуват над 400 коли на ден в София. Над 400 коли на ден се блокират със скоба в зоните за платено паркиране в София. За първите 9 месеца на годината принудително „закопчаните" автомобили са 128 317, а за цялата 2018 г. са 152 011, сочи справка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), изготвена за „Монитор".
За да се справи с проблема с неправилното паркиране, през 2018 г. от общината купиха 10 нови паяка. Специализираните автомобили за преместване на неправилно паркирани коли струват 2,5 млн. лв. и са взети на лизинг за 5 години. Средства се отделиха и за автомобилите на екипите, които слагат скоби. С новите паяци в града се движат общо 18 репатрака на ЦГМ.
Приходите от паркиране в зоните за 2018 г. са 13,8 млн. лв., като малко над 2 млн. от тях са от продажбата на талони за почасово платено паркиране. Останалите средства са от съобщенията през мобилните оператори.
От 1 януари до 30 септември тази година 12,2 млн. лв. са влезли в касата на ЦГМ
Отново гражданите предпочитат да плащат за паркиране в зоните с есемес.
Във втория по-големина град у нас - Пловдив, общината разполага с четири паяка. Таксата за репатриране на неправилно паркиран автомобил, заедно с престоя му на наказателния паркинг до 20 часа след вдигането, е 60 лева. Всеки следващ час на наказателния паркинг се таксува по 1,80 лв. 366 500 лева са постъпленията от вдигнати с паяк неправилно паркирани автомобили в града под тепетата, съобщиха от кметството за „Монитор". Сумата е натрупана от глоби на нередовни шофьори за първите 10 месеца на тази година. В сравнение със същия период на миналата година постъпленията от общинския паяк тогава са били 358 200 лева.
Чужди инвеститори искат да строят магистрала от Русе до Маказа. За шест години може да бъде построена нова автомагистрала, която да свърже Дунав с Егейско море. Германски, испански, френски, италиански и гръцки компании са сред потенциалните концесионери за строителство на новия аутобан "Дунав - Егея", който е част от проекта ABC+De за връзка между Егейско море и Балтийско море, както и за река Дунав, съобщи инж. Румен Марков.
Сред изискванията към евентуалния концесионер е да е изградил поне 50 километра магистрала и след това да ги е експлоатирал, което автоматично изключва български компании. Пред „Монитор" инж. Марков коментира, че са проведени са разговори с Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка, които имат интерес за финансиране на проекта. Български проект е представен за разглеждане от новата Политика на ЕС за Транс-Европейската транспортна мрежа (TEN-T) до 2023 г.
Преди да се премине към строителство на магистралата се предвиждат няколко стъпки. Създаване на ново дружество, което ще участва в търга за магистралата, решения на правителствата на България и Гърция и подписване на меморандум по проекта до март 2020 г. До септември 2021 г. трябва да се приключи с проектирането и провеждането на процедурите по екологията, по ЗУТ, придобиването на правата върху имотите, през които ще минава магистралата, да бъдат получени всички разрешения за строителство по цялото трасе на магистралата. Едва след това ще започне строителството на обекта, което ще отнеме три години. Началото на експлоатацията на магистралата е планирано за 2025 г. с концесионен срок до 2067 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |