Снимка: Pixabay
По време на икономическия форум в Давос в края на януари тази година, консултантската агенция Brand Finance представи годишната си класация на 500-те най-скъпи марки в света (Brand Finance Global 500). Преди два дни на страницата на компанията бе публикуван пълният рейтинг с много и разнообразни извадки по сектори и по други критерии и категории.
Според класацията на 500-те най-скъпи бранда в света за 2019 година, най-голям дял заемат компаниите от технологичния сектор (23.6% и обща стойност от 1 631.6 млрд. долара), а второто място се заема от банковия сектор (13.6%, 934.2 млрд. долара). Следват: телекомуникациите (9.0%, 620.8 млрд. долара), производдството на автомобили (6.6%, 456.4%), търговия (6.0%, 414.8 млрд. долара), петрол и газ (4.7%, 319.9 млрд. долара), други, под 4% (36.4%, 2 501.2 млрд. долара).
Впечатление правят 10-те най-скъпи бранда на банките. Осввен това, за пръв път общата стойност на китайските банкови марки, включени в класацията, превишават ценатна на американските марки на кредитни институции с повече от 100 милиона долара. Прави впетление, че и трите китайски баник, които са начело в Топ 10 имат ръст на стойността на брандовете им с над 20 на сто.
Влизането в топ 10 на всички брандове тази година на втората по големина банка в Китай по пазарна капитализация, China Construction Bank (CCB), отчита ръст с 22.8% на цената на марката си - от 56.789 млн. долара до 69.742 млн. долара. Успехът на ССВ, според авторите на класацията се дължи на иновативните разработки за да преодолее изоставането в революцията на цифровото банкиране. Подчертава се, че ССВ отвори първия си клон в Пекин, управляван от роботи, които разпознават лица, имат висок коефизкуциент на интелект и ориентация в максимална стехпен във виртуална реалност.
Все още банките изостават по репутация, както и секторът на доставчиците на телекомуникационни услуги. И двата сектора подължават да се борят за уважението на потребителите, заемайки най-ниските места за репутация в глобален план (и двата сектора по 6.2 пункта при 10 максимално).
В банковата сфера репутацията се възстановява много бавно, почти напълно загубена през 2008 г от дина - началото на световната финансова криза. Секторът като цяло изглежда уязвим за посегателство и хакерски атаки.
Ето и топ 10 на банковите брандове по света:
10. HSBS, Великобритания. Цена на марката: 20.189 млрд. долара, ръст от 10.3%, спрямо 18.305 млрд. долара през 2018 г. и заема 82-ро място в Brand Finance Global 500. Базираната в Лондон кредитна институция е най-голямата в Обединеното кралство както по активите, така и по пазарната капитализация. Търговската мрежа на HSBC включва приблизително 3900 офиса в 67 страни в Азия, Европа, Северна Америка, Южна Америка и Африка и обслужва около 38 милиона клиенти, като основните региони на дейност са Великобритания и Хонконг.
9. China Merchants Bank, Китай. Цена на марката: 22.480 млн. добара, ръст от 34.8%, спрямо 16.673 млн. долара и заема 70 място в Brand Finance Global 500. Основана е през 1987 г., а централата е в Шенжен, известен напоследък и като „силициевата долина на Азия". CMB e шестата по големина на активите банка в Китай. Има повече от 600 клона в Китай, така и в Хонг Конг, Лондон и Ню Йорк. Банката предлага услуги за физически и юридически лица, включително кредитиране, инвестиционни продукти, лизингови услуги, търговско финансиране, валутни сделки, онлайн банкиране.
8. JPMorgan Chase, САЩ. Цена на марката: 36.265 млрд. долара, спад с 6.6%, спрямо 38.842 млрд. долара и заема 37-мо място в Brand Finance Global 500. Заедно с Bank of America, Citigroup и Wells Fargo, JPMorgan Chase формират „голямата банкова четворка на САЩ". Основните дейности на JPMorgan Chase са инвестиционно банкиране, финансови услуги за физически лица и малки предприятия, търговско банкиране, провеждане на финансови операции и управление на активи. Chase е една от най-големите депозитарни банки, размерът на депозитните активи е 23.5 трилиона долара.
7. Citibank, САЩ. Цената на марката: 36.407 млрд. долара, ръст от 18.3%, спрямо 30.783 млрд. долара и заема 36-то място в Brand Finance Global 500. Това е най-голямата международна банка най-голямата международна банка, основана през 1812 г. като City Bank of New York, след това е преименувана на First National City Bank of New York. В момента Citibank има офиси в над 100 страни в света и е подразделение на Citigroup, гигантска международна корпорация за финансови услуги.
6. Bank of America, САЩ. Цената на марката: 36.687 млрд. долара, ръст от 10.2%, спрямо 33.289 млрд. долара и заема 34 място в Brand Finance Global 500. Американската финансова група предоставя широк спектър от финансови услуги на физически и юридически лица и е най-голямата банкова холдингова компания в САЩ по активи. Оперира във всички 50 щата, както и в 35 други страни посвета, има 4700 клона, 213 хил. служители и 16 хиляди банкомати.
5. Wells Fargo, САЩ. Цената на марката: 39.948 млрд. добара, спад с 9.4%, спрямо 44.098 млрд. долара и заема 30-то място в Brand Finance Global 500. Банката предоставя финансови и застрахователни услуги в САЩ, Канада и Пуерто Рико. Тя също е включена в т. нар. „голяма четворка на американските банки (заедно с Bank of America, Citigroup и JPMorgan Chase). Wells Fargo има 8600 клона и 13 хиляди банкомати, обслужващи повече от 40 милиона клиенти на дребно и 3 милиона дребни и средни предприемачи.
4. Bank of China, Китай. Цената на марката: 50.990 млрд. долара, ръст от 22.1%, спрямо 41.750 млрд. долара и заема 19-то място в Brand Finance Global 500. Финансова група е формирана след сливане на едни от най-старите китайски банки, а централата е в Пекин, специализирана в търговско банкиране, което формира 90% от оперативната печалба, и включва корпоративно банкиране (42%), частно банкиране (33%) и касови операции (15%). Основният регион на дейност е континентален Китай. В Хонконг, Макао и Тайван са 17% от активите и 23% от оперативната печалба. Чуждестранната мрежа на групата се състои от 545 офиса в 53 страни по света, като най-значимото е присъствието в Канада, Великобритания и Сингапур.
3. Agricultural Bank of China, Китай. Цената на марката: 55.040 млрд. долара, ръст от 47.5%, спрямо 37.321 млрд. добара през 2018 година, и заема 16-то място в Brand Finance Global 500. Централният офис на специализираната в земеделското кредитиране банка е в Пекин. На територията на континенталната част на Китай банката има над 23 600 клона и 19 700 оперативни офиса, още 8 клона и 2 представителства оперират извън континентален Китай. Банката има 14 дъщерни дружества, 6 от които са в чужбина.
2. China Construction Bank, Китай. Цена на марката: 69.742 млрд. долара, ръст от 22.8%, спрямо 56.789 млрд. долара през 2018 година и заема 10-о място в Brand Finance Global 500. Мрежата на второта по големина китайска банка има 14 925 клона в континентален Китай и още 10 офиса в чужбина (Хонг Конг, Сингапур, Франкфурт, Йоханесбург, Токио, Сеул, Сидни, Тайпе, Ню Йорк и Хошимин) и няколко дъщерни банки: CCB Principal Asset Management за управление на активи; CCB Financial Leasing (кредитиране), CCB Life (застраховане), китайско-германска строителна Sino-German Bausparkasse (китайско-германска строителна каса; CCB Asia (в страни от Азия), CCB London (във Великобритания), CCB Russia (в Русия), CCB Dubai (в Дубай) и CCB International.
1. Industrial and Commercial Bank of China (Китай). Цена на марката: 79.823 млн. долара, ръст от 34.9%, спрямо 59.189 млн. долара през 2018 г. и заема 8-мо място в Brand Finance Global 500. Това е най-голямата търг овска банка на Китай и заедно с Bank of China, Agricultural Bank of China и China Construction Bank фрмират т.нар. „голяма четворка". Контролният пакет принадлежи на китайското правителство чрез няколко държавни инвестиционни дружества. ICBC има над 500 хиляди акционери и контролира около 20% от банковия сектор на Китай. Банката има над 17 460 клона, в които работят повече от 453 048 души.