Над 1,7 млрд. евро са изхарчени с български банкови карти Visa през миналата година, сочат данните на картовата технологична компания Visa Eвропа. Това прави едно на всеки 16 евро и ръст от 18 на сто на годишна база. От компанията, която обяви своите годишни финансови резултати за периода октомври 2014 г. - септември 2015 г., са категорични, че у нас все по-интензивно се развива плащането с безконтактни карти.
Очаквано сериозен ръст отбелязват разплащанията през интернет, обясни пред журналисти Красимира Райчева, ръководител на българския клон на компанията. Тя уточни, че от посочените 1,7 млрд. евро обем на плащанията с карти около 25% от тях са от онлайн разплащания.
Най-много българи плащат с дебитни карти. Все по-осезаем ръст се вижда и при плащанията с кредитни карти. В момента заедно с банките се работи по усиленото въвеждане на безконтактните карти, при които може да се плаща до определена малка сума без да се налага въвеждане на ПИН код.
„Забелязва се значителен растеж на оборота и транзакциите с безконтактни карти в супермаркети, в бензиностанции, във веригите за бързо хранене", уточни Райчева. Според нея, тепърва ще се развива и пазарът на бизнес кредитните карти.
„Това е 42% растеж на разплащанията. Малките фирми, така и при разплащанията при по-големите фирми за техните служебни разходи", подчерта Райчева. Тя допълни, че за стимулиране на плащанията с банкови карти се работи по различни промоции, особено по празниците, какъвто е предстоящият Великден.
Общият брой карти Visa, издадени от български банки, достига 3,34 млн. Средната стойност на трансакция с карта Visa е в размер на 38,2 евро. Средният брой на POS трансакциите при търговци за всяка карта Visa е с почти 20% повече спрямо 2014 година.
Равносметката за Европа
В Европа Visa отчита рекордни приходи за 2015 г. в размер на 2,31 млрд. евро, което е с 25% повече спрямо предходната година. На всеки 5,70 евро едно евро е през карта Visa, което се дължи най-вече на увеличения брой картите, които компанията е издала на Стария континент, които възлизат на 522 млн. Това означава, че става дума за повече от една карта Visa на всеки възрастен човек на континента. За последните 12 месеца има ръст от 7,7% до 1,58 трлн. евро.
„Продължаваме да инвестираме в различни слоеве на киберсигурността", отбеляза Марк Антипоф, управляващ директор "Маркетинг и продажби" на Visa Европа. По неговите думи, компанията е пуснала услуга за токенизация с цел опазване на чувствителна информация. Тази технолотия защитава важните данни, като заменя информацията за разплащателната сметка с поредица от числа - токени, които могат да бъдат ползвани за извършването на трансакция, без действителните данни за сметката да бъдат разкрити.
„Годишният ни отчет показва, че от гледна точка на финансовото представяне, 2015 година беше най-успешната ни година до сега. Постигнахме това, като запазихме 100% наличност на нашите системи за дигитални разплащания за повече от 100 месеца подред и оправдахме доверието в марката Visa, като запазихме рекордно ниски нива на измами - от по-малко от 5 цента за всеки похарчени 100 евро, чрез инвестиции в многобройни слоеве за кибер защита на данните", каза изпълнителният директор на Visa Европа Никола Хус.
Перспективите за 2016 г.
През настоящата година Visa ще работи повече за увеличаване на дигиталните разплащания, като фокусът ще падне върху секторите, които формират навици. Целта е да се разшири приемането на карти Visa в нови сектори.
Другата голяма цел е развитието на дигиталната екосистема и позиционирането на фирмата като лидер в иновативните разплащания. Фокусът ще падне и върху бизнес картите и върху издигането на ролята на дигиталните разплащания като ефективно средство за борба със сивата икономика и избягването на данъци.
През третото фискално тримесечие на 2016 г. се очаква да приключи придобиването на Visa Европа от Visa Inc. и създаването на единна глобална компания. Сделката ще бъде финализирана, след одобрение на на регулаторните органи.