Управителния съвет на БНБ и членовете на Комисията за финансов надзор няма да носят отговорност за причинени вреди по време на преструктуриране на закъсали банки.
Това гласи окончателният вариант на промените в Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници. Разпоредбите бяха одобрени в края на миналата седмица, съобщи darikfinance.bg.
Според новите правила ръководството и служителите на БНБ няма да носят отговорност за работата си по време на оздравяване на банка, освен ако са действали умишлено. Целта е да се гарантира независимостта на органите за преструктуриране в условия на криза. Законът въвежда в нашето законодателство европейските изисквания.
По думите на депутата от БСП Румен Гечев обаче директивата на ЕС не задължават страната ни да лиши от отговорност ръководството на БНБ.
"Директивата ни дава насоки, а ние сами си пишем закона. Сега беше моментът да потвърдим, че се търси отговорност на висшето ръководство на БНБ", обясни Гечев пред "Сега". "Вижте например случая КТБ - може да се фалира банка и тези, които са го позволили, даже ги награждаваме с още един мандат", допълни той.
Според икономиста от Института за пазарна икономика Калоян Стайков мярката е правилна, тъй като по този начин законът предпазва БНБ от излишни дела.
"По време на оздравяване на една банка се взимат сложни решения, които трябва да влеят свеж ресурс, например разпродаване на активи. Понякога акционерите не са съгласни, но ако банката е стигнала до там, значи те не са си свършили работата. Реално законодателят спестява на оздравителния орган редица дела", поясни Стайков.
Новият закон включва инструменти за спасяване на закъсали банки, като създаване на фонд за преструктуриране, който да бъде финансиран от самите трезори. Фондът може да осигурява временна подкрепа за банки, които се нуждаят от преструктуриране.
Допустимо е да се назначат и специални мениджъри, които да изземат функциите на ръководството на банката. Ако мерките не доведат до приемлив резултат и възстановяването на банката изглежда нереалистично, може да се продаде част от нейната дейност или да се създаде мостова банка, която да продължи да изпълнява най-важните функции. Позволява се и временно одържавяване на закъсалата банка.