Снимка: Личен архив
Извънредното положение в страната, обявено на 13-ти март, постави началото на една динамична ситуация и в сферата на потребителско поведение. Очаквано, консумацията на потребителите се пренасочи към онлайн покупки. Заедно с това обаче се появиха и нови, нетипични тенденции в потребителските нагласи, нужди и поведение, към които брандовете се налага да се адаптират. В онлайн търговията на техника, проучванията индикират нестандартно завишен интерес към дребна техника за кухнята.
Хлебопекарни, кафемашини и кухненски роботи биват най-купуваните и търсени технически уреди от българския потребител в момента, сочат данните на една от най-големите български вериги за бяла и черна техника "ЗОРА". Подобен тип анализи могат да служат за индикация, че българският потребител тенденциозно се насочва към домашно приготвяне, с цел да замени честите посещения до магазина. Друга категория, която според данните на "ЗОРА" бележи значими завишени продажби по време на COVID-19 са уредите за лична грижа - машинки за подстригване, епилатори, както и IT техника и аксесоари необходими за дигитално обучение и работа - лаптопи, принтери, рутери, уебкамери, мишки. Наблюдава се повишено търсене и при пречиствателите на въздух.
В сферата на забавлението, потребителите се насочват към игрови конзоли, аудио техника и смарт телевизори, което върви ръка за ръка с повишената консумация на видео и аудио стрийминг. Най - сериозен спад от "ЗОРА" отчитат в търсенето на смартфони. За сметка на ограничения трафик по магазините се проявява нова линия на поведение на стандартния потребител - повишена информираност и проучване преди покупка.
"Отчитаме намален трафик във физическите локации, но за сметка на това потребителите са фокусирани, идват с точно определена цел, в повечето случаи са информирани и запознати от сайта. Това показва необходимостта от предоставяне на повече информация на клиентите чрез интернет" споделя Георги Милушев, управляващ съдружник във верига-магазини "ЗОРА".
Нуждата от информираност и подробна консултация на потребителя изисква въвеждането на нови дигитални практики от пазара. За потребителите, които имат нужда от консултация с цел информирана покупка, от веригата магазини въвеждат нова услуга „Поръчка по телефона". По този начин клиентът спестява от време за посещение и от физическа консултация с експерт-консултант, като вместо това консултацията се осъществява по телефона, в стремеж да се отговори на нуждите на клиентите в момент на ограничения. От веригата магазини уверяват, че доставките се извършват при максимални мерки за сигурност като транспортните средства, с които се обслужват доставките също се дезинфекцират.
За тези, които все пак предпочитат да посетят физически магазин, търговските обекти на "ЗОРА" предприемат системни мерки за опазване - магазините се дезинфекцират ежедневно през три часа, като се допускат не повече от 2 до 3 клиента. Служителите биват снабдявани с предпазни маски, ръкавици и шлемове за касиерите, докато се спазва задължително разстояние от 2 м. един от друг.
Още по темата:
Ръст на производството и търговията на дребно, строителството спада през февруари
Ръст на производството и строителството, търговията на дребно спада през януари
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |