Снимка: Das Auto Service
Първата у нас Академия за автомеханици - DAS AUTO ACADEMIE е вече факт. За повече подробности, потърсихме нейния създател Крис Младенов*, който определи и разликите в практиките на автомеханиците в Германия и България, като отбеляза, че немските автомеханици работят по всеки автомобил сякаш е тяхна лична собственост.
Разкажи за Академията на Фолксваген, в която си получил своето образование в тази сфера?
Обучението там продължава 3 години и има 5 нива. Аз съм стигнал до 4-то ниво, в което се вписват 80% от всичко работещи във Фолксваген. Първо се запознаваме как се обслужват клиентите, какви са най-добрите практики. След това по различните модули се запознаваме технически с устройството на автомобила. За всеки модул се получава сертификат, който удостоверение.
Когато беше в Германия и наблюдавахте автомеханиците там, как се държат, кое нещо ви направи най-силно впечатление в сравнение с България?
Там работят с идеята за качество и това е на ежедневна база. Разликата от българските механици е, че немските работят по всеки автомобил все едно е техен личен. А при българските целта е да се конвертират средства и доста често не ги интересува самия автомобил или клиент. В Германия първото, което прави механикът, е да разговаря с клиента и да разбере в дълбочина какви са неговите оплаквания от автомобила. Клиентът реално е човекът, който има наблюдения над симтоматиката и проблеми. Там има изслушване и приемственост, която я няма в България. Тук се гледа по-бързо да се вземе колата; бърза се да се направи и съответно по-бързо да се вземат парите на клиента. В сравнение с България там този процес е ориентиран към клиента и към решаването на проблема му. Най-важно е той да остане доволен да получи допълнителна стойност и нещо, което не е очаквал. Например да си закара колата за ремонт, а след това му връщат измита - нещо, което не е очаквал да получи. Чак когато клиентът се е уверил, че услугата е достатъчно качествена, се плаща. Това също е съществена разлика с България. Там само хора, които са учили за това нещо и са преминали през различни кръгове на образование могат да го работят.
Какви лицензи се изискват за автомеханиците в Германия? Какви сертификати получават накрая?
В Германия се изисква най-висока степен на образование, а в България никой не го търси. У нас по-скоро е въпрос на лична отговорност. Например в момента господин „никой" се обявява за най-добрият механик, отваря един гараж и започва да работи. Това в Германия няма как да стане. Там има много училища, които са профилирани и то още от 6-ти клас. След като завършиш подобно училище, то обикновено намира работа или предлага варианти за по-висока спецификация. След като вземеш обучението, следват доста часове практическа работа. За да може изобщо да си помислиш да отвориш сервиз трябва минимум 3 години да си работил някъде другаде. Съответно нямаш и право да работиш сам по колите - трябва да имаш екип от специалисти. Отделно контролът е много строг - от работниците, през качеството на работа и материалите, които се влагат. Много важно е, че всеки ремонт, който се прави в Германия е с две години гаранция.
Относно епидемията - имате ли данни какъв спад в бизнеса е имало от началото на миналия месец?
И у нас, и в Германия, се наблюдава адаптиране на определени брандове. Тези, които не умеят да се адаптират и чакат, са хората, които започнаха да освобождават персонал и да говорят масово, че работата е спаднала. Конкретно при нас имаме ръст от 13%. По мои наблюдения, сервизите, които сме обучили и са над 500, също продължават да работят на пълни обороти. В момента клиентите са с намален бюджет и много внимателно избират на кого да се доверят. Затова е важно непрестанно да се гради кредит на доверие и добавена стойност. Например, както ние направихме, безплатна услуга „от врата до врата". В Германия по време на кризата имаше практика за безплатна диагностика, което иначе струва около 100 евро. По този начин в момента сервизите са пълни. Факт е, че в момента колите се използват много по-малко и това е добър период за диагностика и сервиз. Сега доверието се конвертира.
Поддържате ли връзка с немските си колеги за повишаване на нивото на обслужване тук?
Когато на местно ниво не можем да се справим с даден проблем, е много по-лесно да се допитаме до тези наши колеги. Второто голямо предимство е, че непрестанно комуникираш опит. Споделят се казуси и вече изпробвани решения. Най-близка връзка държим с колегите от Фолксваген, както и с малки работилници, техни партньори.
*Крис Младенов е експерт от сферата на автотехниците, инициатор и собственик на първата академия у нас за автомонтьори.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |