Снимка: БГНЕС
Едно от исканията на превозвачите отпреди точно една година е на път да бъде удовлетворено със законодателна промяна. Затвор за всеки, който без лиценз и регистрация извършва превоз на пътници срещу заплащане. Това предлагат 15 депутати (13 от ГЕРБ и по един от БСП и Обединени патриоти), подписали се под законодателна промяна в Наказателния кодекс, става ясно от публикуваното на страницата на Народното събрание предложение.
В мотивите на вносителите изрично се посочва, че така нареченото „споделено пътуване" не попада под санкциите, предложени в измененията на Наказателния кодекс, но някои медии побързаха да предизвикат притеснения, че затвор и глоби ще има и за хората, предлагащи споделено пътуване с личните си автомобили.
Какво предвиждат предлаганите изменения
При първо нарушение затвор от 3 до 5 години затвор за нелегален обществен превоз и конфискация на моторното превозно средства, с което се извършва превозът. Със затвор от 5 до 10 години, глоба от 5 000 до 10 000 лева, като съдът може да постанови и конфискация на част или цялото имущество на извършителя, когато са причинени другиму значителни вреди или са получени значителни неправомерни доходи, или нарушението е извършена от две или повече лица, сговорили се предварително за нейното осъществяване, чрез използването на неистински или подправен документ, или документ с невярно съдържание.
Точно преди една година
на 7 февруари 2019 година, след закана на превозвачите за ефективни протести, премиерът прие техни представители заедно с министрите на транспорта и на финансите, и им обеща да се реши проблемът с нерегламентираните превози. Борисов разпореди на Министерството на транспорта да извърши проверка във връзка с отпускането на субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени планински и гранични райони в страната. "Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва", заяви Борисов на срещата тогава, цитиран от правителствената пресслужба. Той изтъкна, че са отпуснати 4 милиона лева повече за дотиране на линии, които са за малки населени места. Или общо 116 млн. лева за 2019 година.
След обещанието на Борисов превозвачите се отказаха от насрочения протест за 18 февруари 2019 година, а на нова среща с министрите на транспорта Росен Желязков и на финансите Владислав Горанов те получиха уверение, че Гранична полиция ще анализира трафика от миниванове и микробуси през границата. Допуска се, че чрез тях се извършват нелегални превози. След това НАП ще провери безработни, безимотни и бедни, които пътуват по три или повече пъти в месеца. Росен Желязков им обясни, че ще се смени моделът, като се преразгледат републиканската, областните и общинските схеми. Първо ще се провери изпълнява ли се републиканската схема, а след това дали общински линии не я препокриват. Докато течеше срещата, министерството на транспорта публикува поект на методика за цените на автогарите.
Оказа се, обаче, че към 7 февруари 2019 г. в България 128 населени места са блокирани и нямат достъп до градовете, защото до тях не стига автобус, сочат данните на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Най-много такива селища има в Северна България, където 48 села нямат никакъв транспорт, а там живеят около 8 500 души. Други 43 населени места в същия регион имат превоз само един път седмично. Затова превозвачите настаняваха общините да направят анализ и да посочат кои са селищата в техните граници, до които не достигат автобуси. Според хора транспортния бранш, причината транспортните фирми да отказват да обслужват такива линии, тъй като финансирането от държавата е недостатъчно. Субсидии се дават само за високопланинските селища и за такива в граничните райони. За всички останали селища държавата не отпуска пари, твърдяха преди една година от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Недостатъчни били и компенсациите, които държавата дава за така наречените правоимащи граждани - ученици, пенсионери, военноинвалиди и т. н., които ползват отстъпка в цената на билета. Ако разходите на сектора за тях са примерно около 100 млн. лева, държавата им покривала 50 млн. лева.
Тол таксите също не се харесаха на превозвачите
След около година, превозвачите отново насрочиха протест, защото смятат, че направеното не е достатъчно, за да бъде ликвидиран неправомерния превоз на пътници. Добавено беше и ново искане относно тол таксите.
Вижте още: Автобусните превозвачи на протест от 12 декември
И символичните протести от 12 декември бяха отложени, защото тарифата за тол таксите бе променена и приета от бранша, а самата тол система стартира от 1 март 2020 година. След три месеца търговска експлоатация на тол системата ще бъде направен анализи, който ще покаже дали с по-ниските тарифи и редуциран обхват (до 3 100 км вместо 6 050 км в първоначалния вариант), приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като вече заложените в бюджета. Ако те са по-малко, ще се актуализира новата тарифа, така се договориха превозвачите с правителството. Предварителните разчети са приходи от платените пътища през 2020 г. в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. - 480 млн. лв. и за 2022 г. - 495 млн. лв.
Вижте още: Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър
Новата тарифа за тол таксите, валидна от 1 март 2020 година
Мотивите на вносителите за инкриминиране на незаконните превози
Инкриминирането на „нерегламентирания превоз" на пътници е наложително, тъй като са налице увредени обществени отношения, които не е възможно да бъдат защитени единствено с административни санкции. Факт, който е неоспорим към настоящия момент, признават вносителите на законопроекта.
Освен това, става въпрос за защита на обществени отношения със значителна обществена значимост. Единствено чрез методите на наказателното право може да бъде намерен основният търсен ефект, а именно бързо, трайно и сигурно преустановяване на нерегламентирания превоз на пътници, който се извършва във вреда и на самата държава, а в не по-малка степен и на обществото.
Санкциите са за осъществяване на обществен превоз на пътници, посочват вносителите и допълват, че това е стопанско престъпление, с което се увреждат и други, допълнителни обществени отношения, освен водещите, а именно: правото на гражданите на безопасен и регламентиран транспорт, осигуряване на застраховане, техническа безопасност, увреда правата на конкуренцията, т.е. нелоялна конкуренция. Престъплението води до щета на фиска, пътниците и конкуренцията, катогерични са вносителите, а от субективна страна следва да е налице пряк умисъл.
Имайки предвид, че наказателна отговорност се носи и за други престъпления, засягащи по подобен начин други специфични стопански отрасли като сеч на дървета без необходимите разрешителни, лов на дивеч без ловен билет, горене на отпадъци и т.н., считаме, че криминализирането на негламентирания превоз на пътници ще доведе до охрана не само до основните за него обществени отношения, но е от изключително значение и за опазването на човешкия живот, който се намира в опасност при извършването на превоз на пътници без необходимите за целта документи. Именно заради изложеното следва държавата да осигури съответната защита, като описаното деяние подлежи на контрол по реда на Наказателния кодекс, пишат в заключение вносителите на законопроекта за изменение на Наказателния кодекс .
Споделеното пътуване няма да се санкционира по Наказателния кодекс!
От внимателния прочит на мотивите на 15-те депутати става ясно, че така нареченото „споделено пътуване" остава извън обхвата на Наказателния кодекс, тъй като при него не са налице предпоставките за осъществяване на дейността „обществен превоз на пътници", чието определение се намира в Закона за автомобилните превози. В репортаж на bTV от неделя „Удар срещу споделеното пътуване" се натрапваше обратното внушение, че предложената промяна в Наказателния кодекс ще засегне и онези, които предлагат с личните си автомобили споделено пътуване. Подведени бяха и хората в репортажа на bTV, затова някои от тях реагираха доста остро.
„Никой не може да ми каже кой се вози в моята кола. Тя не ми е купена от държавата", каза Николай Николаев, администратор на шофьорска група в социалните мрежи пред bTV.
Алекс от Несебър, която често пътува и си търси спътници за компания, сподели: „Аз като правя споделени пътувания, никога не ми се е налагало да печеля пари, даже повечето от горивото си го плащам аз. Спираме, хапваме, разказваме си вицове, кой къде ходил, с какво се занимава в момента. Общо взето тия неща, защото гадно е да пътуваш сам, особено като пътуваш вечер."
Хореографът Петя Стойкова е от бургазлиите, които често пътуват до София. „Да тръгнеш с влак от Бургас до София - просто не знаеш дали ще стигнеш. Автобусите също не бих казала, че са свръх комфортни и свръх приятни. Вероятно нечий бизнес е засегнат от възможността да има такива групи", коментира тя.
Още по темата:
Парите от тол системата само за поддържане на половината пътища в България
По-високи тарифи за повикване и престой искат таксиметровите шофьори
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |