Снимка: БГНЕС
Новите по-ниски тол такси за платено преминаване по магистралите и първокласните пътища в страната на камионите над 3.5 тона и автобусите, договорени по време на срещата на превозвачите с премиера Борисов миналия петък, 10 януари, вече са факт.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) пусна за обществено обсъждане на проекта за изменение на Постановлението за толтаксите, заедно с придружаващите го документи - Доклад на вносителите, Частична предварителна оценка на въздействието и Становище на администрацията на Министерския съвет. Те са качени на сайта на ведомството.
От таблицата в постановлението става ясно, че от тол системата са отпаднали второкласните пътища, а новите тарифи, които ще започнат да действат пробно за три месеца от 1 март, са предложените от превозвачите на срещата с Борисов. Новото покритие е върху 3 100 км, вместо предварително заявеното от 6050 км. Това означава, че след 1 март около 17 000 км от около общо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3.5 тона и автобусите. За останалите превозни средства преминаването ще е платено срещу закупена винетка.
Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.
Намалението е между 1 и 16 стотинки
В предишното постановление тарифите варираха от 4 до 36 стотинки за километър, а в новото - от 1 до 20 стотинки:
- автобусите ще плащат между 1 и 4 ст./км, според броя на местата в тях. Таксата ще е една и съща и за магистрали и за първокласните пътища. Предишните ставки бяха между 4 и 9 ст. като за втория клас пътища цената бе със стотинка по-ниска;
- камионите новите такси ще са от 3 до 20 ст./км като най-голямата сума ще е за старите товарни автомобили от евро 0, 1 и 2, над 12 тона с четири оси. Най-малко ще плащат новите екологични камиони под 12 тона.
В променения вариант се предвижда пътните превозни средства над 3.5 тона от категория Евро 6 и EEV, които използват само алтернативно гориво, да заплащат половин такса от определената за съответния вид ППС.
Новите разчети
Нека припомним, че на срещата при премиера Борисов беше решено след три месеца търговска експлоатация на тол системата да бъде направени анализи, които да покажат дали с по-ниски тарифи и редуциран обхват, приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като вече заложените в бюджета. Ако те са по-малко, ще се актуализира новата тарифа.
Предложената промяна няма да се отрази върху събираемостта на приходите от платените пътища, твърдят вносителите - министрите на регионалното развитие Петя Аврамова и на финансите Владислав Горанов. Разчетите им показват, че приходите от платените пътища и през 2020 г. ще са в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. - 480 млн. лв. и за 2022 г. - 495 млн. лв.
Още по темата:
Парите от тол системата само за поддържане на половината пътища в България
Вече се тестват маршрутните карти за камиони и автобуси за тол системата
Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |