Снимка: Личен архив
В началото на 2020 г. предстои едно наистина интересно листване на компания от ИТ сектора на родната фондова борса. Целите на компанията са свързани и с предлагане на иновативни решения и услуги с относително по-висока добавена стойност. За повече подробности потърсихме Иван Житиянов*, изпълнителен директор на „Телелинк бизнес сървисис груп" АД
Разкажете ни малко повече за основния бизнес на компанията. Какви са Вашите конкурентни предимства и къде е мястото Ви на технологичната карта на България?
Група Телелинк Бизнес Сървисис обединява компании с офиси в България и Западните Балкани и клиенти в над 30 страни. Предоставяме системно интегрирани решения и услуги, базирани на технологии от водещи световни производители и собствени разработки в областта на информационните и комуникационните технологии (ИКТ). На общата технологична карта на ИТ сектора, това ни поставя в категорията на така наречените „системни интегратори". Като такива се различаваме от производителите и дистрибуторите на ИКТ оборудване и софтуер по добавената чрез услугите стойност на предлаганите решения. Различни сме и от типичните разработчици на софтуер, тъй като предлагаме значително по-комплексни решения.
Групата е фокусирана в седем основни технологични области, включващи решения за: телекомуникационни оператори; корпоративни комуникации; частни и облачно базирани информационни центрове; така наричаната от нас lean infrastructure; разработка на приложения; решения за офис производителност; и информационна сигурност. Радваме се на подкрепата на водещи технологични партньори като Cisco Systems, DellEMC, VMware, IBM и Microsoft, както и на широка гама други водещи доставчици на технологии. Предоставяме и пълен цикъл от свързани услуги, от анализ на потребностите на клиента и проектирането на системи до тяхната поддръжка, както и поемането на цялостни ИТ процеси и функции на клиенти чрез предоставяните от нас управлявани услуги.
По отношение на обслужваните сектори се отличаваме със силно позициониране в телекомуникационния, банковия и здравния сектор и сектора на комуналните услуги, както и в публичния сектор. При все това предлаганите решения не са ограничени до тях и работим за широка гама от клиенти и в най-разнообразни други сфери. Към тях се числят и чуждестранни местни и мултинационални компании, които обслужваме дистанционно на проектна и редовна база в разнообразни точки на присъствие по света.
Дългогодишното успешно присъствие на Групата чрез „Телелинк бизнес сървисис" ЕАД в България ни нарежда сред водещите системни интегратори с изразени конкурентни предимства в предоставянето на услуги и реализацията на комплексни и иновативни проекти чрез един от най-големите и добре организирани екипи от сертифицирани специалисти в Източноевропейския регион.
Какви финансови резултати очаквате за настоящата 2019-та година и какви са финансовите ви цели за следващите няколко години?
В съответствие със задълженията ни на публично дружество резултатите ни за 2019 г. ще бъдат оповестени не по-късно от предвидените в закона срокове през м. януари и февруари 2020 г.
Предвид идентифицираните пазарни възможности, конкурентните предимства и формулираната стратегия за разрастване на Групата както на съществуващи, така и на нови пазари, очакванията за бъдещето са определено положителни. В това число, целите ни са свързани с нарастването както на обема, така и на „качеството" и рентабилността на приходите в резултат от приоритетния фокус върху иновативни решения и услуги с относително по-висока добавена стойност.
Планирате ли по-значителни инвестиции, поглъщания, или експанзия на нови пазари?
Към момента инвестициите на Групата в дълготрайни материални активи остават свързани предимно със закупуването на оборудване, предоставяно на клиенти за ползване по дългосрочни договори за управлявани услуги. Доколкото експанзията по това направление е една от основните цели на стратегията ни, очакванията ни са тези инвестиции да продължат да нарастват значително в средносрочен план. Както досега, очакваме и в бъдеще те да бъдат финансирани с договори за финансов лизинг.
На този етап нямаме формулирани конкретни проекти за придобивания на дружества или дейности. При все това, те са потенциална част от стратегията на Групата и ние оставаме отворени към такива възможности, които биха спомогнали за реализирането на синергии и ускоряване на експанзията в нови категории клиенти и пазари. Една от целите на настоящия листинг на ТБС Груп е именно улесняването на бъдещия достъп до публично финансиране в случай на необходимост от допълнителни капиталови ресурси за осъществяването на такива бизнес комбинации.
Експанзията на нови пазари определено е едно от водещите направления на стратегията ни, което стартира още през 2019 г. с основаването на дружествата на Групата в Албания и Македония. Сред целите са и навлизането на други ключови Балкански пазари като Хърватия и Румъния. С изключение на евентуални придобивания с цел ускоряване навлизането в тези пазари, последното не е свързано със съществени капиталови инвестиции, а по-скоро с оперативни разходи.
Какво е да си технологична компания в България? Срещате ли трудности при намиране на кадри и как се справяте с конкуренцията на големи международни компании?
Да си технологична компания на неголеми и средно развити по размер ИТ пазари като България, както и на по-слабо развити като например Албания, е и предизвикателство, и възможност, а до известна степен и мисия.
На първо място, по-слабата степен на развитост създава големи възможности за въвеждането на иновативни технологии, налагащи се на развитите западни пазари, както и за адаптирането им към особеностите на местния пазар. Това са области, в които ТБС се е доказвало многократно в своята история, от внедряването на първите телекомуникационни мрежи от ново поколение през 2004-2007 г. до адаптирането на комплексни решения за кибер сигурност за българския публичен и частен сектор от 2017 г. досега.
От друга страна, броят и относителният дял на „дигитално зрелите" организации на тези пазари е все още ограничен, което ограничава броя клиенти с готовност за въвеждане на иновативни и комплексни решения и услуги от по-висок технологичен клас или изискващи по-висока степен на ИТ аутсорсинг в редица продуктови области. Относително по-малко са и достатъчно мащабните и разгърнати като структура организации, в които някои от най-прогресивните и мащабни решения биха били икономически целесъобразни. Всичко това налага гъвкав и диференциран подход към тези пазари чрез сегментирането на клиентите по организационен мащаб и ниво на технологична зрялост и адресирането им с подходящи категории решения и услуги. С това са свързани и някои основни аспекти на нашата стратегия като нарастващата ориентация към глобалния пазар на технологично зрелите мултинационални компании с управлявани услуги и прогресивни решения (облачни инфраструктури, платформи, информационна сигурност ...), както и адресирането на развиващите се и по-малко мащабните клиенти на Балканите с максимално опростени и ефективни решения (например Office 365, информационна сигурност като услуга ...) като отправна точка за тяхното бъдещо технологично развитие.
Именно в това се състои до голяма степен и мисията на Групата - да опростява в максимална степен начина на предоставяне на сложните технологични решения и да съпътства своите клиенти в тяхното технологично развитие.
Предвид високото търсене, процесът по набиране на ИТ кадри действително става все по-силно конкурентен, но ТБС остава сред най-атрактивните работодатели. Основните ни „оръжия" в привличането и управлението на човешките ресурси винаги са били проактивният подход в идентифицирането и „инвестициите" в развитието на млади таланти, гъвкавата ни организация и атрактивните възможности за развитие и пряко участие в дефинирането и изпълнението на иновативни и мащабни проекти на най-високо ниво. Това ни отличава от западните компании, които имат значително по-малко гъвкава структура и използват местните си центрове и кадрите в тях предимно като масов ресурс с поддържаща роля.
Защо се обръщате към борсата и как очаквате публичността да повлияе на Вашия бизнес?
На първо място, считаме, че бизнес моделът и организацията на Групата са достигнали необходимата степен на зрялост и атрактивност, така че да бъдат легитимирани публично чрез привличането на както на институционални, така и на индивидуални инвеститори. Това ще спомогне за разпознаваемостта на Групата както сред инвестиционната общност в България, където реализираме големи и обществено значими проекти, така и сред потенциалните ни клиенти във и извън страната. Вярваме, че публичният статут е допълнително потвърждение за качеството на управление на Групата, както и на нашата бизнес организация, практики и услуги.
Считаме и че високото ниво на корпоративно управление и прозрачност, които въвеждаме във връзка с публичния ни статут, също ще спомогнат за контролираното и максимално рентабилно разгръщане на нашата стратегия.
Както вече споменах, „листването" ни на Българска фондова борса е важно от гледна точка на бъдещото привличане на публично финансиране при необходимост от такова за целите на евентуални придобивания и подобни инвестиционни проекти.
Коя е основната причина да промените срока на листването на компанията от ноември 2019 г. на началото на следващата година и защо решихте да предложите за търговия точно „до 30% от от съществуващите акции" на Телелинк бизнес сървисис груп?
Първоначалният срок беше комуникиран на база на първия технически възможен момент за реализация предвид сроковете за изготвяне и потвърждаване на Проспекта. Считаме, че допълнителното време след този момент ще даде възможност за запознаване на по-широк кръг инвеститори с компанията и предлагането, така че те да могат да се включат равнопоставено в първата негова фаза, планирана за м. януари 2020 г.
Причината да бъдат предложени вече издадени акции е, че към момента Групата посреща успешно инвестиционните си потребности с микс от собствени средства, кредитни линии и финансов лизинг и няма непосредствена нужда от допълнителен капитал. Предлагат се до 30%, тъй като настоящите акционери продължават да вярват в потенциала на компанията и повишаването на нейната стойност във времето, поради което биха искали да продължат да участват в капитала й, заедно с новите инвеститори.
*Иван Житиянов започва кариерата си когато е на 15 години и работи като софтуерен Java програмист. След четири години опит като програмист за две компании, той решава да следва страст която има от много години - тази в сферата на мрежовото свързване. За да развие уменията си в мрежови системи, той започва работа в Орбител, една от най-бързо развиващите се телекомуникациионни компании в България в първите години след демократизацията. Иван започва да работи в Телелинк през 2006 година, като не спира да търси разнообразие от проекти, придобивайки опит в различни сфери от бизнеса. Въпреки че през последните 12 години е ръководил различни сегменти и екипи в Телелинк, той остава ангажиран в техническата част на почти всяка област от бизнеса. През юли 2019, "Телелинк Бизнес Сървисис" се превръща в група от дружества, състояща се от няколко компании, опериращи в седем държави, а Иван Житиянов става неин главен изпълнителен директор.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |