Снимка: БГНЕС
Превозвачите с нова заплаха за протести заради допълнителните разходи, които трябва да заплащат при отчитането на толтаксите от 1 март. Те обвиняват Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), че е допуснала монопол при доставките на бордовите устройства за отчитане на изминатите километри.
От АПИ отхвърлят обвиненията и обясниха, че ще вземат под внимание всички критики на бранша преди старта на платеното ползване на пътищата у нас за автобуси и камиони от 1 март, когато стартира тол системата, която ще обхване 3115 км от магистралите и първи клас пътищата в страната.
Три са вариантите за заплащане
на камионите над 3.5 тона и автобусите през пътищата в страната, включени в тол системата - маршрутна карта, известна повече като дневна винетка; чрез монтиране на бордово устройство в превозното средство или чрез GPS отчитане на километрите. За втория вариант, който се оказва най-удобен, превозвачите трябва да плащат абонамент, въпреки че повечето от тях предпочитат да си ги закупят.
„Ние всъщност ще плащаме една такса за обслужване в размер на около 15 лв. без ДДС месечно, която такса до насотящия момент по никакъв повод, при никакви обстоятелства не е обявявана на нито едно от мероприятаията, организирани от АПИ", обясни проблема пред БНТ Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи. Тя каза още: „Хората са много революционно настроени", искат да излязат на протест, отказват за закупуват устройствата, отказават на 1 март да извършват превоз по толуваните участъци и наистина ситуацията е изклютилено критична в момента."
Според Емил Николов от Съюза на международните превозвачи, на превозвачите трябва да бъде предоставена възможност да си закупят бордовите устройства. Договорът, който се предлага, е за 2 години, но какво се случва ако в рамките на 1 година, да речем, фирмата преустанови дейността си? Ще плаща още 1 година?", запита Николов.
„Ако аз си продам превозното средство след 3 месеца, трябва да платя до края на срока на договора таксата за обслужване, която ние не знаем откъде се появи. В момента сме изправени пред ситуация, в която трябва да сключим договори по принуда, за да бъдем на 1-ви март изрядни", посочи председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
От АПИ отхвърлят обвиненията за монопол при доставчиците на бордови устройства
Договорът, който е сключила агенцията с доставчиците, предоставя възможност за различни начини на придобиване на устройството - или под наем или със закупуване. „Какъв метод са дали самите доставчици за достъп, те са избрали единия от възможните начини, защото икономически очевидно този начин за тях е по-изгоден", обясни проф. Асенов. На въпрос защо договорите на този етап са единствено за наем, проф. Асенов отговори: „Както превозвачите са стопански субекти и работят, защото трябва да се развиват, така и националните доставчиците най-вероятно следват икономическа логика, за да предлагат бордовите устройствата само под наем."
Справка в АПИ показва, че са сключени повече от 1200 договора за над 7000 бордови устройства.
АПИ е готова технически и организационно за старта на тол системата от 1 март 2020 г.
„Преди 50 дни, с промяната на обхвата и размера на таксите, по настояване на превозвачите, се промениха правилата, и оттогава агенцията и Националните доставчици на услуги работят без почивен ден, за да може системата да започне да работи ефективно", припомни проф. Асенов.
Камерите на тол системата обхващат 6 050 километра от републиканската пътна мрежа, макар че платени ще са само 3 115 км (803 км автомагистрали и 2 312 км пътища първи клас). Камерите и по останалите трасета ще работят, но с нулева ставка. За останалите участъци от републиканската пътна мрежа от общо 20 000 км, за които се дължи електронна винетка, контролът ще се осъществява както и досега - от 105-те мобилни екипа на Националното тол управление. Това се отнася за участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища.
Вижте още: Глобяват от днес за липса на електронна винетка и чрез камерите на тол системата
В последните дни електронната система за събиране на пътни такси е подложена на няколко атаки. В неделя ИТ експертите на Националното тол управление отразиха яростна хакерска атака. Това се случи ден, след като беше съобщено, че камерите на тол системата ще подпомагат работата и на МВР, и Агенция „Митници". Това ще стане чрез свързване на системите на двете ведомства с тази на АПИ.
„В момента се правят анализи, заедно с ГДБОП и ДАНС, за източника на атаката", обясни проф. Асенов и допълни, че всички услуги, които предоставя системата, са налични още от същия ден, като за някои от тях се е наложил малко по-дълъг период на проверка, както е по стандартния протокол за защита.
По повод сигналите за възможността да са видими адресите на електронните пощи на някои потребители, купили е-винетка, проф. Асенов успокои, че тя вече не съществува. Освен това, предоставянето на мейлите е доброволно, а не задължително условие за плащане на пътна такса.
Поредно отлагане на старта на тол системата няма да има
обяви пред два дни министърът на регионалното развитие. Планираният старт за 1 януари беше отложен по искане най вече на автобусните превозвачите, които определиха за несправедливо скъпа системата спрямо тях. След тяхна среща с премиера беше съобщено, че системата ще тръгне, но с по-ниски такси за автобусните превозвачи, предложени от тях и с възможност тарифите да бъдат предоговорени отново като се види резултатът от действието на системата.
Какви са окончателните такси за превозвачите
Преди това, Министерството на регионалното развитие и благоустройството беше планирало тал системата да стартира на 1 юни 2019 година с едномесечен тестов период, но след среща при премиера стартът беше отложен за 16 август, като Борисов разпореди да започнат преговори с превозвачите за постигане на консенсус относно тарифите. Предвидено беше да има и 3-месечен тестов период, през който превозвачите ще монтират бордови устройства на всички свои автомобили, за да се види картината на трафика на тежкотоварни превозни средства.
В крайна сметка до блокади на пътищата, насрочени два пъти - веднъж за 13 декември 2019 година и втори път за 13 януари 2020 г., не се стигна, тъй като беше постигнат консенсус за пътните такси (виж таблицата по-горе).
Още по темата:
Парите от тол системата само за поддържане на половината пътища в България
Вече се тестват маршрутните карти за камиони и автобуси за тол системата
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |