Снимка: Архив infostock.bg
Пенсионните фондове носят до 8% доходност. Доходност до 8,2% носят частните универсални пенсионни фондове, в които се осигуряват задължително всички работещи, показват изчисления на вестник "Труд" на база данните на Комисията за финансов надзор. Годишната доходност на различните универсални пенсионни фондове (УПФ) варира между 1,99% и 8,28% към 22 ноември. Но дори и най-ниската постигната доходност е над 8 пъти по-висока от лихвите по левовите едногодишни банкови депозити на граждани, които според данните на БНБ са около 0,23%. Най-добре представилият се УПФ има 36 пъти по-висока доходност от лихвите по влоговете. Оказва се, че през последните 12 месеца парите на осигурените в УПФ са нараснали с доста бързи темпове.
Представянето на пенсионните фондове зависи от състоянието на международните капиталови пазари тъй като различните фондове инвестират в акции между 19% и 50% от натрупаните в тях средства. Тези пари са вложени в акции от най-големите компании в света. Най-голям дял от средствата на съществуващите в страната УПФ са вложени в държавни ценни книжа (ДЦК) - между 16% и 71 % от управляваните от различните фондове средства. Но заради отрицателните лихви на Европейската централна банка доходността на тези ДЦК е минимална. Заради спада на основните индекси на повечето фондови борси по света през 2018 г. почти всички УПФ-та имат отрицателна доходност, която достигна до -6,39%. А само един имаше положителна доходност от 0,07%. Сега обаче ситуацията коренно се е променила и резултатите им са отлични.
За дълъг период от време, например за 5 години, доходността на различните УПФ-та е между 10% и 25%.
Законът за движение по пътищата прерасна в кодекс. Законът за движение по пътищата да не се разделя на три нови закона, а да стане кодекс. Тази идея се възприема след провала на работната група от МВР и Министерството на транспорта, чийто три проекта получиха множество критики при публикуването им за обществено обсъждане, съобщи за "Труд" Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.
"Предложението е на юристи и бе направено за първи път на наш форум в Софийския университет преди повече от година и половина. Ако то се приеме, трите проекта остават в миналото", поясни Милчев.
Както писа "Труд", анонимна работна група от "експерти" на КАТ и ДАИ работи от 2017 г. насам и включи сгрешени, объркани и откровено лобистки текстове в трите бъдещи закона. Последният от тях - за пътните превозни средства, който излезе през лятото, бе оттеглен от транспортното министерството в края на обсъждането му.
Засега няма идея за конкретно име - дали новите норми ще се наричат Пътен или Шофьорски кодекс, Кодекс за безопасност на движението по пътищата или по друг начин. В него трябва да намерят място както правилата за движение по пътищата, за водачите и за превозните средства, така и изискванията към пътното строителство, което сега е уредено в Закона за пътищата. Вероятно ще включи и по-голяма част от действащите в момента подзаконови нормативни актове, които засягат шофьорите. Не е ясно кой ще участва в изработването му и дали няма да се стигне до същите кусури като в трите проекта.
„Волво" и БМВ изтеглят хиляди коли на дизел - може да пламнат. Риск от пожар в двигателя има при стотици хиляди дизелови автомобили на компанията "Волво каре" и на германския автомобилен гигант БМВ, съобщи ДПА. Решението е колите да бъдат изтеглени, за да се инсталира нов софтуер и нова охладителна система.
От "Волво" обявиха, че през следващите месеци ще приключат с преоборудването на стотици хиляди дизелови коли по целия свят с цел да се намали рискът. През юли компанията оповести, че в двигателите на над 500 000 автомобила има пластмасови компоненти, за които има риск от стопяване или деформиране, което в най-лошия случай може да доведе до възпламеняване.
От октомври потребителите са уведомявани за необходимото модернизиране, което се извършва безплатно, каза пред ДПА говорителят на компанията Щефан Елфстрьом. По думите му обновяването обхваща 54 000 автомобила в Германия. 70 000 във Великобритания и 86 хил. в Швеция от модели с четирицилиндрови дизелови двигатели, произведени в периода 2014-2019 г. Сред засегнатите модели на "Волво" са S80, S60, V70, ХС70, S60 Крос Кънтри, V60, ХС60, V60 Крос Кънтри, S90, V90, V90 Крос Кънтри, ХС90. V40 и V40 Крос Кънтри. Посочените автомобили се продават и в България. Говорителят на компанията подчерта, че случаите на реално възпламеняване са само няколко и няма никакви данни за ранени при инцидентите.
Германският автомобилостроител БМВ ще модернизира по подобни причини около 12 900 дизелови коли, продадени в Швеция, съобщи стокхолмският всекидневник "Дагенс нюхетер". В четвъртък от германския концерн съобщиха, че ще преоборудват 232 000 дизелови автомобила, включително 113 000 в Германия, поради потенциален риск от пожар.
Банско със седми "Оскар" за ски курорт №1 на България. Банско отново се доказа като запазена марка, след като за седма поредна година бе обявен за курорт №1 на България от най-високата инстанция в туристическата индустрия.
Малкото планинско градче получи еквивалентната на „Оскар" в киното статуетка от Академията на Световните ски награди по традиция на червения килим в хотел „Ароса" в Кицбюел в Австрийските Алпи, нареждайки се сред 26-те най-добри дестинации на планетата. В 16-седмичната онлайн надпревара участваха 214 топлокации от 5 континента, а в гласуването на сайта
Worldskiawards.com се включиха около 2,5 млн. души (клиенти и професионалисти) от повече от 143 страни. Това превърна допитването със сигурност в най-голямото в бранша и едно от най-космополитните, провеждани официално изобщо.
В Кицбюел Банско направи и общо шестия си златен дубъл в историята на ски Оскарите, след като в категорията за най-добър хотел у нас титлата за 2018 г. отиде в бляскавата витрина на „Кемпински Гранд Арена". Пиринският флагман на най-старата и луксозна верига в Европа бе на върха и през 2013, 2014, 2015, 2017 и 2018.
Абсолютното превъзходство на Банско се илюстрира и от факта, че курортът ни е сред едва 6-те места на планетата с пълен комплект от 7 приза и от 7-те издания на Световните ски награди. Управляван от концесионера „Юлен", зимният център под връх Тодорка безусловно доминира в класацията от 2013-а досега, като със същото могат да се похвалят само още домакинът Кицбюел, разположеният най-високо в Европа френски Вал Торене, който за 6-и път ликува и с голямата награда за №1 на планетата, германската емблема на Световната купа Гармиш-Партенкирхен, руската гордост Роза Хутор, на чиито писти се проведе олимпиадата в Сочи през 2014 г, както и ексклузивният американски Диър Вали.
Гражданите вече ще могат да съдят държавата за незаконни наредби. Всеки гражданин или фирма, които са пострадали от действието на обявени от съд за незаконосъобразни подзаконови актове - правилници, наредби, инструкции, вече ще могат да съдят държавата и да искат обезщетение по Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ). Това ще означава например, че ако строителен предприемач е загубил или пропуснал пари заради калпава наредба, той може да търси обезщетение. Подобно право трябва да имат и граждани и фирми, които са били принудени от незаконна наредба или правилник да извършат някакви ремонти, да купуват някаква апаратура, за да влязат в някакви нови изисквания. В закона изрично е записано, че "държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо дали са причинени виновно от длъжностното лице".
Възможността за съдебно търсене на обезщетение се отнася и за нормативни актове на общините. Промяна в закона уточнява, че „държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица...".
При всички положения обаче трябва да се мине през съд, който ще прецени конкретно има ли наистина увреждане, така и какво да бъде съответното обезщетение.
Все повече населени места остават без обществен транспорт. Кризата в междуселищния обществен транспорт се задълбочава. Автобусните курсове между населените места оредяват, без връзка в определени дни остават дори общински центрове. При това става дума и за селища, в които няма железопътен превоз.
Такъв е случаят с община Върбица, където миналата седмица се преустановиха курсовете до областния център Шумен в събота и неделя. Разредени бяха и автобусите в делничните дни. Причината са натрупани загуби и липса на желание от превозвачи да обслужват линията в нерентабилни дни и часове. Съществена част от проблема са и нелегалните таксита. "Частни коли вървят пред автобусите, обират пътниците и въпреки че контролните органи са сезирани, няма адекватни мерки", заяви пред БНР Деян Банков от шуменския автотранспорт. От своя страна община Върбица не смята да дофинансира частни превозвачески фирми, нито пък има правомощия срещу нелегалния превоз.
Подобна е ситуацията и в плевенския град Славяново. Изненадващо още преди местните избори бяха спрени по пет курса в двете посоки до Плевен. Това засегна ученици и работещи. Жителите на няколко селища направиха протестна подписка за реорганизация на оцелелите курсове, но резултатът бе частичен. Все още решение няма. Близкото разстояние до областния център отново е предпоставка да се вихрят таксита.
Големи проблеми през настоящата година имаше и в Попово. През пролетта спряха общински линии. През есента пък бе прекратена линия до Русе, обслужваща и други селища. Причините отново бяха финансови.
Кръчмата двойно по-скъпа от домашната трапеза за Нова година. Да си останем вкъщи с родата, ще ни струва два пъти по-евтино от прекарване навън за Нова година, показа проверка на „Монитор". Месец и малко преди празника сайтовете за колективно пазаруване и страници на ресторанти пуснаха офертите за празнично посрещане на новата 2020 г.
Салата „Снежанка", катък, редена салата, маслини и яйце са най-честите предложения на ресторантите. Предястията са традиционните сармички, гъби, сухи мезета микс. За основно ресторантите разчитат на обичайното по-евтино пилешко с печен сос или свинско. В куверта са включени десерт, безалкохолно, вода и голямо питие. В 00.00 часа има и чаша шампанско за репликата „За много години". Цените на празничната вечер започват за подобно меню от 80 лева нагоре. Китайско зеле и рукола, пуйка с кестени и пюре от пащърнак вдигат куверта до 130 лева на възрастен. Отрочетата на масата ще ви струват 80 лева, по-ниската цена е заради липсата на алкохол за малките. Иновативни кръчмари са предвидили отделни зали с аниматор, но видимо има спор в разбиранията им за деца.
Част от тях таксуват 12-годишните вече за възрастни, други считат, че до 6 години може да не се плаща консумация. В кувертите е включено музикалното оформление и диджей, в страната и някои по-западни и източни квартали на столицата позволяват да се внася собствен алкохол. Томболи с 40-инчови подаръци са хит, хотел в столицата подарява нощувка във викторина след края на вечерта. Независимо от отстъпките за четирима души, цената на посрещането на Новата година в кръчма излиза над пет стотака и може да стигне и надмине минималната заплата.
Ако решите да останете у дома или с приятели на гости, ще похарчите половината от сметката. Готвачът на голям ресторант в столицата Стоян Симеонов пресметна, че менюто за Нова година, но с чистене и сервиране в позната обстановка, струва наполовина според цените през ноември.
Друг вариант за новогодишната вечер е чужбина. В момента пакетните почивки вече примамват българите.
Според данни на Института за анализи и оценки на туризма (ИАОТ) 540 хил. българи ще пътуват за празниците, а 120 хил. от тях са избрали чуждестранна дестинация. Пътуванията ще бъдат главно за Нова година, тъй като за пореден път Коледа ще бъде посрещната в тесен семеен кръг у дома.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |