Националният осигурителен институт (НОИ) своевременно е информирал лицата, получаващи пенсиите и обезщетенията си в двете банки, за възможността да заявят желанието си същите да се изплащат чрез друга банка или чрез пощенска станция, след решението от 20 юни 2014 г. на УС на Българска народна банка за поставяне под специален надзор на „Корпоративна търговска банка" АД и „Креди Агрикол България" ЕАД.
Съобщението на НОИ е в отговор на обвиненията на омбудсманът Константин Пенчев за пасивност от страна на Института за своевременното информиране на всички лица, получаващи пенсии по сметки в двете банки.
Припомняме, че по-рано днес омбудсманът обвини в безхаберие НОИ в ефира на Нова ТВ: "6000 български пенсионери получават пенсиите си по карта на КТБ. НОИ чакат пенсионерите да бъдат активни, защото НОИ не знае, че КТБ има проблем. Това просто е безобразие. Можеха за два дена да им прозвънят по телефона, ако трябваше да им задържат парите в НОИ. Това е безхаберие и мързел. Наливаме пари в една дупка, без да знаем какво ще стане с тая дупка."
От НОИ посочват, че действията, които са предприели са свързани с:
1. Активно участие на Контактния център на НОИ в популяризирането на възможността за промяна на банковата сметка или преминаване към изплащане чрез Български пощи;
От около 6000 лица, получаващи пенсиите си в двете банки, в резултат на предприетите действия още до 2 юли 2014г. са подадени и обработени от НОИ 3672 броя заявления на пенсионери за смяна на платеца на пенсията. В Контактния център на НОИ са регистрирани значителен брой обаждания от пенсионери, които въпреки, че са били информирани за възможността да променят банковата си сметка за получаване на пенсия, не са предприели действия в тази насока, позовавайки се на официалната информация, че двете банки ще бъдат отворени на 21 юли 2014 г. Към днешна дата по данни на информационната система на НОИ близо 80% от лицата с банкови сметки в двете финансови институции са изявили желание за промяна на банката, в която им се изплаща пенсията, които са удовлетворени. НОИ продължава да приема заявления за промяна на платеца.
Изнесените информация и данни доказват, че реакцията на НОИ по казуса е навременна, компетентна и адекватна и предприетите действия са в рамките на закона и в интерес на потребителите. Критиките на омбудсмана са неоснователни и не кореспондират с обективната истина. Те въвеждат в заблуждение обществеността и уронват престижа и доверието в една социално-отговорна институция, каквато е Националният осигурителен институт.