Снимка: Пресцентър МРРБ
Няма да има драстично негативно въздействие върху цените на стоките след въвеждането на таксите за пътуване през пътната мрежа на България, обхваната от тол системата. Поскъпването ще е до 2 стотинки на килограм или литър на храните, които са на трапезата на българите. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на дискусия за новите тарифи за платено преминаване през българските магистрали, първокласни и второкласни пътища. Анализът е направен от Световната банка, консултант по проекта на държавната пътна администрация.
Проектът на тарифата и съпътстващите документи са качени на сайта на МРРБ на 14 ноември и е даден едномесечен срок за мнения и препоръки.
Министър Аврамова призова темата да не се политизира, защото пътищата не са нито на ГЕРБ, нито на БСП, а на всички граждани. За пореден път тя каза, че новата система за събиране на пътни такси се очаква да осигури постоянен и предсказуем източник на средства за ремонти и строителство на нови по-безопасни трасета и възможност на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) да се самоиздържа. Министър Аврамова призова всички, ангажирани с процеса, за максимална мобилизация, за да се изпълни планираното и системата да влезе в търговска експлоатация най-късно до 1 март 2020 г.
Вторият тест на системата започва в средата на декември
След като представи основните параметри на предложената за обществено обсъждане Тарифа за таксите, пред журналисти проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, каза пред журналисти, че вторият етап на тестовете за тол системата ще започнат категорично в средата на декември, за да бъде спазен законодателни срок системата да заработи от 1 март догодина.
Пътната агенция е изработила форма за заявка за тестове на бордови устройства, които ще бъде предоставени следващата седмица на превозвачите. „Този тест се свързва и с началото на процедури за оперативни съвместимост с национални доставчици. След обявяването на общите условия имаме активност от страна на тях и очаквам също да започнем съвместно тези процедури за оперативна съвместимост по графика, който сме си задали - от средата на декември тестове с бордови устройства", обясни проф. Асенов, цитиран от Агенция „Фокус".
Освен това, на сайта на АПИ ще има отчети за движението на бордови устройства всеки ден, за да може и тези транспортни фирми, които не участват директно в тестовете, както и обществеността да види от първа ръка реалното свободно движение на един камион до какви резултати ще доведе като натрупани тол такси на дневна база.
„Ние сме в режим на техническа експлоатация. В този режим единственото решение за търговска експлоатация по закон взема Министерски съвет. Отговарям за техническата експлоатация и за това системата да е в готовност за техническо опериране. Системата е в готовност за техническо опериране и е в готовност и за търговско опериране", каза проф. Асенов пред участниците във форума.
По неговите думи допълнителните тестове са необходими, защото се прави инфраструктурна реформа. „В други страни с други тол системи подобни тестове са правени доста по-дълго не заради самата техническа готовност, а за да може обществеността и цялостния бизнес модел, който е сплетен в тази инфраструктурна реформа, да се настрои", обясни проф. Асенов.
Търси се компромис за превозвачите
По повод недоволството на превозвачите, предимно на автобусните, че тол таксите са високи, проф. Асенов заяви, че се търси механизъм, с който да бъдат удовлетворени исканията на превозвачите за намаляване на тарифите.
"Към момента разглеждаме последните варианти, които са дадени за обществено обсъждане. В тези варианти виждаме възможности за допълнителни сценарии, както по отношение на разместване на екологичните класове и тяхната тежест, така и намаляване на определени категории, които в анализите и общественото обсъждане, което в момента върви, сме получили аргументация, предложения", обясни той.
Проф. Асенов подчерта, че специално внимание е отделено на автобусите. „Опитваме се да намерим правилно подходи. От една страна разбираме проблема, който имат автобусните превозвачи по отношение на линиите, които отдавна вече са включени договори за тях. Те трудно могат да привлекат допълнително финансиране, защото са по обществено поръчки", обясни проф. Попов. В първия вариант на тарифата тези превозвачи бяха извадени от тарифата.
"Стремим се специално да намерим решение на този въпрос и ще го намерим през тарифата и техническо решение. Защото тарифата е само отражение на технически процес за осигуряване на процеса на тарифирането", подчерта член на Управителния съвет на АПИ, отговарящ за тол системата.
Какви са основните параметри на тарифата
От публикуваната за обсъждане тарифа става ясно, че цената ще зависи най-вече от годината на производството на камиона или автобуси, т. е от емисионния клас, а на старта на тол системата ще бъдат обхванати 6050 км. магистрали, първокласни и второкласни пътища. Засега за близо 14 хилядни км от републиканската пътна мрежа няма да се плаща такса. След като влезе в сила новата тол система тежкотоварните автомобили няма да плащат винетки или допълнителни такси извън пътищата, които не са покрити от системата. Електронните винетки остават за леките коли и другите автомобили и бусове до 3.5 тона.
Проект на Тарифа за камиони и автобуси за тол системата
Например камионите между 3.5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки на километър. С най-високите еко класове Евро V, VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър, с по-ниските - Евро III и IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за най-ниските еко класове - 0, I и II - 7 ст. на километър.
Таксата ще се увеличава и от броя на осите, които има всеки камион. За онези с тегло над 12 тона и с две или три оси ще се плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 и 21 ст. на километър - за първи и втори клас пътища.
Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 и 35 ст. - за първи клас пътища, и между 16 и 34 ст. на километър - за втори клас пътища.
Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 до 6 ст. на километър за втори клас пътища.
Първите ефекти са налице
Вече се отчита повишаване на приходите, което се обяснява с повишения контрол, стана ясно още на форума. От началото на годината до 2 декември от електронни винетки са събрани 374 млн. лева, което е със 17 млн. лева повече от същия период на миналата година и с 22 млн. лв. повече от 2017 година. В момента контролът се извършва от 105 мобилни екипа, работещи на 24-часов режим, показват данните на АПИ.
От началото на следващата година шофирането без платена винетка, ще се следи и от 259 стационарни контролни пункта. Оборудването им позволява и контрол за нерегламентирано преминаване на извънгабаритни превозни средства, претоварени камиони и товарни автомобили с лошо балансиран товар, които имат пряко отношение към пътната безопасност.
Още по темата:
Винетките за втори път на съд, тарифата приета без мотиви на вносителите
Автобусните превозвачи на протест от 12 декември
ТОЛ системата технически е подготвена, 1 март е крайния срок за старт
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |