Снимка: БГНЕС
Рекорден месечен спад на цените на горивата по българските бензиностанции през март отчита специализираната интернет платформа Fuelo.net, която следи цените на всички основни горива в Европа всеки ден. От началото на март бензинът А95 е поевтинял средно с 28 стотинки (от 2.22 на 1 март до 1.94 лв./литър на 27 март), дизелът - с 30 стотинки (от 2.27 до 1.97 лв./литър) и пропан-бутанът - с 8 стотинки (от 0.97 до 0.89 лв./литър).
Котировките на петрола и пандемията Covid-19 свалят цените
Това се дължи основно на поевтиняването на петрола на световните стокови борси, чиито котировки от началото на годината са спаднали с близо два пъти и половина - от 66.22 щатски долара за барел на 2 януари до 26.56 долара за барел на 27 януари, но средното месечно понижение, което служи за статистичесик цели, според „Ройтерс" е близо 60 на сто.
Другият съществен фактор, който влияе върху потреблението на горива, е пандемията Covid-19, заради която почти всички държави по света въвеждат ограничения за придвижванията, от което страда, може би най-много транспортът. Всъщност стремителното поевтиняване на „черното злато" започна от началото на февруари, когато коронавирусът напусна Китай и започна да завладява една по една държавите в света, а най-големият еднодневен срив се случи на 9 март, когато петролът от вида Brent поевтиня с 30%, което е най-големия дневен срив на котировките от 1991 година.
И това е свързано с третия също немаловажен фактор, заради който цените на петрола се понижават, обявената от Саудитска Арабия ценова война, тъй като ръководеният неформално от кралството картел - Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) не успя на 6 март да постигне споразумение с другите страни-производителки на петрол извън картела, като Русия, да бъде намалено допълнително производството от сегашните 1.7 милиона барела на ден с нови 1.5 милиона барела на ден. Идеята беше новото ограничение да нарасне до 3.2 милиона барела на ден. Така че от 1 април няма да действа споразумението на Групата ОПЕК+, подписано в началото на 2019 година с основна цел да балансира пазара и да държи стабилни цените на петрола.
Не липсват и екстравагантни очаквания
След провала на петролния пакт на Групата ОПЕК+ заваляха и прогнозите, които като цяло се обединяват около това, че котировките на петрола ще продължат да падат, но със значително по-слабо темпо. Не липсват и по-оптимистични за пазара очаквания, свързана с коронавирусната пандемия. Според анализаторите на брокерската компания OANDA в Сингапур, пандемията ще започне да отшумява в Азия в средата на април, а в Европа и САЩ през май, и след това цените на петрола ще започнат да се покачват, за да стигнат до около 40 долара за барел в края на юни и началото на юли, след като се ликвидират натрупаните излишъци на суров петрол.
Засега най-екстравагантната прогноза е на базираната във Виена консултантска компания JBC Energy, свързана с централата на ОПЕК, която очаква след 1 април рязък спад на котировките, като за момент може да достигнат и до 10 долара за барел. Но и JBC Energy прогнозира възстановяване на пазара на нива около 40-45 долара за барел. По неписано правило за търговците на горива се приемат за нормални котировките на петрола в диапазона 55-60 долара за барел, но засега никой не се ангажира с подобна прогноза в близко бъдещи и дори до края на 2020 година.
Цената на суровия петрол е много важна
защото значителна част от крайна търговска цена на бензина и дизела зависи от котировките на петрола, като при бензина тя формира 43% от стойността, а при дизела 41 на сто.
Освен това, акцизните ставки на горивата в България са едни от най-ниските, а в условия на извънредно положение никой няма да посмее да ги промени. Същото се отнася и за транспортните разходи, затова основното влияние върху горивата по бензиностанциите ще оказват котировките на петрола на световните стокови борси. Като се има предвид, обаче, че на тях се търгуват фючърсни цени (със забавена до месец доставка), нормално е петролните котировки да се отразяват върху крайните потребителски цени на горивата със закъснение.
Пазарът на горива в България под двоен натиск
За потребителите поевтиняването на бензина и дизела е добре дошло, но заради ограниченията за придвижване по повод пандемията Covid-19, те не могат да се възползват. В същото време заради рестрикциите, бензиностанициите и особено малките търпят загуби, заради бързото понижение на цените. Те се принуждават в условия на спаднало търсене и бързо понижение на цените на дребно да продават дори на загуба. Според данни на Петролната и газова асоциация, средно продажбите са спаднали с около 50%, но някои обекти понижението е до 70%. На този фон малкият бизнес е принудан да разсрочва кредити и да се договаря да плаща известно време само лихви. Ограниченото търсене засяга и големите вериги бензиностанции, но по-малко.
Засега затваряне на бензиностанции не се очертава, но и това не се изключва, особено за малките. Още повече че има примери и в тази посока от Италия. На Апенинете, заради пандемията и заради наложените ограничения за придвижване, много големи бензинастанции по магистралите постепенно затворят, както и в по-малките населени места. И тази тенденция се очаква да продължи докато не бъде отменено извънредното положение.
Прогнозите за бензина и дизела
„От адски слаб пазар и доста понижено ниво на продажбите ние намаляваме цените и то следвайки международните - с други думи всичко може да очакваме", обобщи ситуацията на пазара председателят на Петролната и газова асоциация Живодар Терзиев в интервю за bTV.
Като се имат предвид прогнозите за цените на петрола, може да се очаква, че през до средата на април цените на бензина и дизела ще продължат да падат и може да се стигне до изравняване на стойностите на бензина и дизела до 1.70 лв./литър. По-ограничено ще е поевтиняването на пропан-бутана - до 0.80 лв./литър. Най-вероятно възстановяването, но много плавно, ще започне от началото на май до средата или началото на юли, за да стигнат до около 2 лева за литър бензин и малко над 2 лева за литър дизел.
Още по темата:
За 20 години три кризи потапяха петролния пазар. Задава ли се четвърта?
Защо дребни търговци защитаваха пред парламента промените в Закона за горивата
Цените на петрола спаднаха за пети породен ден до най-ниското ниво от януари 2019 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |