Снимка: БГНЕС
Европейската комисия въвежда нови изисквания за безопасност на автомобилите. От 2022 година всички нови коли трябва да са оборудвани с модерни системи за сигурност. Целта е значително да се намали броят на катастрофите и жертвите по пътищата на Европа.
След въвеждането на различни системи за безопасност катастрофите в Европа са намалели наполовина за последните 16 години. От 54 900 през 2001 г. до 25 300 през 2017 г. Благодарение на вече въведените някои от системите за сигурност, броят на катастрофите са намалели с 38%, а спасените човешки животи са минимум 100 на година, показва статистиката, обявена от Европейската комисия.
На този фон - средната възраст на автопарка у нас е най-висока в целия ЕС - 17,5 години. Регистрираните у нас превозни средства са 3 664 621 броя, от тях 2 773 325 са леки автомобили по данни на КАТ към 31 декември 2018 година. От тях над милион са над 20 години, а едва 100 000 са на възраст до 5 години.
Автомобилният парк в България
Според експерти, това води до сериозен риск на пътя. Затова и автомобилният бранш настоява за спешни мерки, които да повишат безопасността при движение. Избягването на челен удар или верижна катастрофа е истинско предизвикателство за шофьорите. Всяко рязко натискане на спирачката може да се окаже пагубно, тъй като автомобилът става неуправляем, разказва рали шампионът Калин Бенчев пред Нова телевизия.
„Когато имаме мокра настилка, автомобилът се опитва да сработи, да нормализира колата, но се оказва невъзможно", обясни той.
Според него, модерните антиблокиращите системи трябва да са неизменна част от всеки автомобил на пътя. Защото могат да спасят шофьорите от много рискови ситуации.
„В момента, в който натиснем спирачката и вътре автомобилът не е оборудван със системата, гумите блокират и така се увеличава спирачният път", поясни Бенчев.
След две години всички нови коли, които се движат по европейските пътища, трябва да са оборудвани с такива модерни системи за безопасност. „Умните" асистенти отчитат както рисковете около колата на пътя, така и самото поведение на водача, което би довело до инцидент. „Тези системи отчитат кога водачът е изморен и започват да редуцират мощността на мотора, а при удар на автомобила има изключително много системи, които да запазят живота на пътуващите в него", обясни Румен Дунчев от Сдружението на Автотехнически експерти по пътна безопасност по Нова телевизия.
Ето и някои от основните системите за безопасност, които стават задължителни:
- Антиблокираща система (ABS);
- Електронен контрол на стабилността (ESC);
- Автономни системи за аварийно спиране (AEB);
- Предупреждение за напускане на лентата (LDW);
- Помощ за поддържане на лентата (LKA);
- Система за откриване на сънливост и внимание;
- Информация за ограничението на скоростта (SLI);
- Системи за наблюдение на налягането в гумите (TPMS);
- Предварително натегнати колани;
- Въздушни възглавници;
- Енергийни абсорбиращи зони.
И още безопасни възможности
„Новите автомобили ще бъдат оборудвани със системи за проверка на алкохола на водача, ще има черна кутия във всяка една кола, ще се усилват всички аварийни системи. Автомобилът ще има възможност да спре, ако някой излезе пред него. В ЕС в последните години към 70% намаляха жертвите при ПТП, точно защото автомобилите станаха с много високо ниво на безопасност", обясни Храбрин Иванчев от Асоциацията на автомобилните производители пред Нова телевизия.
Проучавния на автомобилни експерти потвърждават, че антиблокиращата система намалява риска от верижна катастрофа или челен удар с 18%, а шансът колата да излезе от пътя е 35% по-малък. При нея се получава максимално сцепление с настилката и в резултат спирачният път е значително по-къс и имаме по-голям контрол върху автомобила.
И отново се връщаме на пътя, за да видим
как действат някои от новите системи за безопасност
Калин Бенчев има свое правило за дистанция на пътя: „Когато спрем рязко и агресивно, аварийните светлини, които автоматично се включват предупреждават водачите зад нас, че нещо се случва."
Новите системи за безопасност могат за помогнат и при по-рискови ситуации. Аквапланинг, например. При най-новите автомобили сцеплението е по-високо и може да намалят ефекта на водата до 60%.
„Модерните електрически автомобили имат системи, които сами вземат решения вместо водача и предотвратяват тежки пътни произшествия", допълва Бенчев.
Вредата от застаряващия автопарк в България
Все още, обаче, огромната част от автомобилите у нас не отговарят на тези изисквания, тъй като автопаркът ни е изключително остарял, показват данните от доклад на автомобилния бранш. Документът отчита връзката между качеството, техническото състояние на колите у нас и нивото на пътната безопасност в страната.
Около 40% от автомобилите, които се движат по пътищата на страната, са на възраст над 20 години, в резултат имаме автопарк с най-голяма средна възраст в ЕС.
„Това са автомобили, които са били изработени с технологии и стандарти от миналия век. За 20 години автомобилната промишленост изключително много се промени, въведоха се много нови технологии, много нови системи за активна и пасивна безопасност", каза Иванчев.
Без тези системи рискът от тежки инциденти е много по-голям, категорични са експертите по пътна безопасност. Но и старият автопарк е причина за честите катастрофи по пътищата. И конкретен пример: При челен удар на автомобил от 80-те години на миналия век, вероятността пътниците вътре да загинат е много по-голяма, отколкото при новите автомобили.
„Когато имаш блокиране на колелата и загуба на сцепление, обикновено контролът върху волана става изключително занижен и на практика не можеш да го контролираш. Тогава е без значение на коя страна въртиш волана, автомобилът продължава да се движи в същата посока", обяснява рали шампионът Калин Бенчев.
Затова е черната статистика по родните пътища е най-стряскаща. „Смъртността по българските пътища в момента е най-висока в целия Европейски съюз. Около 90 човека на един милион всяка година загиват в България. Средната стойност за ЕС е двойно по-малка.
Сред основните причини за застаряващия автопарк в България са:
- Ниска покупателна способност на българското население;
- Липса на стратегия и политика за обновяване на автомобилния парк;
- Отсъствие на контрол върху обслужващата го независима сервизна мрежа.
За никого не е тайна, че контролът върху техническото състояние на автомобилите е занижен. „В България може да влезе всякакъв автомобил със съответните легални документи, независимо от неговото техническо състояние и дали е годен да се движи или не. Ако един автомобил след 15 години от неговото производство отиде на технически преглед неговите параметри няма да бъдат измервани спрямо зададените за нормалното му застаряване, зададени от неговия производител", казва Храбрин Иванчев от Асоциацията на автомобилните производители.
Затова автоекспертите настояват
контролът върху техническите прегледи на колите да се засили
Според бранша, правилата в момента позволяват неограничен внос на стари автомобили в лошо техническо състояние, а техническите прегледи в много случаи са проформа. Затова, дори една кола да е снабдена със системи за сигурност, резултати от нея не са сигурни.
„Ефектът може да бъде постигнат, когато автомобилът е технически изправен на 100%. За съжаление в България контролът върху техническата изправност на автомобилите е доста занижен и затова виждаме по улиците много автомобили, които са неизправни. Статистика показва, че 99% от автомобилите, които са преминали през пункт за технически преглед са изрядни и изправни. За съжаление, върху техническите пунктове не се упражнява достатъчен контрол", обяснява автомобилният състезател.
„Затова и прегледите в два различни пункта за технически преглед не са еднакви", допълва Румен Дунев.
Какво е нужно, за да се обнови автопаркът
От бранша настояват държавата да вземе спешни мерки, с които да се стимулира купуването на по-нови коли и от българските шофьори. Ето и някои от конкретните предложения:
Промяна на годишния данък за автомобилите според екологичните вреди;
Първоначалният технически преглед при регистрация да се извършва реално;
Повишаване ефективността на периодичните технически прегледи;
Контрол върху техническото състояние на автомобилите на пътя;
Въвеждане на зони забранени за движение на замърсяващи автомобили;
Регламентиране на сервизната дейност.
Има много европейски градове, които въвеждат доста строги мерки за достъп до центровете си за по-стари и по-замърсяващи автомобили.
„Относно стимулите, не говорим само за чисто нови автомобили. При средно ниво на автомобилния парк в Европа от 10 години, в Румъния, например, ако си купите електрически автомобил, се дава 10 000 евро бонус, а ако върнете и старата си кола - още 1800 евро и за нея", предлага Храбрин Иванчев.
Крайната цел на системите за безопасност, които стават задължителни от 2022 година, е да света до нула транспортните произшествия с жертви на пътя до 2050 година.
Още по темата:
Кои са най-ненадеждните автомобилни марки за 2020 година
България и 8 страни от ЕС закъсняват с плановете си за намаляване на парниковия ефект
България и още 8 страни от ЕС искат забрана за износ на стари коли
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |