Снимка: БГНЕС
Протест на автобусните превозвачи се готви през декември. Сред проблемите в бранша са нерегламентираният превоз на пътници, новите тол таксите и субсидирането на сектора. Плановете са на 12 декември да започнат символични протести, които ще продължат до 13 януари. И ако няма реални резултати, реално свършена работа, няма приет Закон за автомобилните превози, ще преминат към ефективни действия и спиране на линии.
Обещанията на премиера
Нека припомним, че преди 10 месеца, на 7 февруари, след закана на превозвачите за ефективни протести, премиерът прие техни представители заедно с министрите на транспорта и на финансите, и им обеща да се реши проблемът с нерегламентираните превози. Борисов разпореди на Министерството на транспорта да извърши проверка във връзка с отпускането на субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени планински и гранични райони в страната. "Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва", заяви Борисов на срещата тогава, цитиран от правителствената пресслужба. Той изтъкна, че са отпуснати 4 милиона лева повече за дотиране на линии, които са за малки населени места. Или общо 116 млн. лева за 2019 година.
И още една среща имаха превозвачите с премиера. На 16 май от бранша представиха своите проблеми и най-вече несъгласието си с новите тол такси, предлагани от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Премиерът им обеща първо да се тества колко ще излезе пътуването, така и трафика, и след това ще се преценява какви да са самите такси. По това е постигнат консенсус, а тестовете започват на 16 август, съобщи тогава пресцентърът на МРРБ.
„Десет месеца по-късно нито един от нашите проблеми не е решен, така аргументира поводът за предстоящите протести Магдалeна Милтенова, председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, в сутрешния блок на БНТ.
Нерегламентираният превоз на пътници
Основният бич за бранша е нерегламентираният превоз на пътници. Това, което трябваше да се направи, е Законът за автомобилните превози да бъде изменен. Към днешна дата по него все още се работи, но още не е финализиран. По отношение на криминализирането на нерегламентирания превоз нищо не се постига с административни мерки към настоящия момент. С проверки се включиха от НАП и ДАИ, които са периодични, като повечето от тях са по сигнали, че правилата за превоз на пътници се нарушават масово. За първите 4 месеца на настоящата година са направени около 180 проверки. На нарушителите се съставят актове, които варират от 500 лева за шофьора до 2000 лева за фирмата-превозвач.
7% увеличение на цената на билетите
Според Милтенова, заложената прогнозната стойност за 7% увеличение на цените на билетите, която е заложена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), не е реалистична. „Смятаме, че увеличението ще бъде доста по-сериозно особено в слабо населените места, където пътникопотокът е много малък", подчерта председател на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта. Тя даде и конкретен пример: „Едно е да калкулирате стойност от 100 лева за 50 пътника и съвсем друго да се калкулира 100 лева за 20 пътника. Нали разбирате, че цената ще бъде в пъти по-различна."
От бранша са изненадани, че в проектонаредбата за тол таксите, която е предложена за обществено обсъждане, са включени и автобусите по редовните линии, докато по време на обсъжданията, те не са били включени. „Това, което се случва в момента, е абсолютно неразбираемо", категорична е Милтенова.
Според предложените за обществено обсъждане разчети за размера на тол таксите, автобусите над 12 тона ще плащат между 5 и 9 стотинки на километър, а тези, които са под това тегло - между 4 и 8 стотинки в зависимост от екокатегорията.
В момента с винетната система превозвачите заплащат между 1 и 1.5 стотинки за километър пробег. Предлаганото увеличение е в тежест и за бранша, и за потребителите на услугата. Затова от бранша настояват автобусите да отпаднат от тол системата и да си останат на винетки. Това, според Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, няма да бъде прецедент, това било европейска практика.
Субсидирането на сектора
През следващата бюджетна година предстои повишаване на субсидирането в сектора, но поради липса на наредба, на нова методология за разпределение на тези средства, ще има недостиг, отново ще има проблеми. Милтенова призна, че към момента има добра комуникация между Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", министерството на транспорта и бранша, но в крайна сметка добрите резултати все още не са налице.
От обясненията на участниците по време на срещата с премиера през февруари стана ясно, не е ясно как се разпределя държавната субсидия от 112 млн. лв. между частните превозвачи. Това е сумата, която е превела държавата на общините за 2018 г. Общините от своя страна пък имат задължението да я преведат на превозвачите. Техните версии са различни. Едни твърдят, че общините не превеждат сумите и ги връщат обратно в бюджета. Други пък казват, че се разпределят по неясен начин между отделните общини, а оттам и между фирмите.
Големият проблем, обаче, е, че сумата от 112 млн. лв. не стигат, за да се покрият загубите от нерентабилните линии. Представената тогава от Конфедерацията на автобусните превозвачи показва, че те са достатъчни за покриване на до 50% от загубите на транспортните фирми за пътуване до отдалечени села без трафик, безплатни или намалени пътувания за ученици, студенти, пенсионери, полицаи и т.н.
От местната власт също има недоволни, че парите, които им превежда държавата за преференциалните пътувания, са недостатъчни. Справка показва, че Столична община получава най-голямата субсидия - близо 33 млн. лв., но въпреки това сумата покрива само една трета от ползваните преференции. Пловдив получава 7.3 млн. лв., а Варна - 5.6 млн. лв. Останалите общини взимат от няколко до стотици хиляди годишно. Само още три-четири града взимат по 1-2 млн. лв.
Как ще се решат проблемите
„Ние имаме проблем с държавната администрация и очакваме проблемите ни да бъдат решени", подчерта Милтенова.
Преди три дни пред Нова телевизия членът на управителният съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" проф. Олег Асенов каза: "Притесненията на автобусните превозвачи са важни за нас. В момента сме в режим на обществени консултации." Той допълни, че се надява по време на тях да се намери решение, приемливо и за двете страни. Срокът за събиране на предложения по проекта на тарифата е до 16 декември 2019 г.
Още по темата:
До 650 млн. лева от тол такси и електронни винетки се очакват всяка година
50% по-малко платени пътища, по-ниски ТОЛ такси за камионите над 3.5 тона
Каква инфлация да очакваме след тол таксите за камиони и автобуси
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |