Снимка: Личен архив
Две новини около „Браво Пропърти Фонд" АДСИЦ - закупуването на бизнес сграда и вписването от КФН на емисия акции издадена в резултат на увеличение на капитала, ни накараха да потърсим за повече подробности Асен Лисев*, изпълнителен директор на акционерното дружество със специална инвестиционна цел.
Следвайки стратегията си за инвестиране в първокласни имоти, генериращи доход от наем „Браво Пропърти Фонд” АДСИЦ сключи сделка за придобиване на офис сграда “OFFICE A” за сумата от 59 457 232 лева без ДДС. Можете ли кажете какви други инвестиции планирате в средносрочен план и какви са очакванията Ви за тази година по отношение на финансовите резултати?
С нетърпение очакваме да приключи финансовата година и да предложим на акционерите разпределение на първия дивидент. Междувременно продължаваме да търсим нови сгради, които да добавим в портфейла на „Браво Пропърти Фонд" АДСИЦ. Търсим готови съвременни сгради, които имат потенциал да носят стабилен и дългосрочен доход.
КФН вписа емисия акции издадена в резултат на увеличение на капитала на „Браво Пропърти Фонд" АДСИЦ от 650 000 лева на 36 700 000 лева. Превърна ли се увеличението на капитала в конкурентно предимство за „Браво Пропърти Фонд" АДСИЦ и ако да, какви са основните плюсове за компанията като цяло?
Не бих казал, че увеличението на капитала е конкурентно предимство, защото вече сме го инвестирали. Би било някакво конкурентно предимство да имаме набрани пари, с които да можем да сключваме бързо нови сделки, защото публичните дружества като Браво Пропърти Фонд са по-бавни при купуването на сгради в сравнение с останалите инвеститори на пазара на недвижими имоти, заради регулаторните изисквания и процедури. Нашето ново конкурентно предимство е, че вече имаме закупен първокласен актив, който ще носи дивиденти на акционерите. А основното ни конкурентно предимство, е че в лицето на MBL имаме обслужващо дружество, което е пазарен лидер и има доказани успехи в сферата на бизнес имотите.
Пазарът на недвижими имоти в България се оказа динамичен през 2018 г., както по отношение на търсенето и предлагането, така и по отношение на цените на недвижимите имоти. Какви са прогнозите Ви за настоящата 2019 г., ще продължи ли ценовият ръст от изминалата година?
Не и с високи темпове. Вярвам, че пазарите на парцели, жилища, търговски и офис площи са достигнали до едно равновесно ниво, което ще се задържи поне през 2019 г. В някои сегменти може да има пренасищане и краткосрочни корекции надолу, но не може да се говори за балон на цените, както беше преди 12 години.
Ако трябва да предложите 3 кратки съвета към начинаещите инвеститори в сектора на недвижимите имоти какви биха били те?
- Инвестирайте тогава, когато сте спестили достатъчно пари и имате свободни средства, които не са Ви необходими за издръжка на Вас или Вашето семейство.
- Преди да инвестирате свободните си средства, преценете дали искате сигурен, но сравнително ограничен доход, какъвто носят готовите и отдадени под наем имоти или сте по-спекулативно настроен и искате да заложите на ръст на цените на даден актив, било то парцел за строителство, апартамент, магазин или офис. Още един фактор, който има отношение към сигурността и възвръщаемостта е дали и колко заемни средства да ползвате.
- Трябва да отговорите и на въпроса, колко време можете да отделите за вашата инвестиция в недвижим имот. Имате ли свободно време, което да вложите редом с парите си или предпочитате пасивна инвестиция, при която няма да отделяте от свободното си време или ще поверите задачата на някой друг.
Всяка компания разчита на своя персонал. Как успявате да задържите и мотивирате служителите си?
Първата ни задача е да намерим и назначим мотивирани служители, които да добавят енергия и ентусиазъм към работата на екипа. След това да поддържаме и подхранваме тяхната мотивация, като им предложим среда с висок професионализъм, в която резултатите и успехите се отплащат, както с материални стимули, така и с усещането за добре свършена работа и положителна оценка от страна на клиентите. При нас всеки служител трябва да се чувства важен, значим и на мястото си.
Кое е най-определящото за наемателите на офиси днес, цената, локацията, качеството на отдавания имот или други по-важни фактори?
За наемателите на офис площи, най-важни фактори остават добрата локация и наличие на добър градски транспорт, големината и формата на етажния план, техническите характеристики на сградата и удобствата за служителите. Близостта до други офис сгради и търговски център също е голямо предимство. Чувствителността към наемната цена намалява значително в последните години и се вижда ясна тенденция за грижа за служителите, а не робуване на бюджетните ограничения.
*Асен Лисев е изпълнителен директор на „Браво Пропърти Фонд" АДСИЦ и работи повече от 15 години неуморно и със страст на имотния пазар в България. След 3 години кариера в банковата сфера, от 2005 г. насам, той работи в сферата на бизнес имотите, като е консултирал много сделки и проекти за изграждането на офисни, търговски и други сгради. Сред компаниите, с които е работил са: Danaos Development, ECC, Europa Capital, GE, Heitman, Immo East, Merrill Lynch, Quinlan Private, Soravia, Tishman International и много други. Асен Лисев има бакалавърска степен по Икономика от Софийския Университет и MBA степен по Финанси от Kogod School of Business във Вашингтон.
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg