Снимка: Личен архив
„Алтерко" АД постигна ръст от над 50% в пазарната оценка от публичното си предлагане през 2016 г. За няколко години компанията успя да създаде и богат асортимент от продукти. За повече подробности потърсихме Димитър Димитров*, изпълнителен директор на „Алтерко" АД.
Алтерко проведе публично предлагане през 2016-та година. Освен ръст от 52% в пазарната оценка от тогава, какво друго спечели компанията от публичността?
Може да се каже, че от 2016 г. насам компанията порасна във всяко едно отношение - благодарение на получената инвестиция успешно стартирахме и продължаваме да развиваме един нов бизнес. На първо място, публичността направи възможно от телекомуникационна да се превърнем във високотехнологична компания. Нещо повече, развитието на IoT продуктите надгради над вече постигнатото в мобилния сектор и го доразви, а това нямаше да е възможно без финансовата подкрепа на нашите инвеститори. На следващо място, продуктите и услугите ни придобиха по-голяма популярност. Първо - защото те се ползват с доверието на потребителите и бизнес клиентите не само заради високото си качество, но и заради факта, че зад тях стои производител и доставчик, който е публично дружество и второ - защото още през първата година от публичността си, Алтерко взе участие в редица международни изложения и форуми, на които привлече вниманието на големи клиенти и дългосрочни партньори. Доказателство за това е и участието на Алтерко Роботикс ЕООД в Hub:raum - програмата на Deutsche Telekom за разработка на иновации. В края на месец февруари тази година дружеството за поредна година беше представено и на най-голямото изложение за мобилни технологии в света - Mobile World Congress 2019 (MWC 2019), където е добре познато със своите продукти сред редовните посетители и участници. Брандът Алтерко стана добре разпознаваем и лесно асоцииран с нашите продукти и услуги.
Освен популярните продукти на компанията като - MyKi, MyPet, She, Shelly, с какви нови продукти планирате да изненадате потребителите?
MyKi, MyPet, She, Shelly са нашите продуктови линии. За няколко години успяхме да създадем богат асортимент от продукти, които продължаваме да развиваме. На MWC 2019 в Барселона представихме нашите NarrowBand IoT (NB-IoT) устройства за умен дом, които са част от продуктовата линия за автоматизация на дома Shelly. Умни сензори за пожар и дим и управление на качеството на въздуха, сензор за врата със сигнализация и аларма, смарт контакт, сензор за движение и умен бутон, осигуряващи комфорт и сигурност бяха само част от новите NB-IoT продукти на Алтерко Роботикс EOOД, които представихме на изложението. В края на миналата година представихме и най-новото си устройство от серията MyKi - тракера за автомобили и товари MyKi Auto. Надяваме се тези продукти да са също толкова успешни, колкото останалите от техните серии. За момента не планираме създаването на нови продуктови линии, а ще продължим да развиваме тези, като разширяваме портфолиото от продукти и услуги, които можем да предложим на нашите клиенти.
Много се говори, че умните технологии са бъдещето. До колко българите са подготвени за това бъдеще и колко умен е българския дом? Споделете някаква интересна статистика, ако разполагате с подобни данни!
За съжаление, статистиката на продажбите ни показва, че търсенето на продукти за автоматизация е значително по-голямо в чужбина отколкото на местния пазар. Броят на продадени продукти от серията Shell в страни от Западна Европа и САЩ неколкократно превишава тези продадени на вътрешния пазар. Прави впечатление и фактът, че в България интересът е основно от страна на строителни компании, които търсят начин да подобрят качеството на предлаганите от тях имоти, докато в чужбина интересът към тези продукти е основно от крайни потребители, които търсят смарт решения за своя дома. В това отношение, българският пазар има изключителен потенциал за развитие и се надяваме това скоро да проличи и в статистиката на продажбите на нашите продукти.
Алтерко намери стратегически партньор за дейността си с мобилните разплащания - сделка за поне 7.9 милиона евро при стойностна оценка от 5.5 EV/EBITDA. Какви са бъдещите Ви инвестиционни планове и накъде смятата да разширявате дейността си?
Както вече няколко пъти е ставало дума, Алтерко АД ще продължи да инвестира в развитието на IoT бизнеса, разработването на нови продукти и навлизането на нови пазари. Надяваме се да изградим и успешни бизнес партньорства с някои от най-големите телекомуникационни оператори.
Планирате ли листване на друг чуждестранен фондов пазар?
За момента не планираме листване на чуждестранен фондов пазар.
Планирате ли нова продажба на акции на служители на холдинга, както това стана през септември 2018 година. Каква беше целта и постигната ли беше тя?
Истинската стойност на една компания са нейните служители. Инвестицията в развитието на бизнес би била напразна, ако зад нея не стои необходимият ресурс от хора. За успешната реализация на компанията до момента ние разчитаме не само на нашите инвеститори, но и нашите служители. Предоставянето на акции на служители беше акт на признателност за приноса им към компанията. Разчитаме, че с това те са вече не само служебно, но и лично ангажирани с дейността на компанията и ще вложат още повече за нейния просперитет. Резултатите за последното тримесечие на 2018 г. показват, че сме на прав път, което ни дава основание да помислим и за следващи такива кампании.
Компанията Ви има офиси в 8 страни, сред които Македония, Румъния, Тайланд, Сингапур, Малайзия, САЩ, Сърбия и България. Смятате ли да разширявате локациите си на продуктовия пласмент и ако да, в кои страни ?
Към настоящия момент това са пазарите, на които телекомуникационните компании от холдинга предлагат мобилна свързаност, а продуктите на Алтерко Роботикс ЕООД имат потребители в над 90 страни. За разпространението на смарт продуктите си разчитаме освен на Интернет и на локални мобилни оператори, като постоянно се стремим да разширяваме мрежата си от партньори на нови пазари.
Изпитва ли Алтерко проблеми с липсата на квалифицирани кадри, както много компании. Как решавате този проблем и с какво стимулирате служителите си, за да ги задържите?
Проблемът с липсата на кадри в IT сектора е обща за всички технологични компании. Голямата конкуренция на пазара прави намирането на кадри и задържането им изключително трудно. В допълнение, темпът на развитие на технологичния сектор не съответства на нивото на развитие на пазара на труда. От една страна, липсват висококвалифицирани кадри, а от друга - конкуренцията и високо търсене на персонал стимулират неговото непостоянство и изисквания, които не винаги съответстват на неговите качества. Алтерко АД постоянно разширява екипа си, но не толерираме нелоялност и липса на професионализъм. Инвестираме средства и време в развитието на настоящи и обучението на нови кадри, които имат интерес и желание да се развиват заедно с компанията.
*ИТ предприемач и иноватор, изпълнителният директор на "Алтерко" Димитър Димитров създава първата си компания малко преди да завърши средно образование. Тя е специализирана в разработката на софтуер за 8- и 16-битови компютри.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg