Снимка: БГНЕС
Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХ) предлага в търговските обекти да бъде излагана повече българска продукция производители от съответната област на страната, съобщиха от ведомството.
Целта е да се подпомогнат регионалните производители производители и организации на производители, работещи на територията на областта, в която се намира съответният търговски обект или до 200 км. от областния център.
"Голяма част от родната продукция е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. Чрез монополното си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност.", подчертават от министерството, като допълват, че местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната.
"Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат", допълват от министерството.
Търговските обекти се задължават да обособят площи, в които да се предлагат само мляко и млечни продукти от българско сурово мляко, както и риба и рибни продукти, месо и месни продукти, ориз, брашно, хляб, яйца и яйчени продукти, масла и мазнини, мед. Същото важи за местните картофи и кореноплодни, и зеленчуци - пресни, сготвени, консервирани, замразени, изсушени, ферментирали, както и за зеленчуковите сокове.
Предложената мярката обхваща и плодовете - пресни, замразени, изсушени, консервирани, под формата на нектари и плодови сокове, конфитюри, мармалади, желета и компоти. Месните и месно-растителните консерви, готовите за консумация храни в консервиран, замразен, концентриран или изсушен вид също са включени сред храните, които трябва да се ползват с приоритет при предлагането.
Проектът за постановление, с което се регламентира тази мярка, е изпратен до всички заинтересовани страни за становище. Той е съставен след предварителни разговори между МЗХГ и Сдружението за модерна търговия, като целта е да бъдат стимулирани търговските вериги да подкрепят българското производство и българските производители.
Разговорите не доведоха до никакви действия и разбиране от страна на частните оператори, което наложи настоящото предложение. С него не се въвеждат регулации в дейността на частните оператори, а само задължава обектите да предлагат продукцията на местни български производители.
"Позицията на Сдружението за модерна търговия, която бе разпространена в медиите, е манипулативна по отношение на заплахите за покачване на цените. В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение - площи за предлагане на продукцията на местното население. По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките.", посочват от министерството.
Още по темата:
Храните поевтиняха с 1.24% през втората седмица на март
Цените на храните на едро се понижиха с 0.4% в началото на март
Цените на едро на храните стопираха през третата седмица на февруари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |