Снимка: БГНЕС
С промени в Закона за автомобилните превози (ЗАП), предложени от Министерския съвет, ще бъде регламентирано придвижването с електрически тротинетки (индивидуални електрически превозни средства). Законодателните изменения ще се гледат в сряда от 14.30 часа от парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения, пише на сайта на Народното събрание. Измененията специално за тротинетките ще бъдат вписани в Преходните и заключителни разпоредби на ЗАП, отнасящи се до изменения в Закона за движение по пътищата.
Според вносителя, промените се налагат, тъй като в действащото българско законодателство в тази област липсва уредба, която да осигури безопасното придвижване на лицата с електрически тротинетки. Липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението.
Затова до приемането на съответния европейски нормативен акт, с който да бъдат регулирани този кръг от обществени отношения, Министерският съвет предлага на национално ниво в краткосрочен план да бъдат уредени най-неотложните въпроси във връзка със: легалната дефиниция на понятието „индивидуални електрически превозни средства"; определянето на изискванията за предпазните средства при тяхната употреба; местата, на които е разрешено придвижването им; максимално допустимата скорост на движение и минималната възраст за техните водачи.
В измененията се дефинира какво е „индивидуално електрическо превозни средства": пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща 6 km/h, без или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато превозното средство е с не повече от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща 400 mm, когато превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.
В Закона за движение по пътищата се определя и какво е „самобалансиращо се превозно средство": ППС с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 km/h, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие.
Какви са изискванията към водачите на тротинетки
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:
1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;
2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;
4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;
5. да ползва каска, ако е на възраст до осемнадесет години.
Забраните
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:
1. да се движи по улици I клас и по пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 km/h;
2. да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура;
3. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - „Забранено е влизането на велосипеди";
4. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии";
5. да развива скорост, по-висока от 25 km/h;
6. да превозва други лица;
7. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;
8. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;
9. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;
10. да превозва, да тегли или да тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;
11. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;
12. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.
Кой има право да управлява тротинетка
Според измененията в Закона за движение по пътища, минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е: шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура, улици от II до VI клас и пътища с максимално разрешена скорост до 50 km/h и четиринадесет години - само по велосипедни алеи.
Електрическите тротинетки са проблем и за ЕС
Предвид големия брой индивидуални електрически превозни средства, които навлизат на вътрешния пазар на Европейския съюз (ЕС), Европейската комисия в момента предприема действия по събиране на информация от държавите членки, която да послужи за последващ анализ и подготовка на законодателен акт, с който да бъде преодоляна установената празнота в действащата към момента нормативна уредба.
Бизнесът с електрически тротинетки е на загуба
На българския пазар, в София, оперират две компании, които предлагат споделено пътуване с електрически тротинетки - Lime и Bird, но поносят загуби, въпреки че официални данни за това няма. На глобална равнище, обаче, според съобщение на агенция „Ройтерс", през първото тримесечие на 2019 г. Lime е отчела спад от 300 млн. долара на приходите на годишна база заради увеличаващите се оперативни разходи, а нейният конкурент Bird е регистрирала приблизително 100 млн. долара загуби при едва 15 млн. долара приходи.
Сред основните причини за тези загуби се посочва на първо място средният живот на такова превозно средство, който е само около три месеца. Отчита се и много висока амортизация и нарастващи разходи за поддръжка на работилниците и складовете, където тротинетките се прибират, за да бъдат ремонтирани. Вандализмът е вторият съществен фактор - умишлена повреда или кражба на литиево-йонните им батерии, изхвърлянето им. Само преди два дни агениця „Фокус" съобщи, че от дъното на морето край Солун, Гърция, водолази са извадили 21 електрически тротинетки.
Това е накарало стартъп компанията за наемане на електрически скутери Lime, зад чийто бранд стои Neutron Holdings, да се изтегли от 12 пазара по света, съобщи преди дни „Уолстрийт джърнъл". В САЩ Lime ще прекрати бизнеса си в 4 щата: Атланта, Феникс, Сан Диего и Сан Антонио, заради което ще бъдат уволнени 100 служители. Компанията ще спре да функционира и в градове като Богота, Лима и Рио де Жанейро в Южна Америка. Единственият европейски град в списъка е Линц, Австрия.
Какви други законодателни промени ще обсъждат депутатите
С поправките в Закона за автомобилните превози се правят и други промени, които имат за цел: намаляване на превозвачите, които не отговарят на условията за установяване, т. нар. „пощенски кутии"; намаляване на административната тежест на лицата, осъществяващи таксиметрова дейност, чрез създаването на единен публичен таксиметров регистър; създаване на условия за ограничаване на възможностите за извършване на нерегламентирани превози; повишаване качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейност; регламентиране на превозите с атракционна цел; регламентиране на превозите на повредени пътни превозни средства, т. нар. „Пътна помощ"; разграничаване между органа, който провежда политиката в автомобилния транспорт, гражданското въздухоплаване и пристанищната дейност, и органа, който упражнява регулаторни, координационни и контролни функции в съответната област, чрез промени в Закона за гражданското въздухоплаване и в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.
Още по темата:
Държавата се сети със закъснение да регулира движението с електрически тротинетки
Ограничават скоростта на тротинетките, 157 паркинги в София за двуколесните возила
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |