Снимка: БГНЕС
ТОЛ системата, която ще покрива 6 050 км пътища в България, технически е подготвена, а крайният срок за нейния старт е 1 март. Това каза в сутрешния блок на БНТ Георги Балабанов, експерт в Националното ТОЛ управление към Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ).
Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде остане засега безплатна за товарните автомобили над 3.5 тона. Обхванати са автомагистралите, първи и частично втори клас пътищата в страната.
Колко ще се плаща за камионите
Обявеният миналата седмица проект на тарифите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за обществено обсъждане, предвижда между 4 и 7 стотинки на километър за тежки камиони между 3.5 и 12 тона, в зависимост от екологичния (емисионен) клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория - клас Евро 0, I или II - 7 ст. на километър. "Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда", обясняват от пътната агенция.
Таксите за автобусите
След старта на ТОЛ системата тези превозни средства няма да плащат винетка за пътната мрежа извън обхвата на таксуваните пътища. Стикери ще продължат да плащат леките коли и лекотоварните автомобили под 3.5 тона. Автобусите с тегло над 12 тона ще плащат от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 до 6 ст. на километър за втори клас пътища.
Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно - от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.
По-ниският екологичен клас повишава таксата с лев-два. Тя ще се определя и от броя на осите, които има камионът. "Колкото повече оси има, колкото по-голям товар пренася, би трябвало да заплаща повече, но разликата е в стотинки", обясни Георги Балабанов.
Автомобилите си остават с винетки
или таксуване на време, а не на изминато разстояние.
Контролът
ще се осъществява чрез "стационарни точки", на които ще има камери, както и оборудване, което претегля камиона. Също така има и екипи, които ще спират превозните средства за проверка.
Завишеният контрол вече дава резултати
„10 млн. лв. повече приходи по пътищата са събрани заради повишения контрол", обяви членът на УС на АПИ проф. Олег Асенов в сутрешния блок на Нова телевизия. Само от транзитни такси през изминалото лято са събрани над 15 млн. лв. Въпреки завишения контрол, все още нарушителите са голям процент - около 10%. „Това и за нас, и в европейски план е много", подчерта проф. Асенов.
За нарушителите е предвидена компенсаторна такса, която е изключително висока. Това са такси, събрани от ТОЛ контрола, през пос терминалите, които са в колите. „Това е санкциите за нередовни водачи, която позволява пътуването на продължи до края на текущия ден. Тази такса трябва да бъде платена веднага, ако не се случи - може да се плати максимална ТОЛ такса, която включва най-дългия маршрут. Съставя се акт, а в 14-дневен срок трябва да бъде платена компесаторна такса", обясни Балабанов.
Проф. Асенов. очаква да бъдат достигнати над 30 млн. повече приходи отколкото миналата година благодарение на по-доброто правоприлагане и електронния характер на системата.
По негови думи ТОЛ контролът има всички правомощия като контролен орган на пътя - може да извършва спиране на превозно средство и проверка, която се на базата на талона на автомобила. Ако бъде установено нарушение, могат да се поискат документите на шофьора за съставяне на акт за нарушение. Ако водачът откаже да си даде документите, се докладва на КАТ.
Прогнозата
"При тежък трафик, на базата на винетна система, са отчетени между 12 и 18 000 преминаващи камиона на ден. По отношение на лекия трафик е по-трудно да се отчете, но там пак са около тази граница за един ден. Приходът от тол системата при цените, които са предложени, за месец се очакват приходи от 40-60 милиона лева на месец, а за година - да събираме между 550-650 милиона лева", прогнозира проф. Асенов.
Още по темата:
Тол-системата ще покрива 6050 км от републиканската пътна мрежа
До 820 млн. лв. се очакват от тол такси и винетки годишно
Стартира тестването на тол системата
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |