Източник: www.darikfinance.bg
Ако до преди няколко години на пазара на стокови кредити преобладаваха небанковите институции, то напоследък все повече банки започнаха да проявяват интерес към предлагане на този вид кредитни продукти. Тези процеси направиха сегмента от пазара още по-конкурентен. Потребителите от своя страна все повече се затрудняват да изберат най-добрата сред множеството оферти. Все по-често се срещат оферти с 0% лихва или пък без оскъпяване. Какво се крие зад примамливите предложения и има ли капани?
Възможни са няколко основни начина, по които тези заеми биха могли да заблудят по един или друг начин желаещите да теглят такъв кредит, пише Десислава Николова, финансов анализатор в MoitePari.bg.
Търговецът изкуствено завишава цената на определена стока. По този начин оскъпяването се поема по индиректен начин отново от потребителя.
Дето защо при оферти с 0% ГПР проверявайте каква е цената на стоката в друг магазин. Ако тя се окаже на приблизително същата цена, то тогава офертата е изгодна, тъй като самият търговец поема изцяло оскъпяването.
Нулевият процент оскъпяване и ГПР може да са валидни за определен срок от целия договор на кредита. Например оферта с 0% ГПР само за първите няколко месеца, като след този период се прилагат съответните условия.
Така при оферти от този тип да се внимава и за оскъпяването след периода на промоцията. Подобно показване на ГПР не е съвсем коректно, тъй като това е показател за цялостното оскъпяване на кредита. От тази гледна точка е подвеждащо да се показва само част от него и само за определен срок от кредита, при който липсва оскъпяване.
Кредитът може да е обвързан с получаване на кредитна карта, която се предоставя под формата на подарък или бонус. За клиента в този случай оскъпяването са разходите по тази карта. Дори и да не я ползва, той ще трябва да заплати минимум годишна или месечна такса за поддръжка.
Друга клопка е невключването на застрахователна премия по застраховка върху закупената стока в Годишния процент на разходите. При този вид заеми често застраховките са задължителен елемент от условията на офертата. Така, ако в една оферта (под формата на стандартен европейски формуляр) един кредитор е включил застраховката в ГПР, а друг – не, то това може да доведе до изкривяване на информацията при сравняване на различните оферти.
Сама по себе си застрахователната защита върху закупената стока има голям смисъл и ползите от една такава застраховка са безспорни. В по-голямата си част тези застраховки са имуществени, като целта им е да бъде застрахована взетата на кредит стока, срещу възникване на определени рискове. Срещат се и застраховки, чиято цел е да осигурят т. нар. „защита на плащанията“. Те гарантират изплащане на кредита, в случай че застрахованият изпадне в невъзможност да изпълнява по договор задължението си за погасяване на заема.
Винаги се интересувайте дали застрахователната защита е за Ваша сметка и дали тя е задължителен елемент от договора за кредит. Ако е задължителна, то кредиторът е длъжен да я включи в цената на кредита.
Липсата на лихва не означава, че при кредита няма оскъпяване. Освен лихвата съществуват и други разходи (застраховки, за които вече споменахме, както и еднократни такси при отпускане на кредита).
Не се подвеждайте от заглавия от вида „0% лихва“ или „без оскъпяване“. Винаги се интересувайте от размера на Годишния процент на разходите.
Това, че има оферти на пазара с 0% ГПР съвсем не означава, че те не са изгодни. Такъв тип оферти на разсрочено плащане биха могли да се окажат наистина изгодни, но единствено, ако оскъпяването е субсидирано от търговеца. При липса на оскъпяване най-често търговеца го поема чрез отстъпка от цената за конкретна стока. Целта на търговеца в този случай е да продаде повече бройки от даден продукт. Промоции от този характер рязко повишават интереса и продажбите растат повече от обичайното.
Тези стратегии имат за цел увеличаване продажбите на конкретен вид стока. Офертите обичайно са краткотрайни и важат в рамките на няколко седмици.
Човек трябва да подхожда внимателно към тях като спазва няколко прости правила като например да сравнява цената на стоките в различни магазини. Така най-лесно може да се установи кой поема цената на кредита – купувачът или търговецът.
Кредиторите често предоставят т.нар. „програми за лоялност“ на клиентите си. Така например всеки клиент, който е имал кредит в миналото и го е погасявал редовно, ако кандидатства в същата фирма може да получи по-изгодни от стандартните условия. Ако сте изплащали в миналото стоков кредит, поискайте от същия кредитор специална оферта.
Ако имате възможност участвайте с определена сума при покупка на стоката. Кредиторите често са склонни да предоставят по-изгодни условия, ако клиента заплати определена сума от нейната стойност.
Наближават коледните и новогодишни празници, когато традиционно се увеличава интересът към тези заеми. По това време на годината, за да провокират интереса на клиентите, кредиторите започват промоционални кампании, които също биха могли да бъдат атрактивни, спестявайки разходи.
Съветът на експертите от MoitePari.bg е да четете внимателно съдържанието на договора за кредит, преди да го подпишете, за да запазите доброто си настроение за предстоящите празници. /Десислава Николова, финансов анализатор в MoitePari.bg/