През последните 10 години разплащанията с карти Visa в Европа отбелязаха внушителен ръст от 1 на всеки 12 евро до 1 на всеки 6 евро. Според проучване на Visa, потребителите, използващи няколко канала за пазаруване, харчат с около 15-30% повече от тези, които използват само един канал. Затова omni-channel* търговията открива възможности за увеличаване на продажбите, както за търговците, така и Visa. Потребителите на възраст над 55 години ще допринасят за повече от половината ръст на изхарчените средства в развитите пазари през следващите две десетилетия, а до 2020 г. ще има 28 милиарда устройства, свързани с Интернет, беше съобщено на конференцията.
Това стана ясно по време на конференцията „Денят на Visa" в България", организирана от Visa Европа за втора година. Изданието тази година беше на тема „Дигиталното бъдеще" и събра над 100 представители на малкия и средния бизнес в страната.
Все повече основни бизнеси и индустрии се управляват от софтуер и се предоставят като онлайн услуги. Така например през 2001 г. Borders - международен търговец на книги и музика, предоставя своя онлайн бизнес на Amazon под претекст, че онлайн продажбите на книги не са стратегически важни. Днес най-големият търговец на книги - Amazon, е софтуерна компания, като най-важният й актив е възможността да продава почти всичко онлайн, без да има нужда от каквито и да било физически магазини.
Що се отнася до промените във финансовата индустрия, през изминалата година емигрантите са изпратили на своите близки и роднини в страните си 583 милиарда щатски долара издръжка през P2P (от човек на човек) разплащания. Преводите за издръжка са най-големият финансов поток към развиващите се страни, а в някои държави съставляват 30% от БВП.
Берна Юлман, изпълнителен директор на Visa Европа за Югоизточна Европа, изрази възхищението си от скоростната промяна в начина, по който потребителите пазаруват - както в традиционното работно време за физическите магазини (между 10 и 20 часа), така и по всяко време на денонощието като започват от харесване (like) на продукт в социалната мрежа Pinterest или фийд на Instagram, минават през проверка на цената и наличността онлайн и стигат до покупката - онлайн или офлайн. По думите й, ако преди години пазаруването е по-скоро придобиване, сега е повече емоция, особено за младите хора.
„Купувачите харчат с карта Visa с 42% повече, отколкото с картата на най-близкия конкурентен бранд, показва проучване на Visa Европа. Това се дължи на водещата позиция на Visa в индустрията - картодържателите разпознават марката като сигурна, надеждна и защитена, а технологията на продуктите и услугите - като отлична. Всичко това е резултат от непрестанните усилия на екипа ни, съвместно с българските банки", каза Красимира Райчева, мениджър на Visa Eвропа за България, която разказа за успешните търговски кампании на Visa в страната през изминалата година с редица български търговци - кина Арена, ebag.bg, книжарници Хеликон, бензиностанции Shell, Лукойл и др.
Търговци - партньори на Visa в успешни промоционални активности, разказаха за сътрудничеството си с платежната система и споделиха резултати за нараснал оборот в резултат от него. Според представители на развлекателния сектор българите плащат все повече през дебитните си карти, когато излизат да се забавляват, и това е тенденция, която ще се задълбочава.
Появата на дигиталния потребител, който е постоянно пред монитора си, задава критериите за новите финансови услуги и този вид потребители изискват удобно и лесно пазаруване и сигурни и бързи разплащания, подчертаха експерти. Това ще направи мобилните разплащания, които бяха демонстрирани на конференцията, предпочитан метод на раплащане в Европа през следващите години.
От гледната точка на икономистите цената на кешовите разплащания е по-висока от тази на електронните разплащания, заради разходите по охрана и транспорт, съобразяване с трезорите/банките, риска от грабеж и от фалшиви банкноти. Те подчертават, че електронните разплащания увеличават скоростта на оборот на парите - в търговския обект това означава повече клиенти и по-висок оборот, а за икономиката - ръст в БВП.
*Omni-channel търговията представлява използване на различни канали от страна на клиента при пазаруване, както и самото проучване преди покупката. Каналите включват физически, онлайн, мобилни и магазини, качени на мобилни приложения, телефонни продажби и други взаимодействие с клиента. Взаимодействието включва браузване, покупка, връщане на стоката, както и услуги преди и след продажбата.