Снимка: Архив infostock.bg
Банките ще събират без съд просрочени кредити. Банките в страните от Европейския съюз (ЕС) ще могат да събират извънсъдебно просрочени задължения по кредити, съобщи агенция Ройтерс. Механизмът ще важи само за бизнес заемите, както и за ипотечните кредити, но само ако обезпечението не е основно жилище на кредитополучателя.
Постоянните представители на страните членки са одобрили позицията на Съвета на ЕС по предложение за обща рамка и минимални изисквания за извънсъдебен механизъм за възстановяване на средства по кредити, гарантирани с обезпечение, в случай че кредитополучателят не е в състояние да ги изплати. Ефективното извънсъдебно изпълнение може да спомогне да се избегне натрупването на лоши кредити, тъй като предоставя на банките правни инструменти за по-бързо възстановяване на обезпеченията, посочват от Съвета на ЕС.
Ускореното извънсъдебно събиране на лоши кредити ще се договаря между банката и всеки клиент поотделно. Механизмът ще се прилага само за бизнес кредити. Потребителските заеми се изключват, както и тези, при които за обезпечение се използва основното жилище на кредитополучателя.
В случай, че този нов механизъм е бил договорен между банката и клиента, а
кредитополучателят спре да изплаща заема, обезпечението ще се оценява и продава (чрез частна продажба или публичен търг) или ще се усвоява (чрез прехвърляне на собствеността на кредитора). Така кредиторът ще получи постъпления, за да покрие непогасената сума.
По-нисък данък за колите на газ искат депутати. Автомобилите на газ са най-екологични и на практика не замърсяват въздуха, затова отново ще поставя въпроса за намаляване на данъка за тях. Това заяви за „Труд" депутатът от „Обединени патриоти" Искрен Веселинов. Още през миналата година, преди гласуването на бюджета за 2019 г., депутати от „Обединени патриоти" бяха предложили промени в Закона за местните данъци и такси, които предвиждат по-малък налог за автомобилите на газ. Законопроектът им обаче въобще не стигнал до гласуване в пленарната зала на парламента. Гледали го само в комисия и нямало никакви обяснения защо не влиза за гласуване в зала. По това време от ГЕРБ даваха уклончиви обяснения за бавенето на законопроекта на патриотите. Депутати твърдяха, че голяма част от колите с газови бутилки били и на бензин и не се знаело реално с какво гориво вървят. Подобно твърдение е нелепо, репликираха от опозицията и допуснаха, че финансовият министър Владислав Горанов е против намаляване на данъка за автомобили на газ.
Автомобилите с газови уредби, които са преминали периодичен технически преглед към ноември, са 397 466 броя, отговориха от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация" на запитване на „Труд". Това са около 12% от автомобилите в страната.
Към 1 ноември в България се движат 215 424 автомобила, в чийто талон е записано, че са на газ, сочат пък данните на КАТ. Най-голям - 175 549, е броят на колите на газ и бензин, 19 927 са само на втечнен нефтен газ (пропан бутан), а 19 523 са само на природен газ (метан). Данните на КАТ обаче включват само фабрично монтираните газови уредби преди първа регистрация. Сред тях са и най-новите автобуси в София и други градове, чийто двигатели се задвижват на метан. Ако авто-газовата уредба е монтирана у нас, шофьорът трябва да ходи специално в КАТ, за да си смени талона на колата, което се прави от малко хора, уточниха експерти пред „Труд". Сред колите с газови уредби са почти 100% от такситата, но има и единични бройки от скъпи марки като Бентли и Порше.
За да няма воден режим като в Перник, ограничения за 3 язовира. Водовземането от три язовира с наличен обем под 50% ще бъде ограничено през декември. Позволява се използването на водата от тях само за питейно-битови цели.
Тези мерки наложи Министерството на околната среда и водите, за да се справи с проблемите със сушата, след като в община Перник беше въведен воден режим за първи път от 1993 г. Подаването на вода е ограничено и в Ловеч, за известно време и в Плевен.
Трите язовира са "Дяково", "Асеновец" и "Ястребино". ВиК операторите, водоползвателите и експлоатационните дружества, стопанисващи тези водни обекти, са уведомени да ограничат ползването на вода и да предприемат мерки за алтернативно водоснабдяване.
Язовир "Дяково" към момента е запълнен 36,98%. Освен за питейно-битово водоснабдяване той се ползва и за промишлени цели, напояване и енергетика. Той се намира на около 15 км от Дупница.
Язовир "Асеновец" край Сливен е малко по-празен - 34,47%. При него ще се намалят и разрешените обеми за питейно-битово водоснабдяване на 1,8 млн. кубични метра съобразно данните за суха по влажност година с обезпеченост 75%. "ВиК Сливен" е титуляр на още 5 разрешителни за водовземане от над 50 тръбни и шахтови кладенеца. Друтжеството ще трябва да намери алтернативни източници на вода за града, тъй като язовирът е основният.
Язовир "Ястребино", който е разположен на територията на общините Омуртаг и Асеново, е с най-малък обем в момента - 31,16%. Вода от него се ползва за питейно-битово снабдяване и за напояване. Водоползвателите са уведомени, че при планирано увеличаване на потреблението от страна на община Антоново до границите на лимита по разрешителното ще бъдат предприети действия за ограничаване на напояването.
"Дяково" и "Асеновец" са запълнени под половината още от август. И двата са с основно предназначение за питейно и битово водоснабдяване. "Ястребино" е в добро състояние до октомври, когато е бил пълен 75%. През септември са поискани допълнителни обеми за напояване и се наложило ограничението.
Еврокомисията: В България най-бедните не стигат до лекар, има излишни хоспитализации. Излишните хоспитализации, за които се отделят твърде много пари, и в същото време недобре развитата доболнична помощ и профилактика водят до ниска продължителност на живота и висока смъртност в България от болести, които могат да бъдат предотвратени или излекувани.
Най-бедните български семейства пък напълно нямат достъп до здравеопазване заради липсата на пари, с които да си доплащат лекарства и прегледи.
Това са част от основните изводи за здравната система в България на Европейската комисия. Те са включени в доклада за състоянието на здравето в ЕС за 2019 г., който бе публикуван в четвъртък.
Средната прогнозна продължителност на живота в България се е повишила с 3 години спрямо 2000 г., но остава много по-ниска от средната за ЕС. При 77,3 г. средна продължителност на живот в Европа през 2000 г. за България тя е била 71,6 г. Тенденцията се запазва и през 2017 г., когато средното за Европа ниво е 80,9 г., а за България - 74,7 г.
Основните причини за това са неравномерният достъп до здравеопазване и високите нива на тютюнопушене, консумация на алкохол и лоша диета, които допринасят за високата смъртност от инсулт, исхемична болест на сърцето и рак на белия дроб.
Депутатите гласуваха данък "Биг бардър" за цигари и алкохол. Алкохолът и цигарите ще поскъпнат заради нови правила за контрол, които ще бъдат наложени със закона за бюджета за 2020 г. Изненадващо бюджетната комисия гласува при второто четене на държавния бюджет, в преходните и заключителните му разпоредби, промяна в Закона за акцизите и данъчните складове, с които въвежда видеонаблюдение в обектите, в които се произвеждат или съхраняват алкохол и тютюневи изделия. Не е ясно от коя политическа сила идва предложението, защото е формулирано като поправка на работната група към бюджетната комисия.
Само преди дни при гласуването на промените в данъчните закони за следващата година бюджетната комисия отхвърли първоначалния вариант видеокамери да се монтират в данъчните складове за алкохол. Преди това при обсъждане в Министерския съвет отпадна и видеонаблюдението на тютюневите производители с аргумента, че тази година те вече са включени в международната система за проследяване на всяка кутия цигари от производствената линия до крайния потребител. Шефът на бюджетната комисия Менда Стоянова пък уверяваше, че от догодина ще има камери само в складовете за горива, тъй те били най-рискови за укриване на акцизи. След като се види ефектът от тази мярка, може да се прецени дали тя да засегне и складовете за други акцизни стоки.
Не стана ясно защо сега отново се появява намерението производителите на алкохол и цигари да въведат видеонаблюдение. Нито една политическа партия в бюджетната комисия не коментира промяната. Единствено зам.-министърът на финансите Росица Янкова посочи, че постоянният мониторинг в петте големи дестилерии в страната през тази година е довел до ръст на приходите от акциз с милион до два милиона лева повече на месец. Според нея от видеонаблюдението се очаква същият ефект, без да бъдат ангажирани митнически служители, които непрекъснато да проверяват.
Шофьори и превозвачи обявиха "Бноус-малус" за грабеж. Новата методика за определяне на "Бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е грабеж на застрахователите над автомобилистите в страната. Това обявиха в четвъртък браншови организации на превозвачи и шофьори по повод проекта за въвеждане на системата, с която да се насърчат добрите шофьори и да се накажат нарушителите на пътя. Поредните нови правила бяха представени за обществено обсъждане преди дни от Комисията за финансов надзор (КФН). "Методиката е изцяло лобистка и КФН, вместо да защити правата на застрахованите лица, се грижи да осигури повече приходи за застрахователите", коментира Христо Райков, председател на Българското обединение на шофьорите.
Методиката предвижда от 2020 г. застрахователните компании да предлагат до 25% отстъпки и да завишават с до 400% цената на полицата според индивидуалния профил на водача. Той се определя от това дали има през годината нарушения като превишаване на скоростта, неправилно изпреварване, шофиране в нетрезво състояние, отнемане на предимство и опасни маневри, за които получава наказателни точки. Заради тях застраховката може да поскъпне до 320%. За най-тежките инциденти като причиняване на смърт и телесни повреди на пътя цената на "Гражданска отговорност" се предвижда да скочи с 400%. Освен това в застрахователната полица се предлага да бъдат включени всички водачи на превозното средство, като размерът на полицата ще се определя от профила на шофьора с най-много нарушения.
Застраховката "Гражданска отговорност" неправилно се обвързва със спазването на Закона за движение по пътищата, обявиха недоволните превозвачи и шофьори. Според тях цената трябва да зависи единствено от това дали водачът е причинил пътнотранспортно произшествие, заради което застрахователят е изплатил щети. "В противен случай застрахователите ще трупат паразитна печалба само заради това, че клиентът е нарушил правилата за движение на пътя", коментира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Белезници само за всеки пети джебчия. Едва 22% от извършените джебчийски кражби са разкрити, показват данни от Главна дирекция „Национална полиция". Престъпленията от този вид бележат значителен спад от 33% от началото на годината до края на месец октомври. Броят им за този период е 850, в сравнение с 1272 от първите десет месеца на 2018 г. Въпреки това обаче разкриваемостта остава ниска.
Причината за това е, че трудно може да се докаже извършителят на криминалното деяние. Джебчийте действат тихомълком и трябва да бъдат хванати в момента, в който отнемат портмонето или чантата на жертвата, а когато бъдат заловени, заявяват, че са намерили парите на земята и органите на реда не могат да докажат по никакъв начин, че това не е вярно. Най-често този вид кражби се извършват на места като молове, големи магазини, пазари, обществения градски транспорт, също и в заведения, където се краде от оставени на закачалка без охрана връхни дрехи или чанти.
Джебчиите атакуват на „Черния петък"
Големите разпродажби като „Черен петък" са сред най-предпочитаните дни за атаки от джебчии, които се възползват от навалицата, както и от разсеяността и невниманието на хората около празниците. От полицията подчертават, че джебчийските кражби се извършват по всяко време на годината и на всяко място, но е факт, че струпване на подобни престъпление има най-вече при тълпи в търговски обекти и храмове около светлите християнски празници като Коледа и Великден. Те очакват, че потребителите носят големи суми пари в себе си за подаръци за близките си. Празничното настроение и коледните емоции също така намаляват бдителността на гражданите, като от това може да се възползват именно джебчиите, предупреждават от полицията.
Най-много подобни кражби се регистрират в градовете София, Бургас, Велико Търново и Пловдив, а често извършителите не се различават от обикновените клиенти в търговските обекти. Крадците най-често са от провинцията или от други балкански държави, но престъпната си дейност извършват предимно в столицата и по-големите градове.
Още от статията на Монитор
https://www.monitor.bg/bg/a/view/beleznici-samo-za-vseki-peti-djebchija-temata-182063
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |