Наш ангажимент е да предоставяме отговорно банкови услуги на клиентите, да сме сигурни, че кредитните продукти са подходящи за техните потребности и са съобразени със способността им да ги изплащат. Това каза Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк и председател на Асоциацията на банките в България по време на конференцията „Защита на потребителите на финансови услуги и финансова грамотност", организирана от Комисията за финансов надзор и Световната банка.
По думите на банкера концепцията за отговорно отпускане на заеми се отнася до всички аспекти и етапи на договора за кредит, като се започне от рекламата на кредитните продукти.
„Ипотечната кредитна криза в САЩ показа, че в някои крайни случаи безотговорните практики на кредитиране, които допринасят за по-бързото нарастване на свръхзадлъжнялост, могат сериозно да застрашат стабилността на финансовия сектор", коментира още Левон Хампарцумян. Според него след кризата от 2008 г. светът е друг и регулациите се пренаписват така, че да се предотврати нова подобна криза.
„За това едно от най-важните неща при изграждане на отношенията с клиентите е да поставим доверието на първо място. Финансово образование е изключително важно, но имаме да извървим дълъг път - хората трябва да разбират основните икономически процеси и финансови продукти", допълни председателят на Асоциацията на банките в България.
По негово мнение промените в закона, късащи банките, са приети много набързо без да се решават важните проблеми. Левон Хампарцумян даде за пример приетия стандарт за задължителен шрифт 12 за договорите за кредити - техническо изискване, което не води автоматично до подобряване на финансовата грамотност.