Снимка: БГНЕС
Днес ще предложим на парламента актуализация на бюджета. Разработили сме 3 сценария, за да осигурим допълнителни фискални буфери. Това обяви на пресконференция в Министерския съвет министърът на финансите Владислав Горанов.
Правителството предлага по-висок лимит на държавния дълг - от сегашните 2.2 млрд. лева при нулев бюджетен дефицит, до 10 млрд. лева и дефицит 3.4 млрд. лева. Или още 7.8 млрд. лв. нов потенциален дълг.
Досега чрез 4 търга са емитирани емисии на Държавни ценни книжа (ДЦК) на вътрешния пазар и е пласиран държавен дълг за 800 милиона лева.
„Още от сега правя уговорката, че от новия държавен дълг на първия етап ще бъдат необходими 4.2 млрд. лева, които ще бъдат потърсени от дълговия пазар за капитализиране на държавната Българска банка за развитие (ББР), а останалата част ще бъде активирана, ако се налага допълнително финансиране по социални програми", подчерта финансовият министър.
Пред журналисти тази сутрин, представяйки предложението за актуализацията на държавния бюджет, министър Горанов обясни: „Целта на измененията е да подготвим с фискални буфери, така че всички системи в държавата - здравна, социална, системите за сигурност, да продължат да съществуват. Продължавам да смятам, че и сега имаме достатъчно фискални буфери, но съм длъжен да предложа значително по-негативен сценарий, защото ако се окажем в ситуация, която да налага реакция с нови допълнителни разходи, трябва да имаме готовност."
Какво предлага правителството
Решението за актуализиране на бюджета беше взето снощи на извънредно правителствено заседание, проведено чрез видеоконферентна връзка. От съобщението на правителствената пресслужба става ясно, че аргументът на вносителя - министъра на финансите, за проектозакона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2020 година, от една страна, е необходимост от осигуряване на допълнителни разходи в изпълнение на Закона за мерките и действията по време на действието на извънредното положение и, от друга страна, прогнозираното към момента влошаване на параметри на приходите по бюджета.
Според правителството, от фискална гледна точка България се намира в добра кондиция на прага на извънредната ситуация, предизвикана от разпространението на заразата с COVID-19. Дисциплинираната и последователна политика за поддържане на положително или близко до балансирано салдо през последните години позволи да бъдат запазени буферите във фискалния резерв. Параметрите по изпълнението на бюджета към момента на обявяване на ситуацията на извънредно положение в България по консолидираната фискална програма са добри и се отчита текущо превишение на приходите над разходите. Това обаче е само моментното състояние на фиска на прага на настоящата безпрецедентна криза.
Трите сценария
Разработените три сценария - базов и два алтернативни за развитие на макроикономическите индикатори в годишен план, очертават сериозно изоставане при основните данъци и осигурителни вноски спрямо планираните параметри с разчетите към ЗДБРБ за 2020 година. Причините за прогнозираното неизпълнение на приходите са комплексни - външни и вътрешни фактори - като те ще допринесат за намаляване на вътрешното потребление, свиване на износа и вноса, по-ниска от планираната заетост, промени в допусканията за цената на суровия петрол и курса на щатския долар и др.
Разчетите при изготвения базов сценарий очертават неизпълнение на годишните прогнози по приходите в общ размер на около 2.44 млрд. лв., като ще бъдат засегнати основните данъци - ДДС, акцизи, корпоративни данъци, ДДФЛ, социално-осигурителни вноски и др. Размерите на очакваното негативно отклонение на разчетите по приходите налагат актуализацията на годишната цел по отношение на бюджетното салдо за 2020 г., като се предлага то да бъде дефицит в размер на 3.5 млрд. лв. (2.9 % от прогнозния БВП).
„Двата алтернативни сценария са по-оптимистични - при първия икономиката ни да завърши с 0.2% ръст, а при втория - нулев ръст, но и без спад. Докато базовият предвижда спад на икономиката с 3%, за да сме максимално подготвени с буфери през следващите месеци", обясни Владислав Горанов.
Подкрепа на икономиката и заетите
Освен неотложните разходи по превенция на разпространението на COVID-19, приоритет са и мерките за подкрепа на икономиката и заетите. За запазване на работните места в страната правителството предложи и след обсъждане в Съвета за тристранно сътрудничество бе приета т. нар. мярка „60/40", състояща се в поемане от страна на държавата на 60 на сто от осигурителният доход на заетите в предприятия, чийто бизнес е пострадал в най-голяма степен от въведените извънредни мерки за овладяване разпространението на заразата от корона вирус.
За обезпечаване на необходимия ресурс по бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за фонд „Безработица" се предлага увеличаване на трансфера от държавния бюджет за бюджета на ДОО в размер на 1.43 млрд. лв., в т.ч. 1 млрд. лв. за допълнителни разходи и 430 млн. лв. за компенсиране на очаквано неизпълнение на приходите по бюджета на ДОО.
Във връзка с обявеното извънредно положение и планираните от правителството мерки за подпомагане на икономиката, е предвидена допълнителна възможност за издаване на държавни гаранции по заемни споразумения за финансиране от Българската банка за развитие в размер до 700 млн. лева.
Защо се повишава лимитът на държавния дълг
В контекста на предлаганото увеличаване на дефицита (3.5 млрд. лв.) и осигуряването на допълнителен капитал за ББР (700 млн. лв.), което общо възлиза на 4.2 млрд. лв., както и за гарантирането на достатъчно ликвидни фискални буфери в случай на по-негативен от очаквания сценарий, се предлага увеличаването на лимита за поемане на нов държавен дълг по чл. 68, ал. 1 от ЗДБРБ за 2020 г., като текстът „2.2 млрд. лв." се заменя с „10 млрд. лв". В тази връзка е и предвидено увеличаване на разходите за лихви по държавния бюджет в размер на 70 млн. лева.
На пресконференцията тази сутрин министър Горанов обясни, че веднага след като парламентът одобри актуализацията на бюджета ще се започне работа по пласиране на облигации на външните пазари (най-вероятно за 4.2 млрд. лева). Той призна, че в момента пазарната конюнктура не е добра, заради това може и да се изчака доколкото е възможно.
Според съобщение на БНБ от края на миналата седмица, централната банка ще организира поредния пети аукцион за пласиране на ДЦК в размер на 200 милиона лева, като се претвори за трети път емисия BG 20 300 20 114 от 15.01.2020 г. с падеж 15.01.2025 г.
Безработицата ще нараства
По думите на министър Горанов, безработицата се очаква да нарасне с около 2 пункта, но всичко зависи от това колко дълго ще продължат медицинските ограничения. По последни данни на Агенцията по заетостта безработицата се е повишила до 6.3%.
Ето и прогнозата на финансовия министър: „Ако ограничителните мерки, свързани с пандемията на коронавируса, продължат три месеца, възстановяването до предкризисните нива ще приключи чак в края на 2021 г. Ако най-негативният сценарий за спад на икономиката с 3% се осъществи, възстановяването на заетостта се очаква да започне в края на годината и да продължи през 2021 година."
Той увери, че
промяна на данъците не се предвижда
Финансовият министър каза, че е консултирал измененията с партиите от управляващата коалиция и е получил тяхната подкрепа, а на заседание на бюджетната комисия ще обсъди темата и с представителите на парламентарната опозиция.
Още по темата:
Томислав Дончев не изключва държавата да тегли заем
Гражданско сдружение: Ето няколко потенциални антикризисни икономически мерки
Томислав Дончев не изключва актуализация на бюджета заради коронавируса
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |