Снимка: Pixabay
Само 21 на сто от българите са се доверели на електронната търговия през миналата година, при среден показател за Европейския съюз (ЕС) от 60 на сто. Това показват резултатите от проучването на „Евростат" за пазаруването през интернет на хората на възраст между 16 и 74 години, като се сравняват данните от 2008 година. Тогава само 3 на сто от българите са пазарували онлайн, а в ЕС - средно 32%.
Онлайн пазаруването става все по-популярно в ЕС
Потребителите оценяват предимствата му, като например възможността да пазаруват по всяко време и навсякъде, да имат достъп до по-широка гама от продукти и да могат лесно да сравняват цените. Днес Черният петък, както и предстоящият Кибер понеделник, са особено популярни дни за купувачите, които търсят и много често достигат някои многто добри онлайн сделки.
Въпреки че мъжете са склонни да пазаруват онлайн малко повече от жените, делът на онлайн купувачите се е увеличил повече сред жените през последните 10 години (от 30% през 2008 г. на 59% през 2018 г.), отколкото сред мъжете (от 35% през 2008 г. до 61% през 2018 г.).
През последните 10 години делът на онлайн купувачите в ЕС се увеличава сред всички възрастови групи, но най-вече при по-младите потребители на интернет на възраст от 16 до 24 години (от 40% през 2008 г. на 72% през 2018 г.) и тези на възраст от 25 до 34 години (от 46% през 2008 г. до 78% през 2018 г.), сочат обобщените данни на „Евростат" за 2018 година.
Къде сме ние
Нашите сънародници предпочитат да купуват дрехи и спортни стоки, като при тази група стоки България със своите 76% дели първото място с Холандия и Малта. Следват: Румъния (73%), Великобритания (72%) и Ирландия (71%) при редно за ЕС от 64 на сто.
При стоките за дома, 33% от българите са пазарували онлайн при средно за ЕС от 45 на сто. След нас по този показател са 7 държави: Малта, Белгия, Финландия, Румъния, Гърция, Португалия и Кипър.
На онлайн резервациите за пътувания и настаняване се доверяват 21% от българите при средно 53 на сто за ЕС. След нас са Румъния и Хърватия, а лидер е Норвегия (79%).
Електроника през интернет са пазарували 15% от българите при 25 на сто средно за ЕС. По този показател след нас са само Словения и Кипър, а лидер е Унгария (41%).
При петата група стоки и услуги - поръчки на храна за вкъщи и офиса през интернет са правили 14% от българите, при средно 25 на сто за ЕС. След нас са 9 страни: Белгия, Италия, Унгария, Ирландия, Малта, Финландия, Румъния, Хърватия и Кипър. Лидер е Великобритания (37%).
При шестата група - билети за събития (културни и спортни) са закупували онлайн 16% от българите, при средно за ЕС - 39 на сто. След нас са само Хърватия и Румъния, а лидер е Исландия (70%).
За нашите сънародници най-малко популярно е пазаруването през интернет на книги и списания - само 10 на сто от българите са правили подобни поръчки през 2018 година, при средно за ЕС 35 на сто. След нас е само Хърватия, а лидер е Холандия (51%).
Още по темата:
Николай Гроздев: В търговията на дребно в България винаги има място за нови играчи
Собственици ще плащат данък за предлаганите от тях имоти за настаняване през интернет
EUR | 1.955830 |
USD | 1.794830 |
GBP | 2.330590 |
CHF | 2.080230 |