Снимка: Личен архив
Какви са особеностите на българския пазар на пиво, какъв е профила на средностатистическия потребител на бира и какви са неговите предпочитания. За повече подробности потърсихме Димитър Чукарски, Председател на СД на Ломско пиво АД.
Пивоварният завод „Ломско пиво“ е с дългогодишна история, бихте ли посочили кои са факторите, които допринесоха за успешния бизнес на компанията?
На първо място безкомпромисното подбиране на най-качествените суровини, независимо от цената им и стриктно спазване на класическата технология за производство на бира. Освен това разполагаме със супер професионалния екип, които вари и отглежда бирата. Неслучайно казвам “отглежда”, защото това е жив продукт, който се развива, ферментира, отлежава и се газира за не по-малко от двадесет и пет дни при съответни, строго-контролирани условия.
Какви са особеностите на българския пазар на пиво и как бихте описали средностатистическия потребител на бира и неговите предпочитания?
Особеностите на българския пазар на бира се променят непрекъснато. Все повече хора бягат от евтините масовки, които рекламите непрекъснато набиват в съзнанието им. За много ценители на пивото има вече значение дали бирата им е само от малц, както са нашите или е с различни евтини сурогати; дали е естествено газирана, както ние я правим или е газирана изкуствено, като лимонада; дали цветът идва от различни специални малцове, както при Ломско пиво или цветът е постигнат с хранителни оцветители. Моят апел към клиентите е да четат внимателно съставките на етикета и да залагат на класическата технология, която в България само ние съумяхме да запазим.
Станахме свидетели на много нововъдения на пазара на пиво у нас през последните няколко години. Какви по-значителни инвестиции направихте през последните години и какви са плановете ви за в бъдеще? Ще изненадате ли потребителите с нови продукти и ако да в каква насока са плановете ви?
Ние всяка година оповестяваме планираните инвестиции и съответно инвеститорите и всички заинтересовани лица могат да се запознаят с тях. Най-значителните инвестиции са в следните направления: Закупуване на нов хладилен компресор с цел осигуряване на необходимите минусови температури. Беше внедрена и много нова техника в бутилиращите линии.
Важното е, че всички наши инвестиции, а те са за милиони лева, през последните години са подчинени на запазването на класическата технология, по която работим. Нямаме съмнение, че точно тази технология дава възможност да се произведе уникално вкусен и качествен продукт. Този продукт е много различен от силно индустрализираните масови продукти, които разполагат с огромни бюджети и за тях съблюдаване на правила в конкуренцията е пожелание.
Продуктите на компанията са отличавани с медали на международни изложения. Кое допринесе за това признание и планирате ли пускането на нови продукти? Задължително ли е една бира да бъде отличена с медал, за да се докаже като добра марка?
Получаването на награди е свързано с приятно усещане, но не медалите дават добрия вкус. А говорейки за вкусове смея да заявя, че 2019 г. е най-успешната в 125-годишната история на Ломско пиво. Обогатихме колекцията на марката Ломско пиво с крафт вариант и изключителна Weiss бира, представихме ново семейство бири с марка “Пустиняк”, за наши партньори създадохме Pale Ale и Indian Pale Ale бири, които получиха еднозначно добър прием от бирените фенове. С неприкрита гордост мога да споделя, че имаме най-богатото портфолио от бири с предложение за всеки вкус. И всички те произведени сто процента от малц, с от три до шест вида хмелове, различни видове немски дрожди и пречистена изворна вода.
С какво помогна публичността на „Ломско пиво“ за развитието на компанията през годините?
Публичността дава видимост на компанията сред по-голям кръг заинтересовани лица – инвеститори, акционери, финансови анализатори и медии. В същото време публичността е в голяма степен гаранция за прозрачност. За разлика от нашите конкуренти, които не са български публичмни компании ние разкриваме информация на тримесечна и годишна база. По този начин не само нашите инвеститори, но и потребители могат да получат информация относно прозрачността на бизнеса. Това от своя страна е предпоставка и за устойчиво развитие и ангажираност на мениджмънта на компанията към всички групи заинтересовани лица.
Цена, или качество? А може би и двете, какво избира българинът и правите ли сравнителен анализ спрямо конкурентите си. Къде се намира "Ломско пиво"?
Да го кажа по друг начин – Качеството си има цена! Различните потребители имат различен подход – за ценителите е важно преди всичко качеството и ние доста работим за тях. За съжаление у нас немалко хора са водени само от критерия цена и тук ние нямаме шанс да се преборим с индустриалните сурогатни бири. При нас висококачествените суровини и спазването на класическата технология имат своята цена и ние не можем да си позволим да участваме в ценовите войни на пазара. Предлагаме високо качество на много конкуренти цени!
Въпросите зададе Здравко Василев, репортер в infostock.bg
Още по темата:
И. Такев: Ще търсим партньорство с европейска клирингова къща за пазара на електроенергия
Централен депозитар ще премахне таксите за притежателите на „спящи“ акции
Как да се активизират спящите акции от масовата приватизация дискутираха експерти