Снимка: Архив infostock.bg
Втора пенсия до живот за половината осигурени. Половината от българите, които ще получат първите допълнителни пенсии от 2021 г„ няма да имат право на пожизнена месечна пенсия. Причината е, че няма да имат достатъчно натрупани средства в своите индивидуални партиди в универсален пенсионен фонд (УПФ). Това показват разчетите на социалното министерство, обяви министърът на труда Бисер Петков на кръгла маса, на която представи предложения за промени в Кодекса за социално осигуряване, касаещи втория стълб на пенсиониране.
Натрупванията по личните партиди на осигурените от първата група бъдещи пенсионери, които са на възраст от 55 до 59 години, в момента са средно около 4075 лв. Условие за получаване на пожизнена пенсия е парите, натрупани в партидата на човек, да позволяват месечният й размер да бъде поне 15% от минималната пенсия за стаж и възраст.
Ако приемем, че сега и през следващите години минималната пенсия е около 240 лв., това означава, че ако натрупаните средства на осигурените позволяват да взимат пожизнена пенсия над 35-36 лв., то те ще я получават до смъртта си, изчисли министърът. На практика право на пожизнено възнаграждение ще имат хората, осигурявали се над средния осигурителен доход за периода от 2002 г. насам (от когато бе въведено допълнителното задължително пенсионно осигуряване) и са били осигурявани постоянно. Предвижда се за изплащане на тези пенсии да бъде създаден Фонд за изплащане на пожизнени пенсии. Законопроектът предвижда гражданите да могат да избират пожизнена пенсия с 10 години гарантиран период на изплащане. Така се гарантира, че ако човек почине, веднага след като се пенсионира, наследниците му ще получат натрупаните пари. След изтичане на този период изплащането прекъсва.
Бизнесът притеснен от демографската криза. Занижени критерии за развитието на страната за следващите 10 години тревожат бизнеса. Те са заложени в "Национална програма за развитие на България до 2030 година", в която трябва да бъде начертана визията за страната за следващото десетилетие. Документът бе обсъден днес от Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) и ще подлежи на промени до края на 2020 година.
"В следващите етапи трябва да заложим адекватни политики и цели в синхрон с бизнеса и гражданите", така зам.-министърът на финансите Маринела Петрова представи приоритетите на програмата. Основна цел на правителството за периода до 2030 г. е технологична трансформация на икономиката, повишаване на ресурсната ефективност и наваксване на изоставането в цифровизацията. В програмата са заложени мерки за решаване на демографските проблеми.
Председателят на АИКБ Васил Велев заяви, че подкрепят в този вид стратегията, но отбеляза, че в нея са заложени от една страна труднопостижими цели, а от друга -някои приоритети са занижени с оглед на 10-годишния период. Като занижен критерий той посочи политиката на държавата в областта на демографията. Според Анализа на социално-икономическото развитие на страната след присъединяването към ЕС основният фактор за намаляването на населението на страната е отрицателният естествен прираст, достигащ до -6.5%0 към края на 2017 г. (при средно за ЕС от -0.4%о). Изводите сочат, че у нас може да се говори за демографска криза.
От Българската стопанска камара (БСК) с председател Радосвет Радев изразиха несъгласието си с това, че в програмата не са попаднали техните предложения и не виждат ясните усилия на мениджмънта на държавата. Според БСК липсва ясна макроикономическа рамка за развитието на страната и биха подкрепили програмата, стига тя да бъде реалистична.
Според КРИБ, които подкрепят документа, той трябва да бъде надграждан в зависимост от динамиката на развитието на страната. Те ще ще вземат участие за обсъждания на всички нива на програмата.
Заплатите леко надолу, но депутатските растат. Средната заплата в България през третото тримесечие е намаляла с 0,9% в сравнение с предишното, достигайки 1266 лв. през септември. В същото време на депутатите и на хората на висши управленски постове заплащането се качва средно с 3,1%. Това показват данните на НСИ, публикувани вчера.
Намалението на средната заплата е само ако сравним средното заплащане тримесечие по тримесечие. На годишна база има сериозен ръст -11,8%.
За основа при определянето на заплатите на управленците се взема средната заплата само за последния месец от тримесечието и то само за обществения сектор, а през септември тя е нараснала с 3,11% в сравнение с юни, достигайки 1291 лв. Средното заплащане на депутат например е 3 пъти по тази сума, т.е. 3873 лв., без да се смятат класовете, добавките от по 10% за участие в комисия, представителните и т.нат. През последните три месеца тази заплата е била 3756 лв., т.е. нарастването само на основата на заплатата е със 117 лв.
Димитър Главчев: Бюджетът за догодина е още от същото, но повече. Още от същото, но в повече - по този начин можем да обобщим заложените параметри в бюджета за догодина. Това коментира в "Още от деня" по БНТ депутатът от ГЕРБ и член на Бюджетната комисия в парламента Димитър Главчев. По думите му, основната цел на финансовата рамка е на базата на стабилността да се осигуряват повече постъпления в бюджета.
По въпроса защо в новия бюджет няма заложен дефицит, Главчев коментира, че това е било обещано от управляващите: "Обещахме, че ще има неутрално бюджетно салдо и виждате, че така е заложено".
В новия бюджет е предвидено 17% увеличение за заплати на учителите, а за служителите в бюджетната сфера средно 10%. "Като то ще е диференцирано по преценка на ръководителите. Това е правилният подход, защото не може всеки от служителите да има еднакъв принос", допълни Главчев.
"Това, което се осигурява като условия, е добра база за повишаване на всички социални плащания, включително пенсиите - категоричен е Главчев. - Няма спор, че всички доходи са ниски. Но това е пътят за увеличаване".
Държавата за пръв призна: две пенсии може да са по-малко от една. Съществува риск при първите пенсионери на реформата двете пенсии - от държавен и частен фонд, да са сумарно по-малко от пълния размер на пенсията само от държавното обществено осигуряване. Това призна за първи път вчера социалният министър Бисер Петков. Първите пенсионери с две пенсии се очаква да бъдат жените, родени през 1960 г., които ще се пенсионират през есента на 2021 г. За мъжете този момент ще настъпи през 2024 г.
Причините за това са много и опират най-вече до неизпълнени обещания за законови промени и дълбока реформа на социалното осигуряване.
Известно е, че хиляди партиди са кухи - в тях са правени единични вноски или пък осигуровките не са внасяни коректно от работодателя. Според данни на КФН от тази година по 1/3 от партидите не постъпват регулярно средства. Освен това в държавното обществено осигуряване правата на осигурения са гарантирани при некоректен работодател, тъй като осигурителните права се полагат при начислени вноски, дори те да не са платени. Във втория стълб не е така - ако работодателят не внася съвестно осигуровките на служителя си, той губи осигурителни права. При дискусията бившият социален министър Лидия Шулева призова държавата да си свърши работата по събираемостта на вноските.
България и още 8 държави искат "авиационен данък" в ЕС. България и още осем държави предлагат Евросъюзът да въведе "авиационен данък" като мярка срещу вредните емисии, отделяни от самолетите. Новината бе съобщена от "Форбс" и EUObserver. Финансовите министри на Холандия, Германия, Франция, Швеция, Италия, Белгия, Люксембург, Дания и България са представили миналата седмица в Брюксел съвместно политическо изявление, с което са призовали ЕС да предприеме действия по отношение на ценообразуването в сектора на авиацията. Изявлението е било връчено на Франс Тимерманс, номиниран за изпълнителен вицепрезидент в следващата Еврокомисия, който ще отговаря за околната среда.
Ако бъде въведена, новата мярка ще доведе и до поскъпване на самолетните билети. От Българското финансово министерство разясниха във вторник, че на изявлението трябва да се гледа като на политическа заявка за дебат и за това какви мерки трябва да се предприемат - дали въвеждане на допълнително облагане на авиокомпаниите или други подобни финансови инструменти. "Авиационният транспорт свързва хората по целия свят и е важен за икономическия растеж. В същото време авиацията оказва значително влияние върху околната среда, като причинява приблизително 2.5% от глобалните емисии на въглероден диоксид, както и други негативни въздействия, като шум и замърсяване на въздуха", се посочва в изявлението на финансовите министри.
В сравнение с други видове транспорт начинът на ценообразуване в авиацията е незадоволителен, смятат деветимата финансови министри. Така например въздушният транспорт се освобождава от данъци за използваните енергийни продукти, не се начислява ДДС при международни полети, няма координиран данък върху билетите, а икономическите инструменти за ограничаване на емисиите на парникови газове, причинявани от самолетите, не покриват в достатъчна степен емисиите на въглероден диоксид и другите отрицателни външни ефекти. Мерките са необходими, за да се гарантира, че замърсителят плаща по-справедлива цена за използването на въздушен транспорт, се посочва в изявлението.
Спират със закон презастрояването в София. Столичната община ще бори презастрояването в града с иницииране на законодателни промени. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова на първото заседание на новоизбрания общински съвет, след като положи клетва за четвърти път като градоначалник на столицата.
Фандъкова обяви, че битката с презастрояването ще бъде началото на новия й мандат.
„Още в сряда заедно с главния архитект Здравко Здравков ще внесем в Министерството на регионалното развитие предложение за промени в ЗУТ, Закона за устройство и застрояване на Столична община и някои наредби", каза Фандъкова и обясни, че паралелно с това ще започне и работа по промяна на общия устройствен план на града.
До месец кметът ще предложи и промени в структурата на работа на общината. Една от тях ще бъде въвеждане на нов ресор - „Дигитализация и инвестиции". Да отговаря за него, Фандъкова ще покани директора на Столичната общинска агенция по приватизация и инвестиции Владимир Данаилов. „Млад човек, изключително консенсусен, който има добър контакт с компаниите, които работят в ИТ сектора в София", коментира Фандъкова относно Данаилов. Кметът съобщи също, че ще раздели ресора „Транспорт" на два сектора - строителство и транспорт. Последно за него отговаряше Дончо Барбалов, който ръководеше също здравеопазването и финансите на „Московска" 33. Той обаче не пожела да отговори дали отново ще бъде нагърбен с толкова задачи.
Кметът се обърна към новите общинари и районни кметове с призива да оставят настрана партийните боричкания и да се съсредоточат върху работата. „Минахме през тежка кампания, в която се казаха и истини, и лъжи, но обещанието за промяна ни обединяваше. Промяната не е в позата, а в работата. Моята врата ще бъде винаги отворена за разговори, идеи и решения, няма да подкрепя популизма и опита да се решават партийни задачи", каза кметът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |