Банките се променят заради промяна в поведението и предпочитанията на потребителите. Банкирането в последните 500 години не се е променило, но начинът, по който се банкира, се е променил. Това е основният извод от провелия се Финансов форум Иновации, организиран от Асоциация Банка на годината и Висшето училище по застраховане и финанси.
"До 5-6 години използването на алтернативните канали за банкиране ще нарасне няколко пъти", прогнозира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк.
Цветанка Минчева, директор Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк, поднесе интересна статистика за каналите, по които клиентите работят и комуникират с банката.
„Изненадващо или не, над ¾ от тази комуникация се случва извън традиционните филиали, въпреки че тяхната роля остава изключително важна. 7% от контакта с клиентите на банката става по телефона, 10% чрез уеб страницата, 21% във филиалите, 28% на банкоматите и 34% от контактите са през мобилно или онлайн банкиране", каза Минчева.
По последни данни 7.1 млрд. души на планетата разполагат с общо 5.1 млрд. мобилни устройства. Близо половината от продажбите на мобилни устройства се падат на смартфоните, а продажбите на таблети надминават тези на портативни компютри. Въпреки че употребата у нас все още е на по-ниски нива в сравнение с други европейски страни, по прогнози на американската компания Norway до 2017 г. смартфоните ще са 97.6% от всички мобилни телефони в света.
"Мобилното банкиране на УниКредит Булбанк само за две години вече има 40 хил. потребители, което показва бързото възприемане на новите технологии", даде конкретен пример Цветанка Минчева. Тя обясни още, че филиалите се променят и стават все по-фокусирани към консултации и операции с висока добавена стойност.
УниКредит Булбанк наскоро откри нов филиал според концепцията „Банков филиал на бъдещето" и след откриването му преди около година посещенията в него са нараснали с около 60%. Освен увеличаване на потока от клиенти, иновативният филиал се радва и на 93% по-доволни от обслужването клиенти
Изграждането на филиала донесе на УниКредит Булбанк редица отличия, а банката е единствената отличена от Ройтерс в класация на най-иновативните проекти във финансовия свят.
„Най-голямото предизвикателство при навлизането на технологиите е на първо място да определим коя точно ще бъде най-печеливша, за да я развиваме и на второ - действително да успеем да реализираме проектите си", каза в заключение Минчева.