Снимка: iStock
Теодор Минчев
Търговията на БФБ е скучна и по нищо не наподобява на развитите пазари, на които технологичните компании "излетяха като ракети" през последната година. Поне това е мнението на масовия професионален и индивидуален инвеститор.
Да, ама не точно... Както се казва - който търси намира. И макар да са относителна рядкост, технологичните компании също присъстват на родния капиталов пазар, както и ракети, които се изстреляха през последната година, по подобие на случилото се на чуждите пазари.
Инвеститорите често имат навика да търсят "следващата Tesla" или "следващата ракета" (по аналогия на популярен интернет форум, в един от водещите икономически сайтове у нас) на фондовите пазари. И докато това е доста трудно на пазар, където има хиляди технологични компании, всяка с обещания за "светло бъдеще" и големи технологични успехи, може би на родния капиталов пазар вариантите са доста по-ограничени - и съответно по-лесни за идентифициране (предвид на това, че има три-четири технологични компании).
И веднага поглеждам към една компания, която още в своя зародиш (а не от сегашната историческа перспектива, при която е лесно да се види ръста), имаше признаци за това да се превърне в "истинска ракета", каквато се и оказа. Става въпрос за Алтерко...
Противно на скептицизма на инвеститорите на БФБ - компанията се отличава не само с голям ръст, но и с изключителна ликвидност (като се има предвид, че ликвидността е един от най-сериозните проблеми на БФБ, който отблъсква местните и чуждестранните индивидуални и институционални инвеститори), което е истинско чудо за родния капиталов пазар.
Поглеждаме към статистиката на Инфосток и виждаме, че акциите на Алтерко са поскъпнали със завидните 337% за последната една година, като 140% от тях са само от началото на годината.
Нещо повече, за последните 52-седмици се е изтъргувал обем в размер на 15.34 милиона лева, което би задоволило нуждата дори и на по-големи инвеститори за влизане и потенциално излизане от позицията, без плащане на значителна "ликвидна премия".
За последните три години представянето на акциите е още по-забележително като възлиза на ръст от 778.95%, при изтъргуван обем от близо 17 милиона лева. За пет години ръстът възлиза на 950%.
Как изглежда тази статистика съпоставена с Tesla?
Ако направим един паралел с книжата на "горещата Tesla" и представянето им за посочените периоди от време, то нещата изглеждат по следния начин:
Акциите на Tesla са поскъпнали с 250% за последната една година, а от началото на годината са загубили 14.25%.
За последните три години книжата на производителя на електромобили са увеличили пазарната си капитализация с 852%, или малко над повишението при Алтерко, а за последните пет години са добавили 1 282%.
Но инвеститорите се интересуват не само от доходността, но и от волатилността с която е постигната тази доходност. Инвеститорите в Tesla е трябвало да видят как моментно акциите им поевтиняват с 25% през 2020-та година (при най-голямата им корекция от връх до дъно), докато акциите на Алтерко са били далеч по-стабилни с най-голямо понижение от 10%, от връх до дъно, в края на 2020-та година за книжата на родната компания.
По отношение на резултатите, приходите на Алтерко за първото тримесечие, на консолидирана база нарастват с близо 70%, а печалбата нараства със 170%. С почти същия темп от 73% нарастват приходите на Tesla за първото тримесечие, на годишна база, докато печалбата се повишава с 2 637%.
Ако погледнем към счетоводните стойности на двете компании обаче, тази на Tesla е при ниво от 23.9 долара, според данни на Yahoo! Finance, при цена на акциите от близо 600 долара (PB от 25), докато Алтерко се отличава с 3.39 лева счетоводна стойност, при цена от 16.80 лева.
Интересно е още, че възвръщаемостта на собствения капитал при Tesla (ROE) e 7.16%, докато това на Алтерко е 9.9%. Приема се, че колкото по-високо е това съотношение, толкова по-добре.
И накрая, но не на последно място, трябва да отбележим, че директното сравнение на финансовите резултати на двете компании не бива да се приема като съвет за покупка, или продажба на акции, като инвеститорите трябва да имат предвид, че двете компании оперират в напълно различни сектори и произвеждат коренно различни продукти. Различни са и мащабите и размерите на двете компании, което също прави директното съпоставяне не особено удачно.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции
Още по темата: