Проф. Асен Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ пред участниците във форум, организиран от Българско обединение на шофьорите. Снимка: Пресцентър на АПИ
Едноседмични тестове на новата система за електронен контрол на шофьорите започнаха в понеделник, съобщи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) на форум, организиран от Българско обединение на шофьорите. На първо време електронни фишове ще поучават шофьорите, които се движат по пътищата без електронна винетка, като контролът освен от 105-те мобилни екипа на пътната агенция, които имат право да спират нарушителите и да налагат санкции на място, ще се осъществява и от стационарните рамки, монтирани по платените пътища от тол системата.
Автоматичната функция за правоприлагане
ще санкционира шофьорите, които преминават през контролните рамки на Националното тол управление (НТУ) без валидна електронна винетка. В случай, че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите ще заснемат регистрационния му номер. Ако до края на деня нарушителят не е проверен от мобилните екипи на тол контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя.
След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни, за да избегне административно наказание за конкретното нарушение. В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба.
След като заработи тол системата от 1 март тази година с електронен фиш ще бъдат санкционирани и водачите на камиони над 3.5 тона и на автобуси, които се движат по пътищата, включени в тол системата без платена такса.
Проверка на валидността на е-винетките
включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта www.bgtoll.bg, препоръчват от АПИ.
Водачите трябва да внимават при въвеждането на данните на пътните превозни средства, независимо дали го правят лично или с помощта на служебно лице. Отговорността при неправилно декларирани данни относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса. Корекции в електронната система за събиране на пътни такси не са възможни.
Данните могат да бъдат въведени на кирилица или латиница, стига графично да отговарят на данните от талона на автомобила. Тирета, интервали или други знаци не се изписват. Знакът за нула (0) и знакът за буквата О не са взаимозаменяеми.
Тол системата е готова за старт на 1 март
Участващите във форума шофьри бяха запознати с готовността за старт на тол системата от 1 март. Начините на плащане ще бъдат три - с маршрутна карта с предварително зададен маршрут, с т.нар. бордови устройства, или чрез вградения GPS на камиона или автобуси. Цените ще бъдат еднакви.
Представителите на транспортния бранш се запознаха и с методите за купуване на маршрутна карта чрез сайта www.bgtoll.bg. ИТ експертът на НТУ Кристиан Кръстев демонстрира в реално време как се попълват данните на съответното превозно средство - масата на камиона или автобуса, броят оси, емисионният клас, както и как се въвеждат начална и крайна точка на маршрута, както и начален час на пътуването.
Новата тарифа за преминаване през платените пътища в страната от 1 март
Таксите за ползването на платената пътна мрежа не зависят от това кой вариант за отчитане на изминатите километри ще се използва - маршрутна карта, бордово устройство или GPS тракер.
Ако се наложи промяна на маршрута при форсмажорно обстоятелство, за алтернативният маршрут няма да бъде доплащано.
„Единственото ми притеснение е, че още не сме видели бордните устройства и GPS-ите и нямаме представа как се работи с тях", каза пред bTV Христо Радков, от Българско обединение на шофьорите.
„Започнал е процесът за сключване на договори за бордови устройства и GPS-тракери. Предложенията ще бъдат в унисон с очакванията на транспортните фирми", отговори проф. Олег Асенов.
Той увери участващите във форума, че тол системата за тежкотоварните автомобили и автобусите ще премине в търговска експлоатация от 1 март 2020 г. Членът на Управителния съвет на АПИ посочи също, че плавният преход към таксуване на база изминато разстояние, за който настояваха превозвачите, е направен - пътищата в тол, както и таксите за тях бяха редуцирани за старта на системата.
След три месеца търговска експлоатация ще се направи финансов анализ
След постигната договореност между АПИ и превозвачите, след три месеца търговска експлоатация на тол системата ще бъде направен анализ, който ще покаже дали с по-ниските тарифи и редуциран обхват (до 3 100 км вместо 6 050 км в първоначалния вариант), приходите, които държавата очаква от тол такси, ще бъдат същите като вече заложените в бюджета. Ако те са по-малко, ще се актуализира новата тарифа. Предварителните разчети са приходи от платените пътища през 2020 г. в размер на около 450 млн. лв., за 2021 г. - 480 млн. лв. и за 2022 г. - 495 млн. лв.
Още по темата:
Електронни винетки за 40 млн. лева купени за месец
Парите от тол системата само за поддържане на половината пътища в България
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |