Снимка: iStock
Теодор Минчев
Целта на всяка една компания е да реализира печалба за своите акционери. Но последната често не е най-важното нещо, което определя стойността и нейната пазарна оценка. Абсолютната стойност на печалбата на една компания не е единствената важна метрика. Инвеститорите, като че ли, ценят в много по-голяма степен възможностите на една компания да генерира ръст на печалбите и приходите, когато ги оценяват.
Не е изненадващо, че някои от най-големите по пазарна капитализация компания на БФБ са и най-бързорастящите такива. Защото инвеститорите на фондовите пазари се интересуват от бъдещето, а не от миналото. Те се опитват да оценят в момента свободните парични потоци и бъдещите печалби на компаниите.
Поглеждаме към пазарните оценки на родните компании и това веднага си проличава, че е в сила не само на международните пазари (за справка вижте оценките на компании като Amazon и Tesla, където се оценява ръстът на резултатите, а не самите резултати), но и на родния капиталов пазар.
И така – кои са компаниите с най-голям шанс да достигнат пазарна капитализация от 1 милиард лева, преди останалите? Естествено логично е (макар и не задължително) да са тези, които са с най-голяма капитализация в момента. Ето и кои са те подредени по размер на капитализацията:
Спиди АД
И най-ценната компания на БФБ в момента е Спиди. След спада на акциите от над 3% вчера, тя се оценява от инвеститорите на над 590 милиона лева. До тази невероятно оценка обаче, компанията достигна след силното поскъпване на акциите й от над 83% през последната една година.
Акциите на компанията са едни от малкото с положителен доход за инвеститорите и през предходните три години. Те поскъпнаха с 20% през 2020-та, с 12.2% през 2019-та и с 2.1% през 2018-та година.
Малко над 50% ръст ще са необходими на компанята от тук нататък, за да достигне пазарната й оценка заветната граница от 1 милиард лева.
Зад тези добри резултати обаче, несъмнено се крие едно нещо – ускорения ръст на печалбите на компанията. Нетната печалба нараства с 33.4% през 2018, с 33% през 2019-та, с 27% през 2020-та година. За деветмесечието на тази година, печалбата се повишава отново със здравословните 36%, което е ускоряване на темпа на ръст от миналата година.
Най-хубавото е, че в основата на повишението на финансовите резултати на компанията, стои стабилния ръст на приходите. Броят превозени пратки през третото тримесечие надмина 30 млн. броя, с 25% повече от същият период на миналата година.
Компанията се разширява и извън пределите на страната ни, като приходите й от външни пазари вече са около 19% от общите приходи, през третото тримесечие, спрямо 15% през третото тримесечие на 2019-та година.
Другото хубово нещо е изплащания от компанията дивидент. На 17.09.2021 г. се проведе редовното годишно общо събрание на акционерите на „Спиди“ АД, на което беше взето решение за разпределяне на паричен дивидент в размер на 28 232 499.75 лв. Размерът на дивидента за една акция е 5.25 лв. Дивидентът беше изплатен през октомври 2021 г. На база на последната цена на акциите от 110 лева, дивидентната доходност е в размер на 4.77%, което е доста над нулевата доходност на депозитите и почти изцяло компенсира инфлацията за последната една година.
Как ще стигнат до 1 милиард лева?
Продължаване на тренда на ръст на приходите и печалбите с темпове от 20 до 30% на година, благодарение на разрастване на бизнеса у нас и чужбина, могат да са факторите, които да отведат Спиди към пазарна оценка от 1 милиар лева. Дали това ще се случи през следващата година? Може и да е трудна цел, която да е по-достижима до края на 2023-та година.
Спиди обаче, е пример за това как инвеститорите оценяват растежа и му придават много по-голяма тежест от тази на абсолютната стойност на печалбата. Защото бъдейки най-високо оценената компания, тя не е компанията с най-голяма абсолютна печалба, изпреварвана от поне три-четири компании.
Софарма АД
Софарма е с пазарна оценка от близо 569 милиона лева, като не е много далеч от капитализацията на Спиди. Всъщност Софарма почти винаги е била на челно място по пазарна капитализация сред членовете на SOFIX в историята на индекса. До настоящата си оценка българският фармацевтичен холдинг достигна след поскъпване на книжата си от 37% за последната една година.
Софарма е и една от компаниите на БФБ с най-голяма абсолютна стойност на печалбата. Последната обаче, е доста непостоянна в годините и се лакатушеше сериозно. По данни на Софарма, за първите десет месеца на годината продажбите й на продукция намаляват със 2% спрямо същия месец на миналата година, като ръстът на продажбите на вътрешния пазар от 19% се компенсира до голяма степен от спада на износа с 13%.
Ясно е, че Софарма не е компания ориентирана към ръст. Тя обаче е стабилна компания, с диверсифициран бизнес, който може да не е напълно оценен от пазара.
На практика Софарма е с може би най-голям шанс да се превърне в първата българска компания с пазарна оценка от 1 милиард лева.
Наскоро тя предложи варанти, които да могат да бъдат използвани при евентуално увеличаване на капитала. Предложени бяха 44.93 милиона варанта, а те биха станали изгодни при цена на акциите от 4.41 лева за акция в рамките на три години след увеличаването на капитала. Казано по друг начин, ако тези варанти бъдат упражнени, най-вероятно при цена над посочената и при новия капитал на компанията, който би бил 179.7 милиона лева, пазарната капитализация би се доближила до нивото от 800 милиона лева. Какво биха били още едни допълнителни 25% ръст от там нататък...
ЧЕЗ Разпределение
Още една компания откриваме с пазарна оценка от над 500 милиона лева. И това е ЧЕЗ Разпределение. Дружеството се оценява на 555 милиона лева, като акциите му са поскъпнали с 25% за последната една година. Това става реалност след разнопосочно представяне през предходните три години – спад от 26.2% през 2018-та година, последван от ръст от 10% през 2019-та и 5.45% през миналата година.
Нетната печалба за първите девет месеца на годината се понижава до 27.08 милиона лева, спрямо 37.12 милиона лева година по-рано. Това въпреки повишаването на приходите от основна дейност с малко над 20 милиона лева до 288.25 милиона лева за посочения период. Влошаването на резултата се предопределя основно от нарастването на разходите със значително по-високи темпове, които се повишават с близо 32 милиона лева.
Като цяло компаниите от сектора на така наречените комунални услуги, където попада ЧЕЗ се ценят като защитни компании, срещу спад на борсите, както и заради традиционно високата им дивидентна доходност. Последната обаче, не е много сигурна че ще се материализира, а именно върху нея може да се обоснове по-нататъшното поскъпване на акциите, ако изобщо някога видим пазарната оценка на компанията при заветната граница от 1 милиард лева.
Алтерко
По-горе говорихме, че ръстът на резултатите до голяма степен е свързан с представянето на акциите на една компания. И ако има още една компания ориентирана към ръст в SOFIX, то това определено е Алтерко, който се възползва от това да работи на международните пазари.
Пазарната оценка на компанията, може и да изглежда далеч от заветната граница от 1 милиард лева, като е при ниво от 446.4 милиона лева в момента, но имайте предвид, че тя е нараснала над 4.3 пъти само през последната година. А за последните три години, акциите на компанията са се повишили 10.5 пъти. Ново удвояване на стойността й през следващата или следващите две години и можем да видим достигане на заветната граница.
Определено в помощ за по-нататъшното повишение може да е листването на акциите на компанията на борсата във Франкфурт. В основата на ръста обаче, стои именно силния ръст на финансовите резултати на компанията.
Въпреки изключително силното поскъпване в акциите на Алтерко – с близо 350% за последната една година, компанията все още се търгува със съотношение цена-печалба на консолидирана база от около 22. Това се дължи на ускорения ръст във финансовите й резултати.
На база на консолидираните резултати за второто тримесечие, нетната печалба нараства над два пъти – до 6.86 милиона лева, спрямо 2.79 милиона лева година по-рано. Това прави нетен доход на акция в размер на 38.1 стотинки, спрямо 18.6 стотинки година по-рано.
Приходите от продажби нарастват до 28.33 милиона лева, спрямо 18.54 милиона лева година по-рано, или повишение от 52.8%, в среда на пандемия.
Разбира се, само по себе си сравнение с миналата година, когато бяхме в пика на пандемията и масови блокировки в цяла Европа, не е много показателно. Затова е много по-добре да направим сравнение с година по-рано, за да отчетем реалната динамика в резултатите.
За полугодието на 2019-та година, консолидираните продажби на Алтерко са били в размер на 24.04 милиона лева, с 33.7% по-високи от тези в размер на 18.16 милиона лева година по-рано. Тоест ако прескочим 2020-та година и вземем за база 2019-та, приходите през първото полугодие на тази година нарастват със 17.8%.
Значително по-голямо е повишението на печалбата, която е била 859 хил. лева през първите шест месеца на 2019-та година. Ако се разровим по-дълбоко, повишаването на печалбата в пъти се предопределя основно от намаляването на себестойността на продажбите. Настоящата печалба за първите шест месеца на тази година се реализира при значително по-ниска себестойност на продажбите от 13.92 милиона лева, спрямо 17.04 милиона лева през 2019-та година. Тоест компанията значително подобрява своята оперативна ефективност.
Въпросът, който стои пред инвеститорите сега е - ще може ли Алтерко да продължи да подобрява, или най-малкото да запази брутните си маржове (при наблюдаваната инфлация за всичко от труда до материалите)? Другият въпрос, който трябва да си зададат инвеститорите е – забавят ли се реално темповете на ръст на приходите, или това е само временно явление, следствие от пандемията?
При всички положения, големината на компанията и нейната пазарна оценка могат да започнат да тежат вече, или най-малкото да забавят темповете й на поскъпване от последната година.
Иначе по отношение на коефициентите възвръщаемост на собствения капитал и възвръщаемост на активите, Алтерко стои доста добре със съответно 37 и 31%. Съотношението цена-счетоводна стойност е при ниво от 6.67 а съотношението цена-продажби на консолидирана база – също не е особено високо при 6.29.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на пода на БФБ