Снимка: iStock
Печалбата на Спиди за изминалата година възлиза в размер на 39.16 милиона лева, според неконсолидирания отчет на дружеството, публикуван на сайта на БФБ. Това е лек спад спрямо реализираната година по-рано нетна печалба в размер на 41.06 милиона лева.
Приходите от куриерски услуги реализират ръст от 19.9% на годишна база през първото полугодие до 305.7 млн. лв. (2022: 255 млн. лв.). Нарастването се дължи на доставките в страната, като от началото на годината с равен принос са както онлайн търговията, така и бизнес сегмента. Увеличението се дължи, както на по-големият брой обработени пратки, така и на увеличението на тарифата на основните услуги през септември 2023 г.
Положителен ефект върху приходите има вливането на Геопост България и Рапидо експрес енд лоджистик, чийто приходи се отчитат в Спиди АД от датата на вливането 23.05.2023 г. Реализираният ръст при международните доставки от 47% на годишна база за 2023 се дължи на вливането на Геопост България, което обслужваше международните доставки за от/до Гърция, която е от най-бързо растящите сегменти.
Извън Геопост България, международните доставки запазват нивата си от предходната година, поради по-слабото развитие на съответните пазари и навлизането на нови оператори, които предлагат доставки. Актуализацията на тарифата през септември 2023 г. има ограничен ефект като се компенсира от намалената такса гориво. Увеличението на цените е под общия темп на инфлация, като по този начин „Спиди“ АД продължава да поддържа конкурентни цени, като същевременно подобрява удобството и качеството на услугата. Изградената офисна мрежа и поддържаните най-ниски цени между офиси и автомати все повече утвърждават „Спиди“ АД като предпочитан доставчик и широка клиентската база от индивидуални клиенти. 3 Броят превозени пратки за годината е 49.4 млн. броя, с 16% над предходната година. Това е под общото нарастване на приходите, поради увеличаването на цената на услугата спрямо миналата година и растящия дял на пратките от/до Румъния и Гърция, където цената на услугата е по-висока.
Инвестициите в дълготрайни активи през отчетния период са 29 млн. лв. Продължава разширяването на логистичните площи (7 млн. лв. за периода). Придобитите транспортни средства (14 млн. лв.) се възстановяват до обичайните нива след намалените обеми през 2022 г.. Инвестициите в линии за автоматизирана обработка на пратките до голяма степен са завършени, поради което спада размера на придобитите машини и съоръжения (1.7 млн. лв.). Развитието на софтуерното и техническо обезпечаване са от ключово значение за поддържане на ефективността и конкурентоспособността на Спиди АД - инвестициите в софтуер и компютърно оборудване са в размер на 5.2 хил. лв.
Основните разходи са за подизпълнители и възнаграждения, които формират над 80% от оперативните разходи. Техният размер до голяма степен е обвързан с броя обработени пратки. През 2023 разходите за подизпълнители са в размер на 134.6 млн. лв. (2022: 109 млн. лв.) и нарастват с 23.4%. Разходите за възнаграждения нарастват с съразмерно с увеличението на приходите и броят пратки, 18.8%, до 70.6 млн. лв. (2022: 59.4 млн. лв.).
Направените инвестиции в автоматизация на обработката на пратките водят до увеличение на производителността на служителите и компенсират растящите разходи за възнаграждения. Увеличава се сумата на доставките, обвързани с наложени платежи, както и клиентите заплащащи с дебитни/кредитни карти, което се отразява на разходите за банкови такси и инкасо достигащи 3.8 млн. лв. (2022: 2.9 млн. лв.).
Таксите при картовите плащания при наложените платежи нямат отражение върху крайния финансов резултат, тъй като са за сметка на изпращащия пратката и кореспондират със съответния приход. Въведената услуга „Смарт контрол“ и стартираната програма за обратна връзка на обслужените клиенти значително увеличи обменяните съобщения с клиентите, което се отразява в посока нарастване на разходите за комуникации.
Понижението на цените на електроенергията от началото на годината и предприетите мерки за понижаване на потреблението понижи разходите, като за годината се реализира спад от 13.6% на разходите за комуникации и комунални услуги до 5.8 млн. лв. (2022: 6.7 млн. лв.). Разходите за материали нарастват с 5.6%. Близо половината от разходите за материали се формират от горива, които се понижават с 11.5% през периода, въпреки нарасналия брой пратки. През 2022 г. в края на 1-во тримесечие и началото на 2ро тримесечие имаше рязък скок на цените на петрола, който през последните месеци трайно се понижават. Това се отрази и в понижение на цените на горивата. Изменението на цените на горивата няма съществено отражение върху финансовия резултат, тъй като цената на горивото, чрез допълнителната такса гориво, е компонент в общата цена за клиента. По-високата цена на горивото кореспондира с увеличение на крайната цена за клиента и обратно.
На 27.06.2022 г. се проведе редовното годишно общо събрание на акционерите на „Спиди“ АД, на което беше взето решение за разпределение на дивидент в размер на 21 510 476 или 4 лв. на акция.
За последната една година акциите на Спиди са поскъпнали с 32%.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари