Снимка: Архив infostock.bg
Под земята печатат новите паспорти. Новите лични карти с чип и биометрични данни ще се печатат под земята, научи "Труд". Заради изискване за максимална сигурност машините, на които ще се печатат документите, трябва да са разположени на подземен етаж.
На 27 ноември ще бъдат приети офертите на двете немски фирми - "Веридос ГмбХ и Обединение "Мюлбауер Ай Ди Сървисиз ГмбХ - С§Т", които останаха на финала на процедурата за избор на изпълнител за изграждане на системата за издаване на новите документи за самоличност. Ден по-късно ценовите офертите в състезанието за 238 млн. лв. без ДДС ще бъдат отворени, а до края на годината се очаква да се разбере и победителят.
Който и да спечели търга обаче, едва ли ще успее за десет месеца да построи новата сграда, в която ще се печатат всички документи за самоличност. От МВР предвиждат периодът за строителство на новата сграда и доставката на оборудването да стане в срок от 16 месеца. Това означава, че при най-добро стечение на обстоятелствата най-рано през април 2021 г. ще има готовност за печатане на лични карти с чип.
През юли тази година депутатите гласуваха от 1 октомври 2020 г. новите личните карти да имат чип с биометрични данни, което едва ли ще се случи. Още тогава стана ясно, че е възможно заради оспорване на процедурата срокът да не бъде спазен, а на гражданите да се наложи два пъти да вадят лични карти. От МВР увериха, че няма проблем да се извадят документи по стария образец. През 2020 г. трябва да бъдат подменени 999 018 лични карти и 637 743 паспорта, съобщи на последния парламентарен контрол вътрешният министър Младен Маринов.
Търгът за изработване на новите документи за самоличност беше обявен още през 2016 г. Тогава стойността на поръчката бе за близо 600 млн. лв., но премиерът Бойко Борисов нареди да бъде прекратена.
Бизнесмени връщат 80 млн. лв. за незаконни заменки. Над 80 милиона лева ще връщат фирми и физически лица, взели апетитни имоти по морето срещу пустеещи ниви. Става въпрос за горските заменки, които ЕК определи като неправомерна държавна помощ.
Министерство на земеделието обяви списък със 103 фирми и физически лица, на които изпраща уведомителни писма да възстановят надвзетите суми, съобщи ресорният министър Десислава Танева.
Сред фирмите е "Литекс Комерс" АД на бизнесмена Гриша Ганчев. Тя има да връща пари по три заменки. За една такава сделка трябва да доплати и "Русалка тур" на Николай Банев. Припомняме, че срещу бившия областен управител на Добрич Ердинч Хаджиев, бившия директор на дирекция "Административен контрол, регионално развитие и държавна собственост" в областната управа Пламен Ганев и началника на службата по кадастър, картография и геодезия Костадин Костадинов се водеше дело за заменка на 300 дка държавни гори на дружеството "Русалка тур".
Пари ще връща и "Ел Ем Импекс" на енергийния бос Христо Ковачки, както и компаниите "Ол Сийз Пропърти 2" и "Ол Сийз Пропърти", свързани с бизнесмена Красимир Гергов.
"Мадара Бяла Норд", сред чиито собственици е босът на фирмата за почистване "Титан" Димитър Борисов, също е сред купувачите на евтини държавни земи. Другото най-често срещано име в списъка е на "Маркетинг В". Фирмата има да връща пари за 7 заменки.
Новата "Бонус-малус": остъпката 23 или 25%, оскъпяване - до 400%. "Бонус-малус" да тръгне от 1 януари 2021 г. Идващата 2020 г. да е нулева, за да се натрупа информация. Поевтиняването или поскъпването на базовата полица да се определя от нарушения, установени с акт, фиш или присъда, и да са извършени след 1 януари 2020 г. Това предлага Комисията за финансов надзор, която обяви за обществено обсъждане нов вариант на наредбата за "Бонус-малус".
Нарушенията, определящи цената на полицата, са в седем категории. Най-много "малус" точки да носят причинена смърт на пътя и други тежки нарушения - плюс 15. За хулиганско поведение са записани 10 точки, а превишението на скоростта - от 1 до 3 точки в зависимост от километрите над разрешеното. Опасно изпреварване или шофиране пиян носи 4 "малус" точки.
Предлагат се две скали, за да бъде избрана по-работещата от тях. Едната - с 15 класа, неутрален клас е 6-и, 5 класа бонус и 9 класа малус. Отстъпката е 23% от базовата премия, а оскъпяването -400% от нея.
Втората скала е с 20 класа, базов клас е 8-и, 7 класа са за бонус и 12 за малус. Отстъпката е 25%, оскъпяването пак до 400%. От клас в клас ще може да се преминава след 12 месеца.
Новата система ще се прилага еднакво към фирми, граждани, държава, общини.
Носители на клас да бъдат собственикът и водачът, а цената да се определя от по-високия от двата. Класовете няма да се пренасят към останалите коли на собственика, ако има такива. Всеки нов собственик влиза в неутрален клас, т.е. без отстъпка и оскъпяване. Всички водачи, управляващи една кола, ще се вписват в застрахователната полица. Предлага се да има изключения за линейки, коли на МВР, учебни коли и др.
С европари ще привличат повече инвеститори у нас. Над 9 млн. лв. еврофинансиране получава Българската агенция за инвестиции, за да привлича инвеститори. Това стана ясно след представянето им от шефа й Стамен Янев.
Голямата ни амбиция е да довършим започнатата работа по привличането на инвеститор в автомобилостроенето и в най-кратки срокове да започнем производството на колите на бъдещето, заяви той.
Проект за 2,47 млн. лв., финансиран от ОП "Иновации и конкурентоспособност" е за повишаване кд качеството на услугите за потенциалните инвеститори.
Вторият е за над 7 млн. лв. и е "Утвърждаване на България като успешна инвестиционна дестинация".
Проектите ще помогнат на агенцията да привлича инвеститори в ключови за България сектори и да укрепне тя институционално.
Задава се нова вълна на повишение на банковите такси. Нова вълна на повишение на банковите такси се задава от декември. След като големите трезори у нас, както в. "Сега" писа, вдигнаха цените на част от най-използваните от гражданите финансови услуги в началото на октомври, вече се включват и по-малките банки. Пощенска банка, Първа инвестиционна банка, ЦКБ, Българо-американска кредитна банка, Токуда банк, Интернешънъл асет банк обявиха промени в тарифите си, които влизат в сила през декември. Банка ДСК, която от началото на октомври вече вдигна част от таксите си, готви нови промени от 15 януари 2020 г.
Поредното поскъпване на тарифите става на фона на рекордни банкови печалби (1.3 млрд. лв. в края на септември) и в навечерието на влизането в сила на директивата на Брюксел, която задължава нашите трезори да свалят цената на трансграничните еврови преводи. От 15 декември таксата за превод на евро от България за страни от ЕС и обратно не трябва да е по-висока от цената на вътрешните преводи в левове.
От 3 декември Първа инвестиционна банка вече ще облага воденето на банкови сметки чрез MyFibank с 2.50 лв. месечно, а когато към тях има дебитна карта - 2 лв. От 3.50 на 4 лева се вдига цената на месечното обслужване на банковия пакет "Моят избор". За същия пакет, но онлайн, таксата се вдига от 3 на 3.50 лева. Промени ще има и в размера на сумите за касови операции. В момента при внасяне в брой на 5000 лв., или 2500 евро, не се събира комисиона. От декември обаче лимитът пада на 3000 лв., или 1500 евро. Над тази сума ще се събира по 0.1 %, а ако е в евро - 0.15%, или минимум 1 евро.
София ще вози със златни минибусчета пътници до морето. Столичната община се готви да плати твърде висока цена, за да купи 30 електрически минибуса, с които живеещите в кварталите "Овча купел" и "Горна баня" ще се извозват до станциите на метрото. За това алармира гражданската организация „Спаси София". Според нея купуването на е-бусчета с капацитет до 20 човека от турски или китайски производители е необосновано на фона на по-големия капацитет и сходната цена на съчленени германски автобуси на газ с над 150 места - далеч по-адекватен транспорт за големи квартали като "Овча купел".
„Далавера или престъпна безотговорност? Само така можем да определим желязното желание на СО да заплати огромни средства за малки минибусчета. Неслучайно участниците в търга са до болка познатите ни турски и китайски компании. Фактите - за 30 е-бусчета общината ще плати 15 млн. лв. с ДДС (500 000 лв./бр.). За почти същата цена можехме да закупим немски съчленени автобуси на газ от доказан производител с капацитет над 150 места", написаха от „Спаси София" във Фейсбук. Сдружението посочва цена от 554 000 лв. без ДДС за такова превозно средство от Германия.
„Спаси София" призовава търгът да се прекрати, тъй като „необосновано се прахосват милиони от общите ни пари". Като мотив се посочва и „недостигът на шофьори в столичния градски транспорт, които вместо да карат големи автобуси, превозващи повече пътници, ще бъдат качени да карат 5-метрови маршрутки".
Нанков уволнява шефа на ВиК в Перник. Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков уволнява шефа на ВиК - Перник, заради несправянето с безводието и водния режим в миньорския град. Това отбеляза той след срещата му с кмета Станислав Владимиров. Преди това перничани обсадиха офиса на водното дружество и се наложи намесата на полицията.
Нанков е на мнение, че има и други пропуски. При предишния програмен период общината е пропуснала възможността иска за европейско финансиране за подмяна на амортизираната водопреносна мрежа. В момента се довършва ремонтът и на стената на яз. „Студена". Очаква се водният режим в Перник, обявен на 18 ноември, да продължи поне 4 месеца, защото притокът в язовир "Студена" е най-малкият от 2006 г. насам. Той засяга и селата Голямо Бучино, Люлин, Дивотино, Мещица, Витановци, Ярджиловци, Богданов дол, Черна гора и Лесковец.
Зам.-министърът посочи още, че вече е приет проект за цялостна подмяна на водопреносната мрежа на града през новия програмен период. За целта вече са осигурени необходимите средства.
Според експерти от екоминистерството една трета от яз. „Студена" е била източена необосновано. Проф. Петър Калинков, зам.-председател на Българска асоциация по водите (БАВ), припомни за „Монитор", че преди години индустриалните предприятия в Перник, включително и топлоцентралата и металургичният комбинат са получавали промишлена вода от яз. „Лобош" и за това не е имало големи проблеми с питейното водоснабдяване на града. Шефът на „Стомана индъстри" Антон Петров каза за „Монитор", че при покупката на предприятието то вече е бил вързано към яз. „Студена" и част от доставките са от там. Той спомена, че заради безводието се увеличават рисковете от спирането на металургичния завод. По думите му сега експерти на фирмата търсят начини за алтернативно водоснабдяване с подземни сондажи и с вода от утайниците.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |