Снимка: Pixabay
55% от хората, които не живеят в собствено жилище, възнамеряват да закупят такова, като близо половината от тях посочват жилищния кредит като основно средство за финансирането му. Данните са от национално представително онлайн проучване у нас, направено от Gemius България по поръчка на Пощенска банка.
На второ място се нарежда възможността за финансиране на покупката със собствени средства, посочена от 25% от анкетираните, 2% от тях биха ползвали заем от приятел/роднина, а останалите 25% - комбинация от жилищен и потребителски кредит или чрез собствени средства и жилищен/потребителски кредит.
Експертите на Пощенска банка отчитат съществен ръст в запитванията за жилищно кредитиране от началото на годината. Над 50% е увеличението на исканията за нови жилищни кредити, получени в институцията, спрямо същия период на миналата година. Най-активно продължава да е търсенето на жилища в големите градове - София, Пловдив, Варна и Бургас, които формират около 75% от новите заявления за ипотечен кредит в Банката.
Средният размер на кредита също бележи ръст, като за първите 5 месеца на 2019 г. достига до 56 500 евро, спрямо 51 200 евро за същия период миналата година.
46% от хората, участвали в проучването, които вече са изтеглили жилищен кредит, споделят, че инвестицията в недвижим имот осигурява сигурност и спокойствие за бъдещето. Останалите причини, които те посочват за вземането на кредит, са нуждата от жилище в конкретно населено място (44%), желанието за самостоятелност (37%), увеличение на членовете на семейството (30%), възможност да осигурят дом за децата си (30%).
Изследването показва още, че най-често жилищен кредит ползват хора с висше образование, на възраст между 30 и 40 години, семейни и със среден доход от 900 до 2 000 лева на месец.
Въпреки ясната тенденция към дигитализация и все по-честото използване на онлайн услуги, проучването сочи, че потребителите (88%) все още предпочитат банковия офис като най-често използваното място за кандидатстване за кредит, а личната консултация с банков експерт - като основен източник на информация.
С цел предоставяне на цялостна експертна консултация и финансови решения, които да са все по-лесно достъпни за клиентите, Пощенска банка разполага с 30 специализирани центъра за жилищно кредитиране, като само за 2018 г. финансовата институция откри 5 нови - 3 в София и по един във Варна и Плевен.
„Стремежът ни е да сме максимално полезни на нашите клиенти при покупката на нов дом. Знаем, че те имат нужда от надеждна консултация за избора на подходящ продукт, от допълнителна информация и съдействие в процеса на кандидатстване и усвояването на кредита, както и от гъвкави финансови решения, които отговарят максимално на техните потребности. Клиентите ни търсят повече сигурност при взимане на решение за дългосрочна инвестиция като жилищния кредит. В отговор на техните очаквания стартирахме предлагането на нов жилищен кредит с 1 и 3 години фиксирана лихва. Така можем да гарантираме на своите клиенти, че вноската им няма да се повиши в първоначалния период на кредита. Това е особено важно за тях, защото най-големите разходи, свързани с новия дом, са именно в началото на срока на кредита", коментират от Пощенска банка.