Бъдещето на банките е и в дигиталния свят. Това каза Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на УниКредит Булбанк по време на финансовия форум „Иновации", организиран от Асоциация Банка на годината. Той обаче обясни, че едни банки ще успеят да вземат завоя към по-иновативна среда за работа на финансовия сектор, а други може и да не го вземат.
„Виждаме потенциален проблем в България по отношение на дигитализацията и той е, че изоставаме драматично от развитието на интернет, тъй като нямаме честоти за следващото поколение мобилни връзки. В това състезание губим не с дни, а с часове от Германия и други европейски страни", обясни Левон Хампарцумян.
Използването на интернет банкирането в държавите от Централна и Източна Европа наваксва, но все още е под нивата на Германия и Австрия.
(1) Индивидуални клиенти използващи интернет банкиране, % хора между 16 и 74 година.
Източник: Евростат, УниКредит Стратегически анализи за ЦИЕ.
По данни на УниКредит Булбанк пет пъти повече клиенти за две години са започнали да извършват ежедневни банкови операции през мобилните си телефони. В същото време ръстът при използването на онлайн банкирането на годишна база е от 85%. А 70% от ежедневните операции клиентите извършват изцяло чрез алтернативните канали за банкиране - онлайн или на зоните за самообслужване. Според главният изпълнителен директор на банката ролята на клоновете постепенно се променя и те стават място за получаване на съвети, консултации и операции с висока добавена стойност.
„Принципите на банкирането не се променят, но клиентът вече е променен. Той е информиран, мобилен, онлайн, адаптиран към новите технологии, иска да прави всичко бързо и лесно, в удобно време и място", коментира Цветанка Минчева, директор Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк.
Пример за отговор на новите потребности на клиентите е онлайн инструментът „Твоят финансов съветник". Той беше единствената българската номинация с престижна награда в световната надпревара за най-иновативните проекти и инициативи за финансови услуги на европейската финансова маркетинг асоциация Efma.
По думите на Цветанка Минчева, потвърдено и от други банкери на форума, именно иновациите във финансовия сектор помагат на банките да бъдат близо до клиентите си 24 часа 7 дни в седмицата.
„Твоят финансов съветник" е онлайн приложение за индивидуално персонализиране на банкови услуги. Създадено е за максимално улеснение на клиентите с интуитивен и лесен за използване дизайн. Потребителите могат да се ориентират в богатото портфолио от услуги с няколко стъпки. Предлаганите услуги са разделени в 9 категории: За дома, Спестявания, Плащания, Инвестиции, Автомобили, Пътуване, Здраве, Образование, Хоби. Към услугите във финансовия инструмент се предлагат депозитен, кредитен и спестовен калкулатор. Една от последните иновации в онлайн приложението е дори възможността клиентите да отидат на тест драйф на колата, за която биха искали да получат финансиране от банката.