Снимка: Личен архив
Акциите на Трейс Груп Холд АД отбелязаха повишение през последния месец, освен това дружеството предложи дивидент в размер на близо 29% от реализираната печалба. Добрите новини не спират за компанията и по отношение на инвестиционните й планове. За повече подробности потърсихме Боян Делчев*, член на Управителния съвет на Трейс Груп Холд АД и Главен изпълнителен директор на компанията от началото на 2013 година.
През тази година „Трейс Груп Холд" АД предложи дивидент в размер на близо 29% от реализираната печалба, или малко над 6.3 стотинки на акция. Смятате ли тази политика на разпределяне на дивидент да бъде запазена и в бъдеще?
Дивидентите са един от решаващите фактори за инвеститорите в български акции. За мениджърския екип на „Трейс Груп Холд" АД раздаването на дивиденти е уважение към всички акционери в компанията - малки и големи. Трейс се стреми да поддържа последователна дивидентна политика като размерът на разпределения дивидент е от порядъка на 18 до 30 % от печалбата за предходната година. И тази година не е изключение. През 2015 г. дружеството изплати на своите акционери дивидент в размер на 3,3 млн. лева, което е 29% от печалбата за 2014 г., а този за 2013 г. /3 млн. лв./ дори надхвърля 30% от печалбата.
Как се развива бизнесът на „Трейс Груп Холд" АД в Сърбия и можете ли да ни разкриете малко повече за инвестиционните си планове там?
Сръбският пазар не е лесен, въпреки близостта ни като език и култура, той беше предизвикателство за нас. Спечелихме, преди няколко години, на търг изграждането на няколко участъка от източната и южната част на Коридор 10. Започнахме изграждането им с много хъс и професионализъм. Въпреки пречките от всякакъв характер, се справихме, първи от строителите завършихме нашата част от АМ Автомагистрала Е 80, участък Ниш- Димитровград: В скоро време ще завършим и изграждането на може би най-сложната отсечка от Коридор 10 - 5 километровия участък Гърделица - Царичина долина. В Източна Сърбия закупихме двете най-мощни пътностроителни дружества - в Ниш и Враня. 90% от екипа ни е от сръбски инженери, проектанти и строителни работници. Ние, внедрихме нашата организация на работа, продължихме традицията да развиваме млади кадри и да им даваме позиции, които позволяват професионално развитие. Мениджърският екип на Трейс Сърбия започва рехабилитация на 13 км участък от Държавен път IB 39, Vlasotince - Svođe на стойност около 653 000 000 RSD с финансиране от Международната банка за възстановяване и развитие, Европейската инвестиционна банка и Република Сърбия. През следващите две години очакваме изпълнението на проекти освен в пътното и мостово строителство, и в жп инфраструктурата, високото строителство и изграждането на метрополитен.
Какви ключови проекти планирате до края на 2018 година и в началото на 2019 година?
Продължаваме строителството на участъци от Третия лъч на софийското метро и изграждането на 5 метростанции - при театър „Зад канала", Овча купел и Орлов мост, продължаваме рехабилитацията на жп линията от София до Бургас и на първи август беше пуснато движението в участъка от Скутаре до Белозем. Продължава ремонтът и на жп линия Змеево - Стара Загора. Участваме във всички търгове за железопътно строителство в страната, които надхвърлят 1,5 мрд., както и в търговете за пътно строителство. Като компания с богат опит в жп строителството и метростроителството имаме амбицията да приложим тези умения и в Сърбия.
Съвсем скоро обявихте, че сте регистрирали клонове в Македония и Украйна. Накъде ще нараства географията на вашия бизнес в чужбина?
Според анализ на Европейската комисия, отрасъл „Строителство" е най-големия работодател в Европа. "Трейс Груп Холд" АД е част от този пазар. Като европейска компания ние предприехме поредица от целесъобразни действия по търсенето на нови пазари, по разширяване на портфолиото на дъщерните ни дружества, включително чрез разширяването на инвестициите в чужбина и придобиването на нови специализирани дружества.
Географията на Трейс е там където има условия за работа в реална конкурентна среда.
Известни сте като компания, която открива и изгражда мениджърските си екипи. Плюсовете на тази система са ясни, но има ли тя минуси и как ги компенсирате? Каква е равносметката досега?
Запазена марка на Трейс са младите мениджърски екипи. Ние създаваме едно ново поколение инженери и строители, които освен специализираните знания притежават аналитични умения, практическа изобретателност, добри комуникационни умения, знания за бизнеса и неговото управление, лидерство. Проф. Николай Михайлов преди две години създаде с ВУЗФ съвместна магистърска програма „Бизнес мениджмънт и планиране в строителството".
Как и на какво научаваме младия специалист и работник, за да бъде успешен, е наша отговорност. Сълзите в очите, предизвикани от радостта и удовлетвореността от свършената работа, превръщат минусите в плюсове - те са „компенсацията", те са критерия, че е имало инфарктни ситуации, обратно броене, афект, но не и провал.
Насочихте се скоро и към изграждането на депа за отпадъци. Какви са перспективите за този бизнес, ако спре еврофинансирането за него?
Изграждането на депа за отпадъци не е нова дейност за нас. Целта на дружеството е да се утвърди като гъвкава европейска компания, чието портфолио включва както всички отрасли на инфраструктурното строителството - пътища, летища, метрополитени, така и строителство на пречиствателни станции, ВиК проекти, екопроекти, високо строителство.
*Инж. Боян Делчев е член на Управителния съвет на "Трейс Груп Холд" АД и Главен изпълнителен директор на Компанията от началото на 2013 година. Завършва Висшето строително училище „Любен Каравелов", специалност „Строителство на сгради и съоръжения". Той е един от изявените ръководители на проекти на „Трейс Груп Холд" АД в областта на метростроителството и жп строителството. Инж. Делчев бе ръководител на проекта за изграждане на столичното метро в участъка от бул.„Патриарх Евтимий" до бул. „Черни връх", с дължина от 2.6 км и 3 метростанции. Преди това е ръководил и изграждането на метростанция „Младост 1" и прилежащото й трасе. Инж. Делчев участва в управление на строителството на рехабилитацията на жп линията Пловдив - Бургас.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg